• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95031715635
  • منبع : نمایندگی گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی استان:

موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است

موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است

ایسنا/گلستان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی تکمیل و راه‌اندازی موزه میراث روستایی در پارک جنگلی قرق در استان گلستان، این موزه در حال تکمیل شدن و بناهای روستایی به این موزه در حال انتقال است.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: موزه میراث روستایی گلستان به عنوان دومین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و دکتر سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی کلنگ زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغاز شد.

 وی، از جمله اهداف این پروژه را شناسایی هویت بومی به منظور حفظ و صیانت از آن، غنی سازی هویت ملی و تقویت فرهنگ خودباوری و خردورزی بیان کرد و افزود: ایجاد انگیزه درجوانان و پرکردن اوقات فراغت مردم، شناسایی و معرفی ارزشهای مذهبی و ملی مردم و بازسازی آنها، توسعه اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی و رونق گردشگری و توسعه مفهوم معماری پایدار از دیگر اهداف است.

 کریمی یادآور شد: پس از عقد قرارداد اجرایی این پروژه، مطالعه و طراحی کالبدی و جانمایی‌ها و نظارت بر راه اندازی و ایجاد موزه میراث روستایی گلستان، امکان سنجی پروژه و مکانیابی، بررسی گونههای فرهنگی و گونه شناسی معماری در این موزه انجام شد و حوزه های فرهنگی و معماری و روش اجرا از محل اعتبارات پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین شد.

 وی همچنین به بررسیهای میدانی و انتخاب بناهای ارزشمند جهت انتقال به موزه و برگزاری کارگاههای اموزشی اشاره کرد و ادامه داد: کارگاه تئوریک پروژه برای داوطلبین در محل موزه روستایی گیلان و کارگاه آموزشی توسط پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران نیز برگزار شد و به داوطلبین برگزیده این پروژه جهت نهادینه کردن اصول فنی کار طی مراحل مستندسازی و واچینی، آموزشهای لازم داده شد.

 کریمی افزود: تاکنون در تملک دوخانه روستایی جهت برگزاری کارگاه اموزشی و انتقال نهایی به محل پروژه موفق شدهایم و کارگاه آموزشی و مستند نگاری موزه روستایی گلستان در روستای قلندر آیش در اردیبهشت امسال برگزار شد. پس از آن، مصالح و لوازم و ابزار مربوط به خانه قلندر آییش به محل پروژه در پارک جنگلی قرق منتقل شد.

 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در ادامه از مشکلات این پروژه را کمبود منابع تخصیصی عنوان کرد و افزود: بودجه 10 میلیارد ریالی برای این پروژه مصوب شده ولیکن مبلغ 35 میلیارد ریال تخصیص داده شده است. همچنین در موزه روستایی نگاه کالبدی به سازه‌های روستایی وجود ندارد، بلکه در آنها به میراث غیرملموس همچون فعالیت‌های فرهنگی و بازی‌های بومی و محلی توجه می‌شود و این موزه از نظر اقتصادی، باعث افزایش اقامت گردشگران، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.

 وی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری موارد در راستای اجرایی شدن این موزه روستایی در استان، ضمن جلب و جذب گردشگران، زمینههای احیای مواریث فرهنگی روستاها بیش از پیش فراهم آمده و زمینه های رونق اقتصادی منطقه حاصل میشود.

عکس خبر تزئینی است.
انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha