• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95032917766
  • منبع : نمایندگی مرکزی

عقب‌گرد کوره‌های گازسوز؛

کوره‌های آجرپزی مرزیجران مازوت‌سوز شدند؟

کوره‌های آجرپزی مرزیجران مازوت‌سوز شدند؟

ایسنا/مرکزی درست یک سال و نیم پیش بود که با حضور محمد حسین مقیمی استاندار وقت مرکزی، مهدی زندوکیلی معاون عمرانی وقت و جمعی از مردم و مسئولان، طرح گازرسانی به کوره‌های آجرپزی منطقه مرزیجران با اعتبار 30 میلیارد ريال و در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک به بهره‌برداری رسید.

 

این کوره‌های در گذشته مازوت مصرف می‌کردند که با توجه به آلایندگی بالا، همچنین قرار داشتن اراک به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور طرح گازرسانی پس از کش و قوس‌های فراوان اجرایی شد که این امر مانع تصاعد سالانه 750 تن گاز دی اکسید گوگرد در فضا و هوای شهر اراک می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - در زمان بهره‌برداری از طرح استاندار وقت با اعلام خرسندی از این که دیگر شاهد تصاعد و تولید گاز دی‌اکسیدگوکرد به عنوان یکی از عوامل آلایندگی هوا نخواهیم بود، اما متاسفانه خرسندی وی به دو سال نکشید و امروز مقیمی نیست که ببیند همچنان سر خانه اول هستیم و مازوت‌سوزی کوره‌های آجرپزی مرزیجران ادامه دارد.

مازوت‌سوزی کوره‌های آجرپزی روستای مرزیجران که با سختی بسیار به ثمر نشست این روزها گله و شکایت اهالی روستا را به آسمان برده است؛ آسمانی که دود مازوت چشم‌اندازی از آن باقی نگذاشته است.

خیرالله صالحی یکی از اهالی روستای مرزیجران با شکایت فراوان از وضعیت کوره‌های آجرپزی روستا اظهار کرد: فعالیت این کوره‌ها در قسمت جنوب شرقی روستاست که کلیه آنها در حال مازوت‌سوزی هستند به طوری که دیروز آسمان روستا کاملا با دود این کوره‌ها پوشیده شده بود.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا گاز سوزشدن کوره‌ها مقرون به صرفه نبوده است و صاحبان آن از پس هزینه‌های گاز برنمی‌آیند، مجددا به مازوت‌سوزی روی آورده‌اند، افزود: با وجود اینکه زمین در اختیار شرکت گاز قرار دادیم تا لوله‌های انتقال گاز را به سمت کور‌ها کشیده و مصرف مازوت متوقف شود، اما این اقدام دردی از روستاییان دوا نکرد.

صالحی خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت شد و گفت: دود مازوت کل منطقه را می‌پوشاند و تنها مسئولان دولتی باید کاری کنند.

به گزارش ایسنا، حسن صالحی عضو شورای روستای مرزیجران در خصوص فعالیت این کوره ها به ایسنا گفت: گازسوز شدن کوره‌های آجرپزی طرح ملی بود که با همه زحمت و مخالفت و اعتراض کشاورزی انتقال لوله‌های گاز از طریق مزارع روستا به سمت کوره‌ها انجام شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه موانع و مشکلات بزرگی برسر راه گاز سوز شدن کوره‌ها وجود داشت به طوری که شرکت گاز با فشارهای اولیه به کوره‌داران پول زیادی از آنها گرفت و البته برای ادامه کار نیز همچنان خواستار دریافت هزینه گازسوز شدن کوره‌ها است که این هزینه‌ها کاملا از توان صاحبان کوره‌ها خارج است و آنها نیز برای مقرون به صرفه بودن فعالیت خود به مازوت‌سوزی روی آورده‌اند.

صالحی افزود: علاوه بر مقرون به صرفه نبودن گازسوزی کوره‌ها عوامل مخرب و افرادی نیز در این کوره‌ها فعالیت دارند که با فروختن مازوت به کوره‌داران درآمد و سود بالایی کسب می‌کردند که با گاز سوز شدن آنها این فرصت از دست رفت‌، به همین دلیل به محض اعمال فشار از سوی شرکت گاز بالافاصله وارد عمل و با توجه به هزینه کم مازوت مجددا کوره‌ها مازوت سوز شدند.

عضو شورای روستا با اظهار نارضایتی شدید برای شرایط پیش آمده در مرزیجران گفت: این اتفاق کاملا سلامت اهالی روستا را نشانه رفته است و عدم رسیدگی به آن قطعا خطرات فراوانی را برای شهرستان اراک در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید براینکه در ابتدای امر باید صحت و سقم این موضوع کاملا مشخص شود، گفت: مسلما تایید این مسئله از جانب شرکت پخش و پالایش باید صورت گیرد و علاوه بر آن نیز نظارت‌های اداره کل محیط زیست باید در این راستا دنبال شود تا بتوان درست اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در صورت صحت این موضوع بالافاصله کوره‌های آجرپزی متخلف تعطیل خواهند شد، افزود: تیم نظارتی اداره کل برای بازدید و بررسی صحت و سقم این موضوع به سرعت به روستای مرزیجران اعزام خواهند شد تا روند کاری کوره‌های آجرپزی را بررسی و پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، فعالیت کوره‌های آجرپزی به صورت گازسوز آن هم در روستایی مانند مرزیجران که در نزدیکی کلانشهر اراک قرار دارد امری ضروری است. در شرایط کنونی که نفس اراک بالا نمی‌آید اگر صحت مازوت‌سوزی این کوره‌ها از جانب محیط زیست استان مرکزی تایید شود به واقع جفای بزرگی در حق شهروندان شده است.

اراک روزهای گردوخاکی و ناسالمی را پشت سر می‌گذارد. سوزانده شدن مازوت از طریق کوره‌های آجرپزی روستای مرزیجران در این شرایط به هیچ عنوان قابل اغماض نیست. چرخیدن چرخ کوره‌های آجرپزی آن هم به بهای سلامت مردم روستا و به تبع آن شهر اراک امری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

گازسوز شدن کوره‌های آجرپزی با سختی فراوان انجام گرفت و نباید به هیچ عنوان اجازه برگشت به عقب صادر شود و امید داریم که بررسی و پیگیری به موقع محیط زیست استان سوزانده شدن مازوت حتی در یک کوره آجرپزی را متوقف کند.  

 
انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha