• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 95031715004
  • خبرنگار : 71457

فرانسه خطاب به نتانیاهو: بخواهی یا نخواهی قطار صلح به راه افتاده است

فرانسه خطاب به نتانیاهو: بخواهی یا نخواهی قطار صلح به راه افتاده است

روزنامه هاآرتص از اظهارات مطرح شده در تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با نخست وزیر اسرائیل کمی پس از پایان دیدار وزرای خارجه 29 کشور در سوم ژوئن جاری پرده برداشت و نوشت: این مقام فرانسوی در این تماس به بنیامین نتانیاهو گفته بود: با وجود مخالفت تو با طرح مسالمت آمیز ما، اما قطار به راه افتاده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه عبری زبان نوشت که ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حدود 10 روز قبل و به محض پایان دیدار مقدماتی کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه که بنا به دعوت پاریس برگزار شد، تماس گرفت و به نتانیاهو گفت: با وجود مخالفت اسرائیل، اما فرانسه مصمم است تا طرح مسالمت آمیز خود را ادامه دهد. طبق پیامی که سفارت اسرائیل در پاریس فرستاد، من متوجه شدم که من تو را قانع نکرده‌ام اما این قطار راه افتاده است.

در جریان این تماس تلفنی، نتانیاهو به شدت از طرح فرانسه انتقاد و مخالفت شدید خود را با تمامی عناصر آن اعلام کرد.

طبق گفته یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی، از این پیام مشخص می‌شود که آیرو اهمیتی به حر‌ف‌های نتانیاهو نداده و وی مصمم است گام‌های بیشتری را برای ارائه این طرح از این ماه بردارد.

طبق گفته این مسئول اسرائیلی، مسئولان در وزارت خارجه فرانسه به همتایان اسرائیلی خود گفتند که آنها در هفته‌های آتی کارگروه‌هایی را برای ادامه روندی که در دیدار پاریس کلید خورد، تشکیل خواهند داد.

فرانسوی‌ها می‌خواهند این کارگروه‌ها با مشارکت کشورهای شرکت کننده در دیدار پاریس آغاز به کار کنند و بسته‌ای از گام‌هایی را برای اعتماد سازی که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها قادر به اجرای این گام‌ها باشند، آماده کنند و بسته‌ای از مشوق‌های اقتصادی نیز آماده شود و جامعه بین‌الملل بتواند آن را به دو طرف بدهد و همچنین بسته‌ای در خصوص تمهیدات امنیتی منطقه‌ای تدوین شود.

طبق گفته این مسئول برجسته اسرائیلی، فرانسوی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند این کارگرو‌ه‌ها را تا پایان ماه میلادی تشکیل دهند.

اسرائیل همچنین گفته است که عدم حضور وزرای خارجه کشورهای مهم همچون روسیه، آلمان و انگلیس در این کنفرانس نشانگر مخالفت ضمنی آنها با این نقش فرانسه است. اما در روزهای پس از کنفرانس، روسیه و انگلیس و آلمان این طرح فرانسه را تایید کردند و مشخص شد که تکیه اسرائیل بر شکاف این طرح فرانسه بی‌پایه و اساس است.

این مسئول اسرائیلی تصریح کرد که فرانسوی‌ها می‌خواهند از این امر که در ماه ژوئن ریاست شورای امنیت را برعهده دارند، بهره ببرند تا مذاکراتی را در مورد طرح صلح خود در زمان جلسه ماهانه شورای امنیت با محوریت مساله فلسطین و اسرائیل برگزار کنند و احتمال می‌رود که فرانسوی‌ها در این جلسه که احتمالا در هفته آخر ماه جاری میلادی برگزار شود، تلاش کنند تا بیانیه‌ای رسمی را از شورای امنیت در تایید این طرح صلح تدوین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha