• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040107795
  • خبرنگار : 71365

محمدرضا خاکی:

نبود نقد از دلایل کاهش مطالعه است

نبود نقد از دلایل کاهش مطالعه است

محمدرضا خاکی یکی از دلایل پایین آمدن سطح مطالعه و تیراژ کتاب را نبود نقد و تحلیل و گفت‌وگو درباره آن‌ها در مطبوعات عنوان کرد.

این مترجم و کارگردان تئاتر درباره وضعیت انتشار نمایشنامه و مخاطبان این آثار به ایسنا گفت: متاسفانه امروز میزان مطالعه و تیراژ کتاب در جامعه پایین آمده است. ما هم یک سال وقت می‌گذاریم کتابی را ترجمه و منتشر می‌کنیم، اما به نسبت قبل با تیراژ پایینی منتشر می‌شود. یکی از دلایل این اتفاق نبود نقد و تحلیل و گفت‌وگو  در مطبوعات راجع به آثار است، چون مطبوعات بیشتر به سمت خبر رفته‌اند. خود من هم به خاطر علاقه‌ام کار می‌کنم و امیدوارم کتاب‌هایم خوانده شود. من بیشتر برای این‌که در تئاتر سلیقه‌ای به وجود بیاورم کار می‌کنم و امیدوارم دانشجویان بتوانند استفاده کنند و هر روز بالنده‌تر شوند.

او درباره انتشار نمایشنامه‌هایش نیز گفت: قرار است به زودی دو نمایشنامه تک‌پرده‌ای یکی نوشته امانوئل روبلس نویسنده معاصر فرانسوی الجزایری با نام «جزیره نامسکون» و دیگری نوشته تادئوش روژه ویچ نمایشنامه‌نویس لهستانی با نام «پنجره» منتشر شود. این دو نمایشنامه مجوز انتشار گرفته و قرار است از سوی انتشارات کوله‌پشتی به چاپ برسند.

خاکی افزود: همچنین دو نمایشنامه دیگر را آماده انتشار دارم؛ یکی به نام «خروج از گرسنگی» که در واقع متن تئاتری است و نگاهی دارد به داستان «هنرمندان گرسنگی» نوشته کافکا و به نوعی از کافکا الهام گرفته شده است، همچنین نمایشنامه‌ای به نام «پیرزن کرچ»، که برای انتشار آن‌ها با انتشارات پنجره صحبت کرده‌ام و امیدوارم به چاپ برسند. «آه شب شیرین» نمایشنامه دیگری است که آن را تادئوش کانتور نویسنده و کارگردان لهستانی نوشته است. این کارگردان و نویسنده لهستانی معروف است و در ایران هم در کلاس‌های درس از او سخن گفته می‌شود، اما تا به حال در ایران متنی از او منتشر نشده بود و فقط نامش در کلاس‌های درس مطرح بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha