• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95040102439

برای سربازهایی که برنگشتند

برای سربازهایی که برنگشتند

خبر کشته شدن سربازان در یک تصادف، تلخ بود و تکان‌دهنده. درپی این حادثه، ده‌ها طرح و تصویر گرافیکی در مدتی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، چند روز از وقوع تصادف اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها می‌گذرد و در همین مدت کم، عمق فاجعه و دردناکی آن سبب شد تا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ابراز هم‌دردی کنند. آن‌ها در سه روز گذشته، تصاویر و طرح‌هایی را با هم به اشتراک گذاشتند که هریک به گوشه‌ای از این حادثه‌ی دلخراش اشاره کرده بود.

ایجاد کمپین‌هایی با موضوع این حادثه، اشاره به مظلومیت سربازان جان‌باخته و کامنت‌های فراوانی که در این مدت درباره‌ی این اتفاق منتشر شد، فقط بخشی از بازتاب‌های آن بود. در این میان، باز هم هنرمندان گرافیست و طراح، نقش خود را ایفا و با انتشار طرح‌ها و تصاویر گرافیکی به این حادثه اشاره کردند. در این مدت، با جست‌وجوی کلمه‌هایی مانند «سرباز»، «تسلیت» و «تصادف» می‌شد با ده‌ها طرح در این زمینه مواجه شد.

انتشار عکس سلفی سربازان قبل از وقوع این سانحه نیز تأثیر زیادی در این روند داشت و طرح‌های بسیاری با محوریت این عکس منتشر شد.

البته پیش از این، در دو اتفاق پیدا شدن پیکر غواصان شهید عملیات کربلای ۴ و پیدا شدن جسد کودک سه ساله سوری در ساحل دریا نیز شاهد به راه افتادن چنین موجی بودیم. حالا دیگر همه از جمله گرافیست‌ها و هنرمندان به قدرت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند و ترجیح می‌دهند طرح‌های خود در کوتاه‌ترین زمان با مخاطبان این شبکه‌ها به اشتراک بگذارند. گرافیست‌هایی هم هستند که فعالیت حرفه‌ای در این زمینه نداشته‌اند، اما سرعت انتشار طرح‌ها در شبکه‌های اجتماعی زمینه را برای‌شان فراهم می‌کند تا طرح‌های‌شان را منتشر کنند.

بسیاری از این طرح‌ها در مدتی کم و در بیشتر موارد بدون ذکر نام طراح، توسط کاربران عادی یا هنرمندان، ورزشکاران و افراد مشهور در صفحه‌های شخصی به اشتراک گذاشته شدند. به‌نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی با وجود داشتن مزایایی مانند سرعت بالا در انتشار اخبار و تصاویر، مشکلاتی را نیز در این‌گونه موارد دارد.

تصاویر منتشرشده در این گزارش نیز از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برداشته شده و به همین دلیل، پدیدآورنده‌ی بیشتر آن‌ها مشخص نیست.

حمیدرضا بیدقی
حمیدرضا بیدقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha