• شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 95040106212
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

كوهرنگ؛ بهشت سفید چهارمحال و بختياري

كوهرنگ؛ بهشت سفید چهارمحال و بختياري

ایسنا/چهارمحال و بختیاری كوهرنگ را بايد به عنوان سرزمين كوه‌هاي رنگي، سرزمين چشمه‌سارها و آب‌هاي معدني، بهشت سفيد چهارمحال و بختياري معرفي كرد.

به گزارش ايسنا- شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است، مرکز این شهرستان شهر چلگرد است.

شهرستان کوهرنگ به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان، یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی محسوب می‌شود که ماه اردیبهشت یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این منطقه است.

شهرستان کوهرنگ از شمال همسایه فریدن و الیگودرز، از جنوب همسایه شهرستان اردل، از غرب همسایه اندیکا و مسجدسلیمان و از شرق همسایه شهرستان‌های شهرکرد و فارسان است.

طبیعت بکر و دست نخورده منطقه به همراه جاذبه‌های گردشگری بی نظیر سالیانه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور و حتی دنیا به سوی این شهرستان هدایت می‌کنند، به طوری که در هر فصل جذابیت و گردشگر خاص خود را دارد.

در فصل بهار علاقه مندان به طبیعت از دشت لاله‌های واژگون، فصل تابستان علاقه‌مندان به داروهای گیاهی، سیاحت و اسکی تابستانه در قلل مرتفع و پوشیده از برف زردکوه بختیاری، فصل پاییز علاقه‌مندان به کوچ و شیوه زیست بوم عشایر بختیاری است

نام کوهرنگ به خاطر رنگ‌های مختلف کوهستان در فصل بهار در گذشته بر این منطقه گذاشته شده است، با وارد شدن به منطقه کوهرنگ در قسمتی کوه‌ها به دلیل پوشش برف سفید رنگ هستند، در طرف دیگر منطقه کوه‌ها به دلیل رویش گیاهان رنگ سبز را بر خود دارند و در قسمتی دیگر رنگ‌های قهوه‌ای دیده می‌شود.

دشت لاله‌های واژگون، آبشار شيخ عليخان، آبشار تونل اول کوهرنگ و سد كوهرنگ، چشمه كوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه دزداران صمصامی، چشمه پرك و سرداب غلام آباد، حاشیه رودخانه بازفت و چشمه مورز بازفت از معروف‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري اين شهرستان است.

از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان مي‌توان به پیست اسکی کوهرنگ، اسکی تابستانه ارتفاعات چال ميشان زردكوه، ارتفاعات ويخچال‌هاي دائمي زردكوه بختياري، حاشیه رودخانه زاینده رود‌(تنگ گزی)، غار یخی چما، مناطق زيباي توف سفيد وبازفت، روستاي پلكاني و شگفت سر آقاسید اشاره كرد.

از ايلراه پلكاني پل خدا آفرین (بازفت)، نقوش برجسته الگی و شیرین بازفت، امامزاده شاهزاده ابراهیم روستاي گردوعلیا، امامزاده شاه عبدالعظیم بیرگان، بقاياي قلعه دهناش وبقاياي قلعه تبرك بازفت، امامزاده سيد سعيد چلگرد، امامزاده سيد عيسي روستاي سرآقاسيد، بردگوري‌هاي بازفت و شيرسنگي مي‌توان به عنوان اماكن تاريخي و مذهبي اين شهرستان نام برد.

اين شهرستان 10 درصد از کل آب‌های کشور را تامين مي‌كند و سرچشمه سه رودخانه بزرگ و حیاتی یعنی زاینده رود، کارون و دز در این شهرستان و از قلل سر به فلک کشیده زردکوه بختیاری سر‌چشمه مي‌گيرند.

اين شهرستان بزرگترین جامعه ایلی کشور یعنی ایل هفت لنگ بختیاری را در خود جای داده است، مردم کوهرنگ از نژاد اصیل ایرانی و از ایل بختیاری هستند و با گویش بختیاری که یکی از زیرشاخه های زبان سانسکریت است، تکلم دارند.

انواع بافته‌های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم ، خورجین و البسه محلی و سرمه‌دوزی صنايع‌دستي رايج در اين شهرستان است.

از مهم‌ترين سوغات محلي اين شهرستان مي‌توان به گياهان و سبزيجات طبيعي، انواع لبنيات، عسل طبيعي، گياهان دارويي (کرفس، تره، چویل، بن سرخ ) اشاره كرد.

شهرستان كوهرنگ با مركزيت شهر چلگرد در فاصله 88 كيلومتري مركز استان و با مساحت سه هزار و 684  كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 35 هزار و 915  نفر خواستگاه جامعه عشايري و قطب گردشگري استان شامل سه بخش، دو شهر و هفت دهستان، و با ارتفاع دو هزار و 480  متري از سطح دريا قرار دارد.

‌انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha