• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031716859
  • خبرنگار : 71516

الجبیر: اسد برود بحران سوریه حل می‌شود/ عربستان نقشی در حملات 11 سپتامبر ندارد

الجبیر: اسد برود بحران سوریه حل می‌شود/ عربستان نقشی در حملات 11 سپتامبر ندارد

وزیر خارجه عربستان ضمن طرح این ادعا که "بحران سوریه بی‌تردید با برکناری اسد پایان می‌یابد،" گفت: اختلافات میان آمریکا و عربستان درباره بحران سوریه خیلی بزرگ نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، عادل الجبیر،  وزیر خارجه عربستان پس از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود در واشنگتن گفت: دیدگاه‌هایی وجود دارد که ما برای افزایش فشار بر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه جهت برآوردن خواسته‌های جامعه جهانی درخصوص آتش‌بس، ورود کمک‌های بشردوستانه و آغاز روند سیاسی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی گفت که "پایان بحران سوریه بی تردید با برکناری اسد خواهد بود!"

الجبیر درخصوص اختلاف میان واشنگتن و ریاض درباره بحران سوریه نیز گفت: اختلافات خیلی بزرگ نیست و آمریکا و عربستان از راهکار "مسالمت آمیز" برای حل بحران سوریه براساس ژنو1 و برکناری اسد از قدرت حمایت می‌کنند.

وی بار دیگر ایران را به "برهم زدن ثبات" در منطقه متهم کرد و مدعی شد: "ایران کشوری است که برای صادر کردن انقلاب تلاش و در امور کشورهای همجوار «مداخله» و از «تروریسم» حمایت می‌کند!"

الجبیر درباره یمن نیز گفت: عملیات نظامی در یمن در راستای پایبندی به آتش‌بس و پیشبرد روند مذاکرات سیاسی در کویت شاهد کاهش است. ما با هم‌پیمانان و دوستان خود و تمامی طرف‌هایی که آینده یمن برایشان "مهم" است به خاطر تحقق "امنیت و ثبات" و بازسازی این کشور همکاری می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان روز جمعه پس از مذاکرات خود با جان کری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما از مدت‌ها پیش از واشنگتن خواستیم به حملات نظامی علیه نظام بشار اسد بپردازد. ما از آغاز بحران سوریه خواهان در پیش گرفتن سیاستی قوی‌تر شدیم که شامل حملات هوایی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و مناطق امن است. ما خواهان مجهز کردن مخالفان به موشک‌های زمین به هوا شدیم و بارها پیشنهاد دادیم که نیروهای ویژه عربستانی در هرگونه عملیاتی که ائتلاف آمریکا آن را رهبری می‌کند شرکت کنند.

این اظهارات الجبیر در حالی ایراد شد که برخی دیپلمات‌های آمریکایی از کاخ سفید خواستند به حملات علیه نظام سوریه بپردازد اما اوباما در کشاندن نیروهای آمریکایی به درگیری جدیدی در خاورمیانه آن هم در زمانی که به زودی دوره ریاست‌جمهوری‌اش به پایان می‌رسد، تردید دارد.  بسیاری در واشنگتن نگرانند سلاح‌هایی که آمریکا برای شورشیان سوریه -که از آن‌ها با عنوان "مخالف میانه‌رو " یاد می‌کند- می‌فرستد به دست تروریست‌ها برسد.

عادل الجبیر همچنین دیدار محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با باراک اوباما را "مثبت" ارزیابی کرد و گفت که اوباما از چشم انداز عربستان در 2030 اطلاع یافته است.

وی گفت: "ما از واشنگتن خواستیم گزارش حملات 11 سپتامبر را منتشر کند. کشور ما هیچ نقشی در این حملات نداشته است.  موضع ما نسبت به این گزارش کاملا واضح است. آنچه منتشر شده دقیق نیست و اشتباهات زیادی در آن وجود دارد. عربستان هدف اصلی حملات القاعده و داعش است و بهای سنگینی را در مبارزه با تروریسم داده است. ما با تمامی ابزارها با تروریسم مبارزه می‌کنیم."

الجبیر گفت: موضع امارات نسبت به ائتلاف عربی از همان آغاز جدی بود و تغییری نکرده است. امارات یک کشور اصلی و کلیدی در ائتلاف و در جنگ علیه "تروریسم" بوده و مواضع خود را تغییر نداده است.

وی درباره اقدام اخیر سازمان ملل درباره ائتلاف عربی در یمن گفت: این اقدام براساس یک تصور "اشتباه" صورت گرفته است!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۰:۴۱

به نظر من اگر کسی در جایی مطمئن هست که نقش ندارد باید در مورد آن حرفی هم نزند لابد نقش دارند که دارن اظهار نظر می کنن هر جا حادثه شوم باشد نقش انها بی شک در میان هست