• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031716907
  • خبرنگار : 71129

درگیری پلیس ژاپن با معترضان به حضور نظامی آمریکا در اوکیناوا

درگیری پلیس ژاپن با معترضان به حضور نظامی آمریکا در اوکیناوا

معترض به حضور نظامیان آمریکایی در اوکیناوا در مقابل یکی از پایگاه‌های تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا در این جزیره دست به اعتراض زده و با پلیس ژاپن درگیر شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ده‌ها تن از معترضان در مقابل کمپ "شوآب" در شمال اوکیناوا که محل پایگاه تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکاست، تجمع کرده و علیه حضور نظامیان آمریکایی در این جزیره دست به اعتراض زدند و برای 15 دقیقه در تردد خودروها اختلال به وجود آمد و پس از این مدت معترضان توسط پلیس متفرق شدند.

 

پلیس ژاپن درمواردی در متفرق کردن معترضان دست به خشونت زد. اعتراض‌ها پس از متهم شدن یک پرسنل پایگاه نیروهای آمریکایی به تجاوز به یک زن ژاپنی و قتل او افزایش یافته است.

 

معترضان که اکثرا سالخوردگان و برخی از بخش‌های دیگر ژاپن بودند، شعارهایی را علیه حضور گسترده نظامیان آمریکایی در منطقه سر داده و پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر رویشان نوشته شده بود " به اوکیناوا تجاوز نکنید"، "تمامی پایگاه‌های نظامی را تعطیل کنید" و "تفگداران نیروی دریایی آمریکا از جزیره خارج شوید".

 

آنها همچنین خواستار کنار گذاشتن و لغو برنامه‌های امنتیی آمریکا و ژاپن به منظور ساخت تاسیسات نیروی هوایی جدید در ساحل کمپ شوآپ شدند.

 

 با وجود مخالفت‌های ساکنان جزیره اوکنیاوا و بسیاری از مردم ژاپن درباره حضور گسترده آمریکا در منطقه، توکیو و واشنگتن می‌گویند که به این برنامه ادامه خواهند داد.

 

یکی از معترضان در این باره گفت: بیش از 70 سال یا به عبارتی پس از جنگ جهانی دوم است که ما به خاطر حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن به ویژه در اوکیناوا در رنج و زحمت هستیم. ما احساس خشم و ناراحتی از این بابت داریم.

 

اوکیناوا که در جنگ دوم جهانی صحنه نبرد سخت میان ژاپن و نیروهای آمریکایی بود و هم اکنون به منطقه‌ای استراتژیک تبدیل شده است. آمریکا به مدت 27 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم جزیره اوکنیاوا را تحت اشغال داشت و پس از آن در 1972 این جزیره را به ژاپن بازگرداند.

 

پیش از نیمی از 47 هزار پرسنل نظامی آمریکا در ژاپن مستقر هستند و نرخ جرایم و تجاوزهای جنسی علیه زنان و دختران جوان در این جزیره از سوی نظامیان و پرسنل غیرنظامی ارتش آمریکا بسیار گسترش یافته است به طوری که بسیاری از مردم این جزیره صلح طلب علیه خشونت‌های نظامیان آمریکایی به مردم این منطقه دست به تظاهرات زده‌اند.

 

یک فعال حقوق زنان که در تظاهرات مقابل پایگاه نظامی آمریکایی در اوکنیاوا حضور داشت در این باره گفت: اصلا قابل تحمل نیست که ما با آمریکایی‌ها در یک جا زندگی کنیم ما هرگز نمی‌توانیم با نظامیان آمریکایی در منطقه زندگی سکونت داشته باشیم. اگرچه اوکیناوا مدت‌‌هاست که با این مساله دست به گریبان است.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha