• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95031716232
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

پول باشد، قطار شهری کرمانشاه سال 1401 افتتاح می‌شود

پول باشد، قطار شهری کرمانشاه سال 1401 افتتاح می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس توافق اولیه با مدیران وقت میراث فرهنگی عبور قطار شهری در محدوده شکارگاه خسرو زیرگذر خواهد بود و این قابلیت وجود دارد که با کمترین لرزش و با رعایت استانداردها این کار انجام شود تا آسیبی به شکارگاه وارد نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، سعید سلیم ساسانی در نشست خبری، با بیان اینکه شروع پروژه احداث سیستم حمل و نقل ریلی در کرمانشاه بصورت منوریل از سال 1390 آغاز شد، گفت: در همان سال اعتبار اولیه پروژه 250 میلیارد تومان برآورد شده بود.

 

وی افزود: رقم تخصیص اعتبارات پروژه به ترتیب در سال 1391 که بدترین سال اعتباری پروژه بود شش میلیارد تومان، در سال 1392، 28 میلیارد و 500 میلیون تومان، در سال 1393، 21 میلیارد و 700 میلیون تومان و در سال گذشته 23 میلیارد و 400 میلیون تومان بود و در مجموع از برآورد اولیه اعتبار پروژه ما حدود 45.8 درصد که معادل 114 میلیارد تومان است را دریافت کرده‌ایم.

 

ساسانی به تغییر پروژه منوریل به قطار شهری اشاره کرد و افزود: با تغییر سیستم منوریل به سیستم قطار شهری باید تغییراتی در مجوزها و سیستم انجام می‌شد که این مسئله مدتی زمان برد و در نهایت سیستم حمل و نقل ریلی کرمانشاه بصورت قطار شهری مصوب شد.

 

وی برآورد اولیه اجرای این پروژه را بر اساس تفاهم‌نامه میان شهرداری کرمانشاه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی 1584 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: منابع پیش بینی تامین اعتبار پروژه اعتبارات دولتی، سهم شهرداری (واگذاری اراضی)، فروش اوراق مشارکت به میزان 100 میلیارد تومان، فاینانس و مجتمع ایستگاهی (واگذاری اراضی در اختیار شهرداری در محدوده ایستگاه‌ها جهت ساخت مجتمع) است.

 

"قطار شهری" کرمانشاه سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد، اگر...

 

ساسانی پیشرفت کلی پروژه را با گذشت پنج سال از شروع اجرای آن 9.8 درصد اعلام و تصریح کرد: در زمینه ساخت سازه مسیر روگذر (عرشه) حدود 95 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

 

وی افزود: بر اساس برنامه زمانبندی در صورت تامین اعتبار سالانه 200 میلیارد تومان، فاز اول پروژه از کارمندان تا میدان آزادی ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

ساسانی تصریح کرد: همچنین در صورت تامین اعتبار این پروژه تا سال 1401 به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی اعتبار امسال پروژه قطار شهری کرمانشاه را 65 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: امسال رشد خوبی در اختصاص بودجه داشتیم و از 42 میلیارد تومان سال گذشته به 65 میلیارد تومان در سال جاری رسیدیم.

 

ساسانی افزود: امسال همچنین شهرداری به طور جدی پای کار است تا زمین‌ها را در اختیار پروژه قرار دهد.

 

مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، امسال با فروش اوراق مشارکت به میزان 100 میلیارد تومان و نیز پرداخت سهم شهرداری با واگذاری اراضی بتوان اعتبار مناسبی را برای پروژه تامین کرد.

 

"شکارگاه خسرو" عبور قطار شهری را حس نمی‌کند!

 

مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه با اشاره به طول 12.9 کیلومتری پروژه قطار شهری از میدان معلم تا میدان فردوسی کرمانشاه، گفت: این پروژه شامل دو فاز است که فاز اول آن از ابتدای کارمندان تا میدان آزادی و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی و از ابتدای کارمندان تا میدان معلم خواهد بود.

 

وی افزود: مسیر قطار شهری در فاز اول بصورت روگذر خواهد بود و تنها 1.6 کیلومتر از فاز اول از سه راه 22 بهمن تا میدان آزادی بصورت تونل(زیرزمینی) اجرا خواهد شد که کار احداث تونل در این مسیر از دهه فجر سال گشته شروع شده است.

 

ساسانی تصریح کرد: فاز دوم اجرای پروژه قطار شهری نیز تماما زیرگذر خواهد بود، بنابراین از سه راه 22 بهمن تا میدان فردوسی پروژه بصورت زیرگذر اجرا خواهد شد که اجرای تونل در این مسیر نیز طبق تفاهم نامه استانداری کرمانشاه با قرار گاه خاتم(ص) توسط این قرارگاه انجام می‌شود.

 

وی افزود: با حضور قرارگاه خاتم(ص) تامین 70 درصد اعتبار پروژه بصورت غیرنقدی خواهد بود.

 

ساسانی تصریح کرد: در فاز دوم پروژه همچنین از کارمندان تا میدان معلم نیز که محدود شکارگاه خسرو است این پروژه بصورت زیر گذر اجرا می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس توافق نامه با مسئولین وقت میراث فرهنگی در زمان شروع اجرای پروژه مقرر شد تا پروژه در محل شکارگاه خسرو به صورت زیرگذر انجام شود.

 

ساسانی افزود: مطالعاتی در این زمینه نیاز بود که ظاهرا میراث فرهنگی آن را تکمیل نکرده و هنوز در این زمینه به ما جواب قطعی نداده‌اند و در همین راستا امروز نیز معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با معاون سازمان میراث فرهنگی جلسه‌ای در همین زمینه داشتند و امیدواریم جواب قطعی را در این زمینه بگیریم.

 

وی به تقاضای بالای سفر در محدوده میدان معلم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ترافیک بالایی در این محدوده وجود دارد و قطعا این حجم بالای ترافیک در افق سال 1400 و یا 1410 به شدت افزایش پیدا کرده و این محدوده به لحاظ ترافیکی عملا قفل می‌شود و بنابراین نمی‌توان پروژه را تا میدان معلم پیش نبرد و این پروژه برای تحقق اهداف خود باید تا میدان معلم پیش رود.

 

وی افزود: این قابلیت وجود دارد که تا عمق زیادی زیرزمین برویم و با کمترین لرزش و رعایت استانداردها پروژه در محدوده شکارگاه خسرو انجام شود تا آسیبی به میراث فرهنگی این مجموعه وارد نشود.

 

عمق "تونل" قطار شهری 16 تا 38 متر است

 

سلیم ساسانی در ادامه عمق تونل قطار شهری تا سطح زمین را بین 16 تا 38 متر اعلام و تصریح کرد: عرض عرشه قطار شهری 8.15 متر است و مسیر قطار در قسمت روگذر توسط رمپ با شیب 4.5 درصد وارد بخش  تونل می‌شود.

 

وی تصریح کرد: قطر تمام شده تونل قطار شهری 8.7 متر و ارتفاع تمام شده آن نیز 7.2 متر است.

 

مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه تعداد ایستگاه های مسیر قطار شهری را 13 ایستگاه اعلام و تصریح کرد: از این تعداد شش ایستگاه بصورت روی زمینی و هفت ایستگاه بصورت زیر زمینی احداث می‌شود.

 

عملیات اجرایی 5 "ایستگاه" قطار شهری امسال شروع می‌شود

 

ساسانی با اشاه به پیشرفت 95 درصدی عرشه قطار شهری در فاز اول پروژه، گفت: امسال در کنار تکمیل روسازی عرشه که منجر به نصب ریل می‌شود، طراحی ایستگاه‌های روگذر را تکمیل کرده و شروع عملیات اجرایی احداث پنج ایستگاه را در دستور کار داریم.

 

ساسانی افزود: در بحث تامین ناوگان نیز امسال انعقاد قرارداد تامین ناوگان را خواهیم داشت و مناقصه خرید 2300 تن ریل ویژه قطار شهری که باید از خارج از کشور خریداری شود نیز برگزار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای پسابرجام در ابتدا تصمیم به برگزاری مناقصه بین المللی داشتیم که توصیه شد که فضا هنوز فضایی نیست که این مناقصه را برگزار کنیم.

 

قطار شهری سیستمی "پاک" و کم سرو صدا است

 

سلیم ساسانی به مشخصات ناوگان قطار شهری اشاره و تصریح کرد: بر اساس افق اولیه طرح، تقاضای سفر در هر ساعت و در هر جهت در سال 1400، 14 هزار نفر و برای سال 1410 این تعداد در هر ساعت و در هر جهت 16 هزار و 200 نفر پیش بینی شده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به این میزان تقاضای سفر پروژه قطار شهری به طور کامل جوابگوی این حجم سفر است و هر قطار شامل چهار واگن 200 نفری است که توان جابجایی 800 نفر را دارد و با توجه به بکارگیری 21 قطار در مسیر، پروژه بطور کامل قابلیت جابجایی مسافر بر اساس افق اولیه طرح را دارد.

 

ساسانی زمان تردد قطارها در مسیر میدان معلم تا میدان فردوسی را 22 دقیقه اعلام و تصریح کرد:  فاصله بین تردد قطارها در مسیر سه دقیقه و پنج ثانیه در نظر گرفته شده است.

 

وی حداکثر سرعت مجاز قطار شهری را 80 کیلومتر در ساعت بیان و خاطرنشان کرد: قطار شهری در مسیر خود به طور میانگین با سرعت متوسط 35 کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد.

 

ساسانی قطار شهری را یک سیستم پاک دانست و افزود: عمده مصرف سیستم قطار شهری از طریق انرژی الکتریکی است که یک انرژی پاک محسوب می‌شود.

 

مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه افزود: این سیستم همچنین از نظر آلودگی صوتی یک سیستم بسیار کم سر  و صدا است و صدای تولیدی آن کمتر از 75 دسی بل تعیین شده در استانداردهای جهانی است.

 

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha