• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040101042

اعتراضات در ترکیه علیه بازداشت خبرنگاران و چهره‌های آکادمیک

اعتراضات در ترکیه علیه بازداشت خبرنگاران و چهره‌های آکادمیک

ده‌ها تن از مردم ترکیه در اعتراض به بازداشت دو خبرنگار و یک شخصیت آکادمیک به اتهام اشاعه "تبلیغات تروریستی" در استانبول دست به تظاهرات زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، معترضان در این تظاهرات شعارهایی علیه سرکوب و نقض آزادی بیان سردادند.

این تظاهرات یک روز پس از آن برگزار شد که دادگاهی در ترکیه به بازداشت پیش از دادگاه "ارول اوندر اوغلو"، نماینده خبرنگاران بدون مرز "احمد نسین"، خبرنگار و "شبنم کورو فینسانسی"، از اهالی دانشگاهی در این کشور حکم داد.

این سه تن در کمپین همبستگی با حمایت از اوزگور گوندم، یک انتشاراتی حامی کردها که مورد شکایت‌ها و بازجویی‌های متعدد قرار گرفته است عضویت داشتند.

در همین حال حامیان آزادی مطبوعات هشدار می‌دهند آزادی بیان در ترکیه به شدت در حال سقوط است. بیش از ده‌ها خبرنگار اکنون در زندان‌های این کشور به سر می‌برند در حالی که دولت تاکید دارد این افراد به دلیل فعالیت‌های "مجرمانه" و نه امور خبرنگاری بازداشت شده‌اند.

آژانس خبری دولتی ترکیه می‌گوید، اوندراوغلو، نسین و فینساسی به مدت یک روز سردبیران انتشاراتی حامی کردها بوده‌اند و به اشاعه "تبلیغات تروریستی" کمک کرده‌اند.

این آژانس خبری همچنین ادعا می‌کند، دادگاه حکم بازداشت این افراد را به عنوان "مظنونان ردیف اول" صادر کرده است.

واکنش‌ها به ادامه سرکوب آزادی بیان و مطبوعات در ترکیه

سازمان خبرنگاران بدون مرز این اقدام دولت ترکیه را به عنوان "میزان غیرقابل باور آزادی مطبوعات، در این کشور محکوم کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز از این "ادعای دروغین" که منجر به بازداشت سه تن از کمپین 44 عضوی همبستگی با کردها شده انتقاد کرد و خواهان آزادی فوری این افراد شد.

در پرونده‌ای دیگر خبرنگار سازمان ملل روزنامه حریت روز گذشته آزاد شد. وی پس از بازگشت از نیویورک یک دور کامل را در بازداشت به سر می‌برد. به گفته این خبرنگار، حکم بازداشت وی به دلیل یک توئیت مربوط به سال 2014 صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha