• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 95040101143
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در محاصره بیابان و ریزگردها

سیستان و بلوچستان در محاصره بیابان و ریزگردها

ایسنا/سیستان و بلوچستان استان سیستان و بلوچستان به دلیل وجود در شرایط اقلیمی خاص از کمترین میزان بارش نسبت به نقاط دیگر کشور برخوردار است که این مقوله در کنار دمای گاهی بالای 50 درجه هوا در استان باعث ایجاد بیابان شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، کاهش علل طبیعی و انسانی در کنار یکدیگر باعث ایجاد بیابان های وسیع در استان شده اند که این مقوله اهمیت امر بیابان زدایی را مطرح کرد و پس از مدتی دستگاه های مرتبط در این امر وارد عمل شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان در این خصوص گفت: شرایط اقلیم، دخالت انسان و معیشت ناپایدار جوامع محلی سه دلیل اصلی ایجاد بیابان در کشور و استان هستند اما علاوه بر آنان باید مسائل عمرانی و توسعهای را نیز از دیگر دلایل بیابانی شدن کشور دانست اما امروز برای مقابل با افزایش بیابان ها کشور در راه بیابان زدایی وارد شده است و طی سالهای اخیر در این راستا اقدامات بسیاری نیز در صورت گرفته که موفق بوده اند.

عبدالباسط پاکزاد ادامه داد: استان با واقع شدن در منطقه آب و هوایی ایرانی- تورانی دارای هفت پهنه اقلیمی با پوشش گیاهی متنوع است و در حال حاضر بالغ بر 6.5 میلیون هکتار از مساحت سیستان و بلوچستان را بیابان تشکیل می دهد و علاوه بر آنان 28  کانون بحرانی فرسایش بادی در 1.2 میلیون هکتار از سطح بیابان های استان نیز شناسایی شده است.

وی افزود: در برنامه ها و طرح های بیابان زدایی که در استان اجرای شده اند کانون بحرانی سیستان با 252 هزار و 453 هکتار، ایرانشهر با 288 هزار و 451 هکتار، کانون بحرانی دلگان با 134 هزار و 13 هکتار، نیکشهر با 171 هزار و 8 هکتار و کانون بحرانی شندان سیب و سوران با 262 هزار و 72 هکتار در اولویت بیابانزدایی قرار گرفته اند.

پاکزاد اذعان داشت: طی سال جاری در تمام شهرستان‌ها میانگین دما بالاتر از حد معمول بوده است که این مقوله اثراتی را بر پوشش منابع طبیعی استان گذاشته و خواهد گذاشت لذا در این خصوص باید اقدامات خاصی برای استان پیشبینی شود.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان طی سال های اخیر در امر بیابانزدایی توانسته رتبه اول کشور را به دست آورد.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha