• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95040102449
  • منبع : نمایندگی لرستان

شناسایی 1140 گونه جانوری در کشور

شناسایی 1140 گونه جانوری در کشور

ایسنا/لرستان معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی 358 گونه جانوری در استان خبر داد.

‌مهندس نبیالله قائدرحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: بر اساس آخرین بررسی‌ها 1140 گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آب‌های داخلی در اکوسیستم ‌های خشکی و آب‌‌های داخلی کشور شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: در استان لرستان هم تاکنون 358 گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آبهای داخلی شناسایی شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تهدیدات حیات وحش استان اظهار کرد: تخريب و جزيرهاي شدن زيستگاهها، عدم رعايت حقابه ضروري براي حفظ تعادل محيط زيست در رودخانههاي استان، ورود انواع آلودگيهاي صنعتي، كشاورزي و شهري به اكوسيستمهاي آبي و خشكي استان، شكار غيرقانوني و وجود سلاحهاي غيرمجاز، حضور دام بيش از ظرفيت در زيستگاههاي حيات وحش از جمله این تهدیدات است.

قائدرحمتی ادامه داد: همچنین عدم وجود قوانين و مقررات كافي و توجه به ارزشهاي گوناگون حياتوحش در برنامه ريزيهاي توسعه، كمبود آمار و اطلاعات در زمينه حياتوحش، زندهگيري و تجارت غيرقانوني گونههاي جانوري، بهرهبرداري بيرويه از منابع آبي و تهديد تالابها، عدم امكانات، تجهيزات و نيروي كمي و كيفي لازم و كافي و خشكساليهاي متوالي از جمله مواردي هستند كه در حال حاضر حيات وحش استان را مورد تهديد قرار داده است.

این مسئول تصریح کرد: در یک نگاه کلی در لرستان کوچک 1.7 درصدی مساحت کشور 10 درصد جنگلها، 25درصد تنوع زیستی( از نظر تعداد گونههای گیاهی و جانوری)، 30 رودخانه دائمی با شبکه ای به طول بیش از 2400 کیلومتر، 25 آبشار دائمی، 13 تالاب و یک دریاچه زیبا به نام " گهر " در ارتفاع 2400 متری قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین 35 قله بالای 3500 متر، 250 غار شناسایی شده و هزاران نعمت و فرصت الهی دیگر وجود دارد که با تهدیدات عمدهای از جمله عدم آگاهی مردم و بسیاری از مسئولین نسبت به اهمیت مسائل محیط زیست، تخریب و زوال جنگلهای بلوط، خشکسالی، آتش سوزی، فرسایش خاک و ... ورود گرد وغبار و آلودگی هوا، وفور اسلحه در دست مردم و ارزشمند بودن فرهنگ شکار، گردشگری غیر مسئولانه و بدون برنامه، برداشت بیرویه آب و آلوده کردن منابع آبی به ویژه در اثر ورود فاضلابهای خانگی، الگوی نامناسب کشاورزی و... مواجه هستند.

قائدرحمتی، گونههای اندمیک استان را سمندر لرستانی، کپورماهی غار، سگ ماهی کور غار و وزغ لرستانی عنوان کرد.

‌انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha