• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031715160
  • خبرنگار : 71496

خطر داعش در لیبی محور سفر مقامات آمریکایی به الجزایر/ تداوم پیشروی دولت لیبی در سرت

خطر داعش در لیبی محور سفر مقامات آمریکایی به الجزایر/ تداوم پیشروی دولت لیبی در سرت

در حالی که نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی به پیشروی خود به سمت سرت ادامه می‌دهند و توانسته‌اند یک انبار مهمات داعش در این شهر را کشف و مصادره کنند، نیروهای خلیفه حفتر قصد دارند تا مرحله بعدی و گسترش کنترل نیروهای دولت سراج بر شهر منتظر بمانند. از سوی دیگر مسولان آمریکایی در دیدار با مقامات الجزایر ضمن بررسی خطرات داعش برای لیبی و بازگشت القاعده به کشور مالی، بر اهمیت همکاری‌های دو جانبه دو کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مرکز اطلاع رسانی عملیات "البنیان المرصوص" که توسط نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی اجرا می‌شود، اعلام کرد که نیروهایش موفق شدند کنترل یک انبار اسلحه و مهمات را پس از درگیری‌ با داعش در یکی از محورهای داخلی شهر سرت به دست بگیرند.

 

این مرکز اعلام کرد: نیروهای عملیات البنیان المرصوص در درگیری با داعش در شرق منطقه الزعفران در سرت خسارات بزرگی به صفوف و استحکامات این گروه تروریستی وارد کردند.

 

این مرکز افزود: به دنبال این درگیری‌ها 10 زخمی به بیمارستان مرکزی مصراته منتقل شدند.

 

مرکز مذکور انفجار یک خوردوی بمب گذاری شده در منطقه ابوهادی سرت را تکذیب و اعلام کرد: خبرهایی که در این خصوص در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، صحت ندارند.

 

این مرکز پیش از این از کنترل نیروهای وابسته به دولت توافق لیبی بر شهر ساحلی سرت، پایگاه اصلی داعش در لیبی خبر داده بود.

 

مرکز مذکور در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیسبوک اعلام کرد: می‌توانیم بگوییم که نیروهای ما کنترل شهر سرت را به دست گرفته و داعش را در دایره‌ای به شعاع کمتر از پنج کیلومتر محاصره کرده‌اند.

 

احمد الرویاتی، عضو مرکز رسانه‌ای عملیات البنیان المرصوص گفت: داعش از پایگاه‌های خود در ساختمان‌های بلند در منطقه تحت کنترل خود حمایت می‌کند.

 

عملیات البنیان المرصوص در ماه گذشته میلادی با هدف آزادسازی سرت آغاز شد.

 

در حالی که نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی خود را برای محاصره طولانی مدت داعش در شهر سرت آماده می‌کنند که برای شکست‌های اخیرش در این شهر به کمک تک تیراندازها و حملات انتحاری متوسل شده، خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی بدون دست برداشتن از خواسته‌ خود مبنی بر آزادی سرت از دست داعش انتظار را ترجیح داده است.

 

سرهنگ احمد المسماری، سخنگوی ارتش لیبی در این رابطه گفت: ما نیروهای بزرگی مستقر در جنوب شرقی سرت داریم که از آمادگی کامل برخوردارند اما فرماندهی ارتش صبر را ترجیح داده است.

 

المسماری در گفت‌وگوی ویژه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اظهار داشت: نیروهای ما به طور کامل برای نبرد آماده هستند. کل عملیات سرت بسیار محرمانه است زیرا این عملیات در مراحل پیش از آغاز نبرد قرار دارد.

 

به نظر می‌رسد نیروهای حفتر می‌خواهند در مرحله بعدی پس از درگیری‌های فعلی نیروهای وابسته به دولت فائز سراج با تروریست‌ها و گسترش کنترل خود، وارد عمل شوند و سرت را از دست داعش خارج سازند.

 

از سوی دیگر محمد الغصری، سخنگوی اتاق عملیات البنیان المرصوص اظهار داشت: نیروهای وابسته به دولت سراج از چندین جهت داعش را به شدت محاصره کرده‌اند و در حال حاضر آنها را در محله‌های شماره 1، 2 و 3 و دو محله 700 و 900  و نیز منطقه المنیاء محاصره کرده و مانع از تحرکات آزادانه آنها شده‌اند.

 

با این وجود داعش در داخل شهر خود را میان غیرنظامیان مخفی کرده‌اند و آنها تعداد زیادی تک تیرانداز دارند که همین امر مشکل بزرگی در مسیر آزادسازی سرت ایجاد کرده است.

 

الغصری پیش بینی کرد: محاصره داعش مدت طولانی ادامه یابد و حتی اگر این تروریست‌ها تصمیم بگیرند تسلیم شوند، غیرنظامیان بسیاری در میان آنها هستند که داعش از آنها به عنوان سپر استفاده خواهد کرد و ما نمی‌خواهیم به کسی آسیبی برسد.

 

از سوی دیگر، مسئولان برجسته دستگاه امنیتی و ارتش آمریکا به سفرهای جداگانه خود به الجزایر پایان دادند. آنها در این سفر دو روزه با مسئولان الجزایری به بررسی خطرات داعش در لیبی و گسترش فعالیتش در کشورهای منطقه و بازگشت شاخه القاعده در کشورهای مغرب اسلامی به مالی پرداختند.

 

جاستین سیبرل، هماهنگ کننده دفتر مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا نشستی با عبدالقادر مساهل، وزیر امور کشورهای عربی و غرب آفریقای الجزایر داشت و در آن مسئولان امنیتی و دیپلمات‌های هر دو کشور نیز حضور داشتند. مذاکرات به صورت محرمانه و در مورد خطرات داعش و القاعده و پدیده افراط گرایی و حمایت مالی از تروریسم انجام شد. هیچ گونه اطلاعاتی از جزئیات این دیدار به صورت رسمی اعلام نشد اما برخی منابع حاضر در این نشست در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار داشتند: مذاکرات به درخواست الجزایر برای حمایت لجستیکی آمریکا از این کشور در عملیات مبارزه با تروریسم متمرکز بود.

 

این منابع به نقل از سیبرل اعلام کردند که دولت آمریکا نسبت به شرایط امنیتی مناطق شمال مالی در مرز با الجزایر و فعالیت‌های تروریستی القاعده در آنجا علیه پایگاه‌های نیروهای سازمان ملل در مالی ابراز نگرانی کرد.

 

این حملات از ابتدای سال جاری میلادی کشته‌های بسیاری داده است.

 

هیات آمریکا همچنین به فعالیت‌های جنبش افراطی انصارالدین در شمال مالی به رهبری ایاد آغ غالی، گروه افراطی المرابطون به رهبری مختار بالمختار و جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا پرداخت.

 

نام بلمختار مشهور به خالد ابی العباس در لیست خطرناک‌ترین تروریست‌های جهان قرار دارد.

منابع مذکور ادامه دادند: مساهل در این نشست به خطراتی که ارتش الجزایر هر روز در مرزهای خود با مالی و لیبی مواجه است و نبردش با داعش و تلاش‌های دستگاه امنیتی این کشور برای مبارزه با قاچاق اسلحه از مرزها پرداخت.

 

طبق بیانیه منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در الجزایر هیات آمریکایی مذاکرات دو جانبه‌ای با دولت الجزایر درباره برخی مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم داشت.

 

در این بیانیه آمده است: الجزایر صدای فعال منطقه و جهان و شریک مهم ما در مبارزه با تروریسم است.

 

در بیانیه مذکور آمده است، ما به دنبال تقویت همکاری‌های دو جانبه خود با الجزایر در زمینه مبارزه با تروریسم هستیم.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha