• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031715594

استقرار چهار گردان ناتو درشرق اروپا / فضای سایبر جبهه جدید جنگ ناتو

استقرار چهار گردان ناتو درشرق اروپا / فضای سایبر جبهه جدید جنگ ناتو

دبیرکل ائتلاف ناتو پس از نشست اخیر این ائتلاف نظامی برنامه استقرار چهار گردان چند ملیتی در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان را تایید کرد که بزرگترین استقرار نظامی ناتو از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو پس از دیدار روز سه شنبه وزرای این ائتلاف در بروکسل گفت، کشورهای ناتو برای استقرار 4000 نیرو جدید در حوزه دریای بالتیک و لهستان توافق کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این تصمیم بخشی از اقدامات ناتو برای حمایت از متحدانش در شرق اروپا در مقابل تهدیدات روسیه است که این کشورها از آن به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند.

براساس گزارش‌ها انگلیس، آمریکا، آلمان و احتمالا کانادا چهار کشوری هستند که قرار است این نیروها را به صورت دوره‌ای شش تا 9 ماه در لیتوانی، لتونی، استونی و لهستان مستقر کنند. این بزرگترین استقرار نظامی ناتو از زمان جنگ سرد است.

در جلسه روز گذشته، وزرای ناتو همچنین تصمیم گرفتند عملیات سایبری به جنگ‌های زمینی، هوایی و دریایی خود اضافه کنند.

استولتنبرگ تاکیدکرده است که ناتو در این تصمیم و استقرار نیرو هیچ کشور خاصی را مدنظر نداشته است. اما با وجود افزایش تنش‌ها با روسیه و بروز تهدیدات شبکه‌ای و سایبری، این تصمیم ناتو به هیچ وجه دور از انتظار نبود. دو سال پیش مقامات آمریکایی هکرهای روسی را به نفوذ در یکی از برنامه‌های پنتاگون و همچنین ناتو متهم کرده بودند.

در این میان جک مت لاک، سفیر سابق آمریکا در اتحاد جماهیر شوروی در جلسه اخیر سنا با وجود تداوم افزایش فعالیت‌های ناتو در کشورهای بالتیک تایید کرد که در پایان جنگ سرد دو طرف مسکو و واشنگتن به این فهم متقابل دست یافته بودند که ناتو نباید در شرق گسترش یابد.

در جریان این جلسه کمیته امور خارجه سنا یکی از اعضای کنگره از مت لاک پرسید که آیا این فهم متقابل به معنی خروج نیروهای روسی نیز از کشورهای شرق اروپا نبوده است؟ سفیر سابق آمریکا با تاکید بر این مساله که این فهم مشترک آن زمان بود، عنوان کرد: به هر حال این یک تعهد قانونی نبود.

با این حال دبیرکل ائتلاف ناتو تاکید می‌کند که "به دنبال تقابل با روسیه نیستند و یک جنگ سرد جدیدی نمی‌خواهند اما ناتو به حمایت و دفاع از متحدانش در مقابل هر تهدیدی ادامه می‌دهد."

وی همچنین اعلام کرد، ناتو علاوه بر این قصد دارد تا حضور نظامی خود را در منطقه استراتژیک دریای سیاه افزایش دهد و این اقدام براساس برنامه‌ای پیش خواهد رفت که رومانی ارائه داده است.

مسکو از این تصمیمات و اقدامات ناتو انتقاد می‌کند و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود و ثبات اروپا می‌داند.

دمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد، ارتش و دستگاه اطلاعات این کشور به دقت فعالیت‌های ناتو را در محدوده مرزهای خود زیر نظر دارند.

پیش از سخنرانی پسکوف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور بررسی توان تمامی نیروهای مسلح این کشور را برای سنجش میزان آمادگی مبارزاتی آنها صادر کرده بود.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha