• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95040104082
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

تخریب یا بقا؛ دغدغه این روزهای مردم کویردان "رویدر"

تخریب یا بقا؛ دغدغه این روزهای مردم کویردان "رویدر"

ایسنا/هرمزگان این روزها منطقه کویردان شهر رویدر از توابع شهرستان بندرخمیر استان هرمزگان که روزگاری به واسطه نخیلاتش مورد توجه بود، در کشمکش محیط زیست استان و کشاورزان آن منطقه بار دیگر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است!

‌به گزارش ‌ایسنا،  شهروندان شهر رویدر که در ۸۷ کیلومتری شمال غربی بندر خمیر و ۱۴۰ کیلومتری بندرعباس واقع‌ شده است، این روزها با دردسر عجیبی رو به رو شده‌اند.

‌یکی از کشاورزان منطقه کویردان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: این منطقه در حومه شهر رویدر و با سکونت بیش از 40 خانوار به گواه تاریخ و اسناد موجود قدمت چندین سال داشته و اجداد و نیاکان‌مان در آن هم زندگی کرده و هم به کشاورزی مشغول بودند.

فرامرز درستی با بیان اینکه منطقه کویردان یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشاورزی شهر رویدر است، اضافه کرد: این زمین‌ها به صورت مورثی از نسل‌های گذشته تا به امروز دست به دست شده است و هنوز هم می‌توان آثار قدیمی و نسل‌های گذشته را در این زمین‌ها مشاهده کرد.

‌این کشاورز 55 ساله ‌با اشاره به اینکه اخیراً اداره محیط زیست بندرخمیر با طرح شکایتی از کشاورزان منطقه مذکور به دادگستری مدعی شده که منطقه مسکونی-کشاورزی کویردان از سال 54 به ثبت این اداره کل رسیده است، اضافه کرد: اخیراً دادگستری نیز اقدام به صدور حکم رفع تصرف کرده است که تحقق این موضوع موجب می‌شود نه تنها دیگر ملک پدری‌مان جایی برای زندگی نباشد، بلکه تنها راه درآمدمان که همین نخلستان‌هاست، از بین برود.

‌در همین خصوص شهردار رویدر در گفت و گو با ایسنا‌ در تشریح این موضوع افزود: این زمین‌ها را مردم در سال 45 از دولت وقت خریده و به صورت اقساط هزینه آن را پرداخت کرده و اسناد آن موجود است.

‌                                                                نقشه هوایی سال 46 شهر رویدر

جعفری با بیان اینکه عکس‌های هوایی در دی ماه سال 46 خود گواه این موضوع است که مردم در این زمین‌ها هم به کار کشاورزی مشغول بوده هم در آن سکونت داشته‌اند، اظهار کرد: در دهه 50 منطقه هرمود‌(هرمد) به عنوان منطقه حفاظت شده تبدیل شد و بخشی از استان هرمزگان و بخشی از استان فارس را شامل شد که در آن ناحیه از شهر رویدر و نخیلات مردم و منطقه کویردان هم نیز در این منطقه قرار گرفتند.

 وی با اشاره به اینکه حال پس از گذشت سال‌های متمادی اکنون اداره کل محیط زیست هرمزگان مدعی این زمین‌ها شده است، گفت: این منطقه از دیرباز به مردم شهر رویدر تعلق داشته و حتی مردم بابت زمین‌هایشان سند دارند و محیط زیست سال‌ها بعد به این منطقه ورود کرده و حال نمی‌توان مردمانی که بیش از 300سال از عمر خود را در این زمین‌ها زندگی ‌و کسب درآمد کرده‌اند را به یک‌باره بیرون کرد.

‌شهردار رویدر در پایان با اشاره به اینکه آثار خانه‌های گلی، حفاری قنات‌ها و قامت بلند نخلستان‌ها خود گواه این است که این زمین‌ها به شهروندان این منطقه تعلق داشته است، تصریح کرد: سازمان‌های دولتی باید به دنبال تشویق مردم از طریق اعطا وام و تسهیلات و خدمات رسانی برای توسعه شهرها و روستاها باشند نه آنکه با مطرح کردن مسائلی زمینه ساز تخلیه آن شوند.

                                                         عکس شهر رویدر در دهه 60

در همین خصوص رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: این موضوع به شکایت اداره کل محیط زیست استان به دستمان رسیده است.

‌حجت الاسلام محمد صادق اکبری در گفت و گو با ایسنا، افزود: طبق اسناد موجود این زمین‌ها در محدوده زمین‌های منطقه حفاظت شده محیط‌زیست قرار دارد و در حال حاضر این پرونده در دادگاه تجدید نظر در حال رسیدگی است و به محض صادر شدن رأی آن را اعلام خواهیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی هرمزگان نیز در گفت و گو با ایسنا، افزود: در منطقه رویدر به تازگی افرادی زمین‌های کشاورزی خود را تبدیل به مسکونی کرده و بدون مجوز اقدام به ویلا‌سازی کرده‌اند.

‌میثم قاسمی اظهار کرد: از سال 53 خورشیدی رویدر در لیست مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست واقع شده است و طبق سیاست‌های جاری سازمان برخی از مناطق حفاظت شده که مرز استانی مشترک دارند را با تعامل به یک استان واگذار کرده‌ایم که مدیریت منطقه حفاظت شده‌ی رویدر به استان فارس واگذار شده است.

‌وی تصریح کرد: طبق بازدیدهایی که کارشناسان سازمان محیط زیست داشته‌اند، با توجه به تبدیل رویدر از بخش به شهر در تقسیمات کشوری، به دنبال تعیین حریم این شهر بودیم که پایان سال گذشته حریم این شهر به ما اعلام شد و ما طرح‌هایی را ارائه کردیم تا برای توسعه آینده رویدر و حفظ منطقه حفاظت شده با مشکل مواجه نشویم، اما مشاهده شده برخی افراد با تبدیل زمین‌های کشاورزی خود به مسکونی اقدام به ویلا سازی کرده‌اند، این در حالی است که هیچ‌گونه مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده‌اند.

‌قاسمی ادامه داد: تعدادی از این زمین‌های کشاورزی که قبل از قرارگیری این منطقه در طرح مناطق حفاظت شده‌ی سازمان محیط زیست شامل مستثنایت ‌و متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و همچنان در حال فعالیت هستند، مشکلی را برای منطقه حفاظت شده به وجود نیاورده‌اند، بلکه مشکل اصلی که منطقه و زیست طبیعی را تهدید می‌کند، ویلا سازی در این مناطق است.

‌قاسمی منطقه حفاظت شده رویدر را زیستگاه اصلی قوچ و میش لارستان که کوچک‌ترین قوچ و میش دنیا محسوب می‌شود، دانست و عنوان کرد: این گونه جانوری در کنار گونه‌های مختلف پرندگان دیگر مانند عقاب دو برادر و گونه‌هایی از کبک و همچنین پستاندارانی از جمله پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی که در این منطقه زندگی می‌کنند از گونه‌ها بسیار مهم بوده و حفظ محل زیست این موجودات امری ضروری است.

‌اما در همین خصوص نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی نگاهی دیگر به این پرونده دارد و با اشاره به اینکه مردم آگاه و فهمیده شهر رویدر استحقاق رسیدگی بیشتری هستند، اظهار کرد: وظیفه پیگیری مشکلات مردم بر عهده نمایندگانشان در مجلس است.

‌احمد مرادی در گفت و گو با ایسنا، افزود: وظیفه مدیران تسهیل زندگی مردم و برطرف کردن مشکلاتشان است که در‌ قضیه زمین‌های منطقه کویدران باید بیش از هر چیز به فکر آسایش مردم باشیم نه آنکه با تخریب این زمین‌ها باعث شویم اهالی این شهر دلسرد شوند.

مرادی از قول مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان پیرامون خاتمه این پرونده و پس‌گیری شکایت این نهاد در دادگستری خبر داد.

‌وی با اشاره به اینکه در این خصوص با رئیس کل دادگستری صحبت کرده‌ام، تصریح کرد: امیدوارم مسئولان در این زمینه شرایط را طوری فراهم کنند که آسیبی به زمین‌های مردم شهر رویدر ‌که ریشه در اجدادشان دارد، نرسد.

                                                              عکس شهر رویدر در دهه 60

مرادی با بیان اینکه این منطقه از دیرباز محل سکونت و کشاورزی مردم بوده است، افزود: این ناعادلانه است که محیط زیست بیاید و پس از سال‌ها اعلام کند این منطقه حفاظت شده است و امیدوارم آرامش مردم با این اتفاق برهم نخورد و از عملی شدنش جلوگیری به عمل آید.

‌این نماینده مجلس در پایان گفت: امیدوارم این پرونده با تلاش نمایندگان استان در مجلس و همت مسئولان ذی‌ربط بسته شود.

 به گزارش ایسنا، منطقه هرمود(هرمد) از حد فاصل بین جنوب شهر لار استان فارس شروع و تا دامنه‌های کوه شب بخش رویدر استان هرمزگان ادامه دارد و در برگیرنده سه شهرستان لارستان، بستک و بندر خمیر از استان‌های فارس و هرمزگان است که در سال ۱۳۵۳ طبق مصوبه دولت به عنوان هفتمین منطقه حفاظت شده در ایران معرفی و به ثبت رسید. حال باید دید در این کشمکش سرانجام چه سرنوشتی می‌توان برای نخلستان‌های منطقه کویدران شهر رویدر متصور بود.

گزارش از: امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

                                                              نامه جمعی از کشاورزان منطقه کویردان

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha