• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95040102599
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

کاهش تولید فرش دستباف در خراسان رضوی

کاهش تولید فرش دستباف در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش گفت: میزان تولیدات فرش دستباف استان با کاهش آماری مواجه است.

هادی مخملباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- ‌با اشاره به کاهش تولیدات فرش دستباف در استان، اظهار کرد: به دلیل رکود بازار تولیدات با کاهش مواجه بوده است، اما میزان تنوع طرح‌ها و انواع و سبک بافت در خراسان رضوی در شرایط خوبی است 

مخملباف تقاضای داخلی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط موجود باید نوآوری توام با مدیریت صحیح بازار انجام شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف مشهد با تاکید بر اینکه تنوع و نوآوری در طرح و نقش‌‌های فرش‌های دستباف باید توام با شرایط بازار اتفاق بیافتد، گفت: ما باید نقشه‌های قدیمی را با مد روز تطبیق دهیم و در طرح و رنگ‌های قدیمی نوآوری خلق کنیم، چرا که فرش دستبافت ایرانی از غنای منابع طرح و نقشه برخوردار است. 

مخملباف عنوان کرد: به منظور نوآوری در طرح و نقشه در حوزه آکادمیک رشته‌های طراحی وجود دارد، اما به خاطر رکود بازار فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها جذب نمی‌شوند و بیشتر افرادی که در این حوزه ماندگار شده‌اند، صرفا به خاطر علاقه مفرط بوده است، لذا باید شرایطی فراهم کنیم که فعالان حوزه طرح و نقشه فرش دستبافت ساماندهی شوند تا با پیوند طراح‌ و صادرکننده طراحی نقشه‌ها بر مبنای نیاز بازار صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران در موقعیت ممتازی است، گفت: در خراسان رضوی علاوه بر کارگاه بافت فرش آستان قدس رضوی به طور کلی قدرت بالایی در تنوع و بافت طرح و ... در زمینه فرش ابریشم وجود دارد و خراسان رضوی پس از آذربایجان غربی مقام دوم را در این حوزه داراست و خراسان رضوی نیز مانند سابق همچنان در موقعیت اول قرار دارد.

وی به لزوم بهبود شرایط برای فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر مالیات فروشندگان فرش دستبافت برای آنان به دغدغه تبدیل شده و شرایط تسهیلات نیز پیچیده است که این نیازمند جذب واقعی در این حوزه است، در حال حاضر فرش دستباف همچنان در بین مردم از محبوبیت برخوردار است، اما باید تقاضا از سوی تولیدکننده تحریک شود تا بتوانیم جوابگوی علاقه مندی‌مردم باشد، هم‌چنین کیفیت فرش دستبافت نیازمند حفظ و بهبود است، در شاخه آموزش خوشبختانه اقدامات خوبی انجام گرفته است. 

وی در خصوص صادرات فرش دستبافت ادامه داد: قبل از مناقشه‌ای سیاسی که با کشورهای عربی داشتیم هر ساله نمایشگاه‌های زیادی در آن کشورها برگزار می‌شد، اما در حال حاضر صادرات فرش خراسان رضوی به یکی از کشورها قطع شده است، اما کشورهای اروپایی از گذشته تاکنون همچنان مشتری فرش‌های ایرانی بودند.

‌انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha