• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95033118486
  • خبرنگار : 71415

اجلاس رهبران کلیساهای ارتدوکس جهان در یونان بدون حضور روسیه

اجلاس رهبران کلیساهای ارتدوکس جهان در یونان بدون حضور روسیه

رهبران کلیساهای ارتودوکس جهان برای یک اجلاس مهم در جزیره کرت یونان گرد هم آمدند اما این اجلاس از سوی یکی از مهمترین کلیساهای ارتدوکس یعنی کلیسای روسیه که بیشترین پیرو را در میان کلیساهای ارتدوکس جهان دارد و همچنین سه کلیسای ارتدوکس دیگر تحریم شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسقف اعظم برتولومیو، رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس جهان روز یکشنبه به رهبری مراسم دعایی با حضور دیگر رهبران این کلیسا به مناسبت آغاز اجلاس یک هفته‌ای آنها پرداخت. این نخستین اجلاس در نوع خود در بیش از 1200 سال گذشته است.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نیز پیامی را در حمایت از این اجلاس در توئیتر منتشر کرده و نوشت: بیایید در این دعا به برادران و خواهران ارتدوکس در شورای عالی مقدس کلیسای ارتدوکس که در کرت گشایش یافت، بپیوندیم.

رهبران کلیسای ارتدوکس به رغم چندین دهه تدارک باز هم نتوانستند در آستانه برگزاری این اجلاس یک هفته‌ای بر اختلافاتشان فائق ایند.  این شامل تلاشهایی به منظور آشتی با واتیکان و محافل با نفوذی که معمولا به دوران قبل از مرزهای فعلی کشورها باز می‌گردند، بود.

اسقف اعظم کوریل، رهبر کلیسای ارتدوکس مسکو با گلایه از این که تدارک برای این اجلاس کافی نبوده از شرکت در آن خودداری کرد. رهبران کلیسای صربستان اما به رغم داشتن روابط نزدیک با کلیسای روسیه در این اجلاس شرکت دارند. کلیساهای ارتدوکس گرجستان، بلغارستان و سوریه نیز از حضور در این اجلاس امتناع کردند.

اسقف اعظم کوریل، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت امیدوار است رهبران مذهبی که برای اجلاس در جزیره کرت یونان گرد هم می آیند بتوانند خود را آماده یک نشست فراگیر و کامل در آینده کنند. کوریل ماه گذشته میلادی از یونان بازدید کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نیز در سفر به صومعه قله آتوس همراهی کرد.

رهبران مسیحی ارتدوکسی که در شهر ایراکلیو در جزیره کرت گرد هم آمدند بر لزوم وحدت در میان کلیساهای این مذهب تاکید کرده و برخی از آنها نیز علنا از تلاشها برای سازماندهی یک نشست دیگر با حضور رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه حمایت کردند.

کلیساهای مسیحی ارتدوکس جهان بر خلاف کلیسای کاتولیک که در واتیکان متمرکز است از یکدیگر مستقل هستند و از برتولومیو با عنوان "نفر اول همتایان" یاد می‌شود. مقر وی به عنوان رهبر معنوی مسیحیات ارتدوکس در شهر استانبول ترکیه که یک کشور مسلمان نشین است قرار دارد و  کلیسای تحت امر وی معمولا با مسکو دچار اختلاف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha