• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95040102296
  • خبرنگار : 71544

یک طراح:

«هنر و تجربه» وضعیت پوستر فیلم را بهتر کرد

«هنر و تجربه» وضعیت پوستر فیلم را بهتر کرد

طاها ذاکر معتقد است: یک فیلم خوب که در جریان متفاوت سینما ساخته می‌شود، یک پوستر خوب هم دارد.

این طراح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کار طراحی پوستر فیلم، در ایران و خارج از کشور تغییر پیدا کرده و دیگر، فقط جنبه تبلیغاتی ندارد. پوستر فیلم، شناسنامه و هویت آن است و هرچه را که درون فیلم است، به مخاطب انتقال می‌دهد. مهم‌ترین پوسترهای جهان با تاریخ سینما مرتبط هستند و پوسترهای فرهنگی - هنری همواره ماندگارند.

او ادامه داد: ما گرافیست‌های خوبی داریم و آن‌ها در این زمینه خوب کار می‌کنند، اما پوستر فیلم توسط تهیه‌کننده و پخش‌کننده سفارش داده می‌شود و چون بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند، بازیگر عامل فروش فیلم است، عکس بازیگران به‌شکل مشخص و دست‌نخورده در پوسترها استفاده شود؛ اما زمانی که کارگردان سفارش‌دهنده پوستر است، حاضر می‌شود برای طراحی پوستری بهتر، هزینه و به طراح اعتماد کند.

ذاکر همچنین تأکید کرد: من مخالفم این حرف هستم که سینمای ایران در قدیم، پوسترهای بهتری داشت. ما پوسترهای ماندگاری را از سینمای قدیم دیده‌ایم که به علت خوب بودن ماندگار شده‌اند، در حالی‌ که به اندازه‌ای که «فیلم فارسی» داریم، «پوستر فارسی» نیز داریم. چیزی در این زمینه عوض نشده و این جریان ادامه دارد، حتی در هالیوود نیز این‌گونه است.

او ادامه داد: البته همیشه جریان محدود و گوشه‌گیری بوده که برای خودش کار می‌کرده است. کم پیش می‌آید این فیلم‌هایی که در جریان متفاوت سینما ساخته می‌شوند، پوستر خوبی نداشته باشند. این تفاوت جریان، حتی در موسیقی و دیگر اجزای فیلم نیز وجود دارد.

طراح پوستر فیلم‌های «خواب تلخ» و «پرویز» گفت: سینمای «هنر و تجربه» به‌عنوان پخش‌کننده فیلم‌های خاص، وضعیت پوسترهای فیلم را بهتر کرده است. تمام پوسترهایی که نامزد جشنواره فجر شده بودند، به‌جز فیلم «شهر موش‌ها» به فیلم‌های «هنر و تجربه» تعلق داشتند.

وی طراحی پوستر فیلم را یک معادله چند مجهولی دانست و اضافه کرد: تصویر، داستان، فرم و فشار تهیه‌کننده فیلم برای استفاده از چهره بازیگران در پوستر، یک معادله چند مجهولی را به‌وجود می‌آورد. این کار برای طراحان پوستر به‌شدت پیچیده و جذاب است و همه گرافیست‌ها این چالش را دوست دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha