• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95040104316
  • خبرنگار : 71477

واشنگتن مسکو را به ارعاب دیپلمات‌های آمریکایی متهم کرد

واشنگتن مسکو را به ارعاب دیپلمات‌های آمریکایی متهم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه را به آزار و اذیت و ارعاب دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان در مسکو متهم کرده است. در مقابل روسیه نیز اعلام کرده که دیپلمات‌های روس مرتبا از سوی سرویس‌های مخفی آمریکا هدف اقدامات تحریک آمیز قرار می‌گیرند و درصورت برخورد واشنگتن با این مساله مسکو نیز اقدام متقابل انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی یاهو نیوز، الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از جمله افرادی است که در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مارس سال جاری میلادی اعتراض خود را نسبت به این مساله مطرح کرد.

ترودو در جریان یک کنفرانس خبری گفت: در دو سال گذشته آزار و اذیت و نظارت بر دیپلمات‌های ما در مسکو توسط پرسنل امنیتی و پلیس راهنمایی و رانندگی به شدت افزایش یافته است.

این اظهارات ترودو پس از انتشار گزارش روزنامه "واشنگتن پست" مطرح شد که در آن به اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه از جمله تعقیب دیپلمات‌های آمریکایی و اعضای خانواده‌هایشان، حضور بی‌دعوت در مراسم احتمالی و پول دادن برای پخش داستان‌های رسانه‌ای منفی می‌پردازد.

برخی دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌اند مزاحمان شبانه به زور وارد خانه‌هایشان شده، اسباب و وسایل را جا به جا، چراغها را روشن و حتی بر روی فرش اتاق پذیرایشان دستشویی کردند.

برخی مقامات دیپلمات نیز گفتند، نیروهای اطلاعاتی روسیه به زور وارد خانه وابسته دفاعی آمریکا در مسکو شده و سگش را کشتند.

ترودو گفت: ما شاهد افزایش این آزار و اذیت‌ها هستیم و آن را جدی می‌گیریم.

درمقابل مسکو نیز آمریکا را به آزار و اذیت دیپلمات‌هایش متهم می‌کند و می‌گوید، تنها در صورتی که واشنگتن با این مزاحمین برخورد کند، مسکو نیز اقدامات متقابلی انجام خواهد داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما اخیرا شاهد افزایش چشمگیر فشارها بر سفارت روسیه و سرکنسولگریهایمان در آمریکا بوده‌ایم.

وی افزود: دیپلمات‌های روسیه مرتبا از سوی سرویس‌های مخفی آمریکا هدف اقدامات تحریک آمیز قرار می‌گیرند و با موانعی در قراردادهای رسمی ودیگر محدودیت‌ها همچون سفر مواجه می‌شوند.

این در حالی است که ترودو ضمن رد این اتهامات گفت: این ادعاهای روسیه بی‌پایه واساس هستند.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند، از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2014 میلادی که منجر به اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو شد، آزار و اذیت دیپلمات‌های آمریکایی توسط نیروهای روسی افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha