• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95040104182
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه:

احتمال استفاده از "پالم" و "وایتکس" در واحدهای عرضه لبنیات سنتی بیشتر است

احتمال استفاده از "پالم" و "وایتکس" در واحدهای عرضه لبنیات سنتی بیشتر است

ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه با انتقاد از رشد شدید واحدهای عرضه لبنیات سنتی در کرمانشاه، گفت: این لبنیاتی‌های سنتی هستند که ممکن است از پالم، وایتکس و شیر خشک استفاده کنند، نه صنایع لبنی.


سید مهدی افخمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، واحدهای عرضه لبنیات سنتی را عاملی برای صدمه زدن به سلامت مردم دانست و گفت: این فرآورده‌ها نه علمی تولید می‌شوند و نه ارزش غذایی کافی را دارند.

وی تب مالت را یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی دانست که از طریق لبنیات سنتی به انسان منتقل می‌شود و اظهار کرد: علاوه بر تب مالت، بسیاری از بیماری‌های دیگر از طریق لبنیات سنتی به انسان منتقل می‌شود.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه از حرارت نامناسبی که به لبنیات سنتی داده می‌شود هم یاد کرد و ادامه داد: این حرارت باعث می‌شود مواد مغذی و کلسیم موجود در لبنیات سنتی از بین برود و نتیجه آن شیوع پوکی استخوان در جامعه است. البته این حرارت تاثیری بر از بین بردن باکتری‌های لبنیات ندارد.

افخمی در خصوص دلایل گرایش مردم به لبنیات سنتی نیز تصریح کرد: یک دلیل قیمت آن است، یک دلیل طعم و بخش دیگر فرهنگ مردم که به اشتباه فکر می‌کنند لبنیات سنتی تازه و سالم است.

وی اظهار کرد: یک کارخانه صنایع لبنی نیرو و دستگاه دارد، هزینه بسته‌بندی و حمل و نقل می‌دهد و با این روند قیمت تمام شده محصولش بالاتر می‌رود، اما واحدهای عرضه لبنیات سنتی یک مغازه 12 متری اجاره‌ای دارند و یک دیگ و چند ظرف یکبار مصرف و نایلون و مسلما در این شرایط محصول با قیمت کمتری به دست مردم می‌رسد.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه در خصوص طعم طبیعی که لبنیات سنتی دارند نیز توضیح داد و بیان کرد: در کارخانه‌های صنایع لبنی دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه کلاریفایر، هموژن، پاستور و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد که کار آن گرفتن بو و طعم سنتی شیر و پاکسازی محصولات لبنی است، اما گاهی در لبنیات سنتی افزودنی‌هایی هم به شیر اضافه می‌کنند که طعم سنتی بگیرد.

افخمی از صحبت چند سال پیش وزیر بهداشت در خصوص استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی هم انتقاد کرد و افزود: لطمه‌ای که این حرف به صنایع لبنی زد و نام واحدی که از پالم استفاده کرده بود اعلام نشد، از همه ضربه‌هایی که به صنعت لبنیات وارد شده کاری‌تر بود.

وی معتقد است، این صحبت عاملی بود برای اینکه مردم لبنیات سنتی را به لبنیات پاستوریزه ترجیح بدهند.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه با تاکید بر اینکه در صنایع لبنی هم ورودی و خروجی‌ محصولات قابل کنترل است، بیان کرد: چون در این بخش نظارت وجود دارد و استاندارد، علوم پزشکی و ... بر این واحدها نظارت می‌کنند، احتمال تقلب و خطا کمتر است.

به گفته افخمی، این واحدهای عرضه لبنیات سنتی هستند که چون نظارتی بر آنها اعمال نمی‌شود، ممکن است از افزودنی‌هایی مانند روغن پالم، شیرخشک، وایتکس و ... استفاده کنند.

وی در خصوص ماده اولیه مصرفی در صنایع لبنی نیز خاطرنشان کرد: صنایع لبنی بهترین و باکیفیت‌ترین شیر خام را استفاده می‌کنند، اما شیری که مورد تایید کارخانه‌ها نبوده و راهی به دورن کارخانه‌های لبنیات نداشته، وارد واحدهای تولید لبنیات سنتی‌ می‌شود که کیفیت و سلامت آن هیچ کجا تایید نمی‌شود.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه با بیان اینکه ما مخالف فعالیت واحدهای عرضه لبنیات سنتی نیستیم و آنها هم باید امرار معاش کنند، تاکید کرد: خواسته ما این است که کنترل و نظارت روی این واحدها بیشتر شود که سلامت مردم را به خطر نیندازند.

افخمی گفت: چون سخت گیری روی این واحدها اعمال نمی‌شود، در هر کوچه و پس کوچه یک مغازه لبنیات سنتی باز شده است. در حال حاضر در استان کرمانشاه شاید بیش از 400 واحد عرضه لبنیات سنتی داشته باشیم که این رقم فاجعه است.

وی گفت: چون اکثر این واحدها مجوز هم ندارند امکان نظارت از سوی هیچ دستگاهی روی آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha