• دوشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95040103796
  • خبرنگار : 71214

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها انتقاد کرد

خلأهای قانونی برای امنیت جنگل‌بانان و محیط‌بانان

خلأهای قانونی برای امنیت جنگل‌بانان و محیط‌بانان

درپی به شهادت رسیدن یکی از جنگل‌بانان در ماه گذشته و سه محیط بان در هفته گذشته توسط شکارچیان، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها تاکید کرد: برای بالا بردن ضریب ایمنی مشاغلی چون جنگل‌بانی و محیط بانی باید مجازات متخلفانی مانند شکارچیان که به راحتی دست به اسلحه می‌بردند، ‌افزایش یابد تا به خود اجازه چنین تخلفاتی را ندهند.

قاسم سبزعلی درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه قاتل جنگلبان مازندارانی که ماه گذشته مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید، تحویل مراجع قضایی شده است، اظهار کرد: برای پیگیری هرچه سریع‌تر این پرونده و برخورد و درخواست اشد مجازات برای  قاتل با دستگاه قضایی و مسئولان پرونده ارتباط  برقرار کردیم و پرونده در حال پیگیری است.

وی افزود: در این زمینه خلأهای قانونی بسیاری وجود دارد که از مسئولان درخواست می‌شود به این مسائل رسیدگی کنند؛ به عنوان مثال محیط بان و جنگل‌بانی که در عرصه منابع طبیعی  به دست متخلقان و شکارچیان کشته می‌شود شهید محسوب نمی‌شوند و این یک خلأ قانونی است. به گونه‌ایی که هم اکنون پس از گذشت دو سال از به شهادت رسیدن رضا ارغوان - جنگلبان خراسانی - همچنان پرونده شهادت او در حال بررسی است و به عنوان شهید آن را نپذیرفته‌اند.

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: مجازات شکارچیان و متخلفان در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها باید به حدی سنگین باشد که شکارچیان و متخلفان به خود اجازه ندهند دست به اسلحه ببرند و جان محیط‌ بانان وجنگلبانان را تهدید کنند. از سوی دیگر تصور نکنند که می‌توانند با پرداخت دیه از اشد مجازات یعنی قصاص و اعدام فرار کنند و همانگونه که قاتل شهید رضا ارغوان به سزای عمل خود رسید و از سوی محاکم قضایی به بالای چوبه دار رفت با بقیه متخلفان نیز چنین برخوردی صورت خواهد گرفت.

سبزعلی با بیان اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و همانگی‌های لازم انجام شود تا با همه متخلفان و شکارچیان که قصد تهدید جان جنگل‌بانان را دارند به سرعت برخورد شود و پرونده‌های قضایی آنها در کوتاه‌ترین فرصت به سرانجام برسد، گفت: در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده متخلفانی که دست به اسلحه مقابل جنگلبانان می‌برند و آنها را به شهادت می‌رسانند اجازه داده نمی‌شود که چنین متخلفانی با پرداخت دیه از قصاص فرار کنند؛ به گونه‌ای که آخرین حادثه که در این زمینه رخ داد و ماه گذشته شهید علیپور مورد اصابت گلوله در جنگل‌های مازندان قرار گرفت، ضارب این جنگل‌بان تحویل مراجع قضایی شد و با جدیت کامل در حال پیگیری برای صدو رای اشد مجازات یعنی قصاص هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: جنگل‌بانان از حداقل حقوق و مزایای ممکن برخوردارند که این خود یکی از چالش‌های مهم در این زمینه است که مسئولان باید نگاه ویژه کنند که چرا جنگل‌بانان نوک پیکان برخورد با قاچاقیان چوب، شکارچیان متخلفان و متجاوزان به حیات وحش هستند که ضرورت دارد از امنیت کامل برخوردار باشند تا بتوانند رفاه نسبی برای خانواده‌های خود ایجاد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha