• جمعه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95031716541
  • خبرنگار : 71132

گفت‌و‌گو با زنان مجلس دهم،

سلحشوری: فرصت برابر برای زنان و مردان وجود داشته باشد

سلحشوری: فرصت برابر برای زنان و مردان وجود داشته باشد

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس است و مدرک دکترای جامعه شناسی دارد و پیش از این به تدریس در دانشگاه مشغول بوده است.

او 52 ساله، متاهل و دارای سه فرزند است و همسرش نیز در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه اهواز کاندیدا شده بود اما از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

سلحشوری که به مدت 10 سال در هند تحصیل کرده عضو انجمن اسلامی دانشجویان هند بوده و بعد از بازگشت به ایران به عضویت مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی در آمده است.

این نماینده مجلس با اشاره به علاقه همیشگی خود به حوزه سیاسی، گفت: من در زمان ثبت نام برای انتخابات حال و هوای مجلس رفتن را نداشتم اگرچه همیشه نمایندگی مجلس در پس ذهن من بوده است. همچنین تا لحظه آخر احتمال رای آوری نیز نمی دانم. حقیقت این است که خیلی از نمایندگان تهران اگر در لیست قرار نمی گرفتند احتمال رای آوری نداشتند.

وی افزود: البته من پیش از اینکه در لیست قرار بگیرم به دوستان گفتم به خاطر زن بودنم برایم تبعیض مثبت قائل نشوید و به این خاطر مرا در لیست نگذارید زیرا می خواستم به خاطر هویت و توانمندی شخصی خود وارد لیست شوم.

سلحشوری با بیان اینکه ورود به مجلس برای وی بیم داشتن یک مسئولیت سنگین و امید به خدمت را توامان دارد، اضافه کرد: صراحت جامعه شناختی من باعث شد در برهه ای بگویم که نمایندگان زن در ادوار گذشته ضدزن عمل کردند اما الان می گویم ساختار و دست و بال شان بسته بوده است. ضمن اینکه رویکردها هم متفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر زنان نماینده در ادوار گذشته نتوانستند انتظار ما را برآورده کنند به این دلیل بوده که شاید نمی دانستند چه چیزهایی برای زنان و دختران جامعه ما اهمیت دارد. به هر حال نوع رویکرد و نگاه متفاوت است و هر کس به دنبال قوانینی است که رویکرد خود را محقق می کند.

وی با بیان اینکه زنان همواره نفع جمعی را به نفع فردی و یک گروه خاص ترجیح دادند، اضافه کرد: اگر با این رویکرد وارد مجلس شویم فضای مجلس از حالت خشن مردانه در می آید و این جبر بالاخره به مردان نماینده نیز تحمیل خواهد شد.

سلحشوری با ابراز امیدواری نسبت به نقش پررنگ تر زنان در جامعه به ویژه در حوزه قانونگذاری یادآوری شد: ما امیدواریم قوانین تبعیض آمیزی در کشور وجود نداشته باشد که مانع اشتغال زنان شود بلکه باید فرصت برابری برای زنان و مردان وجود داشته باشد. در حال حاضر بیکاری تمام اقشار اجتماعی را در بر می گیرد و معضل تحصیل کردگان بیکار دیگر زن و مرد ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما گاهی در حوزه آسیب های اجتماعی مثلا بحث اعتیاد یا کارتن خواب ها را محدود به مردان می کنیم در حالیکه فقر، اعتیاد و خودکشی همه جامعه را در بر می گیرد لذا نباید نگاه زنانه و مردانه داشته باشیم بلکه باید به فکر رفع مشکل باشیم.

وی با بیان اینکه زنان جامعه ایرانی در حال گذار به سمت بهبود وضعیت اجتماعی هستند، گفت: جامعه ما یک جامعه پویا و در حال رشد است و علیرغم بی توجهی و نادیده انگاشتن زنان، حرکت مستمر و آهسته آنها به شکل منطقی و آرام در حال پیشروی است و ان شاءالله نمایندگان خانم مجلس دهم اولویت را روی مشکلات خاص زنان می گذارند.

سلحشوری اضافه کرد: مسائلی مثل استادیوم رفتن زنان وجود دارد که جنبه تبلیغاتی دارد اما تعداد زیادی از جامعه زنان را در بر نمی گیرد البته خوب است که چنین امکانی وجود داشته باشد اما بی شک اشتغال برای زنان مهمتر است. اگر زنان جامعه توانمند شوند جامعه توانمند می شود و کشور نجات پیدا می کند در حالیکه یک مادر افسرده نمی تواند نه مادر و نه همسر خوبی باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به زنان سرپرست خانوار، ورزش بانوان و کودکان تصریح کرد: اگر ما بتوانیم ورزش را برای خانم ها نهادینه کنیم جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی هم گرفته می شود و افراد توانمندی را در جامعه خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره ویژگی های مجلس دهم نیز گفت: در مجلس دهم 105 نماینده هستند که اولین تجربه حضور در مجلس را دارند، میانگین سنی 10 سال پایین آمده و شاهد حضور نمایندگان جوان و متخصص در مجلس هستیم. امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که این مجلس از افراطی گری که می تواند مسیر حرکتش را به بیراهه بکشاند پرهیز کند تا بتواند کارآمدی خود را به منصه ظهور برساند.

سلحشوری اضافه کرد: اگر مجلس مسیر عقلانی مبتنی بر خردگری، عقل جمعی و اولویت منافع ملی را طی کند منافع فردی و حزبی در حاشیه قرار می گیرد و می توانیم به عملکرد این مجلس امیدوار باشیم.

وی در پایان با اشاره به نقش مراکز پژوهشی در تدوین قوانین اظهار کرد: انشالله مجلس دهم به دنبال قوانینی باشد که ضرورت و اولویت دارد چرا که مجلس گذشته گاهی به دنبال مسائلی بود که اولویت مردم نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha