• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95031715071
  • خبرنگار : 71424

کمپین عکاسان در اینستاگرام برای مقابله با خودکشی

پلهای شهر را گلباران می‌کنیم

پلهای شهر را گلباران می‌کنیم

وقوع خودکشی‌های شهری معضلی جدید است که برخی برای پایان زندگی خود انتخاب می‌کنند. روانشناسان و جامعه شناسان هر یک از دیدگاه خود دلایلی برای این واقعه مطرح می‌کنند اما باید در نظر داشت هر خودکشی ضربه‌ای است مهلک بر امنیت روحی و روانی مردم.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، در میان بهت و اندوه ناشی از شنیدن چنین اخباری بویژه در سطح شهر تهران، تعدادی از شهروندان واکنشی غیر از ابراز تاسف و افسوس نشان دادند، آن‌ها جمعی از عکاسان خبرگزاری‌های مختلف ایران هستند که با احساس مسئولیت در قبال جان همشهری‌هایشان، «چالش عکاسی از روی پل عابر پیاده با یک شاخه گل» را با شعار#با_امید_به_خدا_خودکشی_ممنوع  راه‌اندازی کرده‌اند.

این چالش دو هفته قبل با انتشار یک ویدئو در اینستاگرام موجودیت خود را اعلام کرد. بانیان چالش، نخستین ویدئویشان را با این توضیح منتشر کردند «سال‌هاست در شهر ما مردم به پل‌های عابر پیاده روی خوش نشان نداده‌اند. حتی وقتی پل‌ها به نعمت پله برقی هم مجهز شدند، باز هم توفیر چندانی نکرد. حالا چند وقتي است که این سازه‌های فولادی خبرساز شده‌اند؛ از بی‌کاری در آمده و شده‌اند سکوی سقوط تو ! مرگ تو معادل خودکشی و مرگ همه ماست؛ حياتت نيز. هموطن عزيز! فقط به خدایمان تکیه کن، تا با هم برای عبور از ناامیدی و رسیدن به زندگی پل بزنیم؛ تا با هم فریاد بزنیم زنده باد زندگی».

در این چالش عکاسان در اقدامی نمادین یکدیگر را به عکاسی از روی پل‌های عابر پیاده با شاخه‌‌های گل دعوت و هر کدام ظرف پنج روز عکس‌ها را در صفحه شخصی اینستاگرامشان منتشر می‌کنند.

مجتبی حیدری، عکاس مستقل اجتماعی و یکی از بانیان این چالش در این باره می‌گوید: ما اسیر فضای فانتزی و تخیلی نیستیم. برای ما روشن است که عکاسی با شاخه‌ گل روی پل‌های عابر پیاده نمی‌تواند حلال گرفتاری‌های اقتصادی، روحی و روانی قربانیان احتمالی باشد. خوشی هم زیر دلمان نزده؛ وضعیت معیشت عکاس جماعت و طبقه اجتماعی آن‌ها هم که در کشور مشخص است. پس پایه گذاری این چالش برای ما در حکم ادای دین و انجام مسئولیت اجتماعی در قبال همشهری هایمان است.

او درباره فلسفه راه‌اندازی این چالش اظهار می‌کند: این چالش یک اقدام نمادین است. می‌خواهیم به قربانیان احتمالی بگوییم که جان آن‌ها و خوشبختی‌شان تا چه اندازه برای همشهری‌هایشان ارزشمند و عزیز است. منطق ما این است که مرگ یک ایرانی معادل مرگ همه ایرانیان است، همچنان که حیات دوباره یک هموطن این چنین معنایی دارد. بانیان این چالش در عین حال روی یک پیش فرض مهم نیز با یکدیگر توافق اصولی دارند؛ ما ضمن به رسمیت شناختن همه معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که زمینه را برای قتل نفس مهیا می‌کند، معتقد هستیم که تضعیف ایمان به خدا و فقدان امید به رحمت الهی مهمترین عامل خودکشی نه تنها در تهران بلکه در همه کلان شهرهای مهم دنیاست.

حیدری می‌افزاید: مسلما مشکلات اجتماعی و اقتصادی قرار نیست در کوتاه مدت رفع شوند. این تنگناها همیشه بوده و همواره خواهند بود. ما معتقدیم تنها چیزی که دوباره به انسان‌های گرفتار در تنگناهای عجیب و غریب دنیای مدرن، حیات و زندگی دوباره می‌بخشد، امید به رحمت الهی است. این تنها عاملی است که نمودار رو به سقوط انسان‌های درمانده را دوباره صعودی می‌کند. ما می‌خواهیم با عکس‌هایمان امید به خداوند و رحمت الهی را به قربانیان احتمالی و آن‌ها که در اندیشه قتل نفس هستند، یادآوری کنیم.

این عکاس اجتماعی درباره آینده این چالش نیز می‌گوید: چالش، با استقبال عکاسان حرفه‌ای و نیز آماتور مواجه شده است. همه شهروندان می‌توانند با استفاده از دوربین تلفن همراه و یک شاخه گل و بکارگیری هر خلاقیتی که خودشان تشخیص می‌دهند، روی پل‌های عابر پیاده عکاسی و نتایج را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

به گفته وی، بزودی مجموعه عکس‌های تهیه شده توسط شرکت کنندگان در چالش در قالب گزارش تصویری از طریق خبرگزاری‌های شاخص کشور منتشر خواهد شد. در وهله بعد نیز با استفاده از این تصاویر، یک نمایشگاه عکس برگزار می کنیم. با همت هموطنان عزیز پل‌های شهر را گلباران می‌کنیم تا هر قربانی با دیدن آن از تصمیم غلطش منصرف شود.

 

 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha