• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95040108006
  • منبع : نمایندگی یزد

ریگزارهای بکر زرین اردکان مأمن گردشگران می‌شود

ریگزارهای بکر زرین اردکان مأمن گردشگران می‌شود

ایسنا/یزد بیابان‌گردی یکی از گونه‌های طبیعت‌گردی است که این روزها بسیاری از گردشگران خارجی کشورمان را به خود مشغول کرده است به نحوی که سیمای منحصربفرد بیابان‌ها، حیات جانوری و گیاهی، آسمان شب، یادمان‌های تاریخی، آرامش بیابان و بسیاری از جذابیت‌های دیگر، بیابان‌ها را به یکی از جاذبه‌های طبیعت تبدیل کرده و گردشگران را به بازدید از این مناطق مشتاق کرده است.

استان یزد یکی از استان‌های برجسته گردشگری کشورمان محسوب می‌شود که علی‌رغم این‌که بسیاری، این دیار را تنها با بافت تاریخی، بادگیرها و بناهای کهن آن می‌شناسند، اما از جاذبه‌های طبیعت‌گردی فراوان و بکری نیز برخوردار است.

یکی از این جاذبه‌ها که به‌علتی شرایط اقلیمی این استان در سال‌های اخیر مورد استقبال تعداد زیادی از گردشگران قرار گرفته است، کویرها و ریگزارهای بکر این منطقه است که معمولاً در اکثر شهرستان‌های شمالی این استان شاهد آن هستیم.

یکی از این ریگزارهای بکر، ریگزار زرین(کویر مغستان) از توابع بخش خرانق در شهرستان پهناور اردکان است که علاوه‌بر زیبایی‌های چشم‌نواز خاص کویر، از تنوع زیستی متنوعی نیز برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی پر ظرفیت شهرستان اردکان مطرح شود.

در همین راستا نیز اخیراً در قالب طرحی قرار است تا اولین کمپ گردشگری شهرستان در این ریگزار از سوی بخش خصوصی و با کسب مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ایجاد شود.

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «هادی مقیمی»، سرپرست فرمانداری اردکان در این‌باره می‌گوید: اولویت اول توسعه استان با توجه به ظرفیت‌های منطقه، رونق گردشگری است، چون هر چند توسعه در همه زمینه‌ها تبعاتی را به‌دنبال دارد، اما دستآوردهای توسعه صنعت توریسم به مراتب از تبعات آن بیشتر است و این مهم در شهرستان اردکان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر وجود پتانسیل‌های لازم برای معرفی اردکان و بخش وسیع خرانق از توابع این شهرستان به‌عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در استان، عنوان می‌کند: در صورت باز شدن پای گردشگران به این شهرستان، قطعاً استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از این صنعت رونق بیشتری خواهد گرفت.

مقیمی از حمایت کامل فرمانداری از سرمایه‌گذاران بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان خبر می‌دهد و خاطرنشان کرد: فرمانداری هیچ طرح قابل توجیهی در این حوزه را رد نخواهم کرد و دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز ملزم به حمایت بیشتر از این بخش هستند.

وی در همین رابطه از ریگزارها به‌عنوان یکی از موهبت‌های الهی که نفع عمومی در آن نهفته است، یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: باید از این نعمت ویژه الهی که در هر مکانی یافت نمی‌شود، به‌درستی استفاده کنیم.

سرپرست فرمانداری اردکان با بیان این‌که گردشگری از صنایع پاک و فرصتی ارزشمند برای این شهرستان است، اظهار می‌کند: این صنعت برخلاف صنایع آلاینده امروز اردکان، نه تنها کمترین خسارت را به منابع طبیعی و زیستی شهرستان وارد می‌کند، بلکه زمینه‌ی کارآفرینی و درآمدزایی بیشتری را پیش روی شهرستان قرار خواهد داد.

«مجتبی خالصی» بخشدار خرانق نیز با اشاره به اقدامات موثری که طی دو سال گذشته در رابطه با معرفی جاذبه‌های گردشگری خرانق صورت گرفته است، اعلام می‌کند: ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری بخش خرانق نهفته است که ریگ‌نوردی یکی از این جاذبه‌های چشم‌نواز و با اهمیت در بخش توریسم منطقه است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری جهت ایجاد این کمپ گردشگری در ریگزارهای زرین این منطقه، این اقدام را مقدمه‌ای برای حرکتی بزرگ و رو به جلو در مسیر گردشگری شهرستان می‌داند.

خالصی در مورد مکان استقرار این کمپ نیز تصریح می‌کند: ریگزارهای بخش خرانق با عنوان «ریگ زرین» به وسعت 60 کیلومتر مربع از شاخصه‌های کویر استان و جلوه‌های بی‌نظیر خدادادی است و این طرح می‌تواند اولین طرح خدمات گردشگری شهرستان باشد که کمپ‌های گردشگری زیادی را در آینده به سوی خود سوق دهد.

«حمید مشتقیان» رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردکان نیز با اشاره به پیشتازی خرانق طی 1.5 سال گذشته در بحث گردشگری شهرستان، عنوان می‌کند: پنج طرح گردشگری در این مدت از سوی بخش خرانق ارائه شده که طرح ایجاد مجتمع گردشگری در منطقه ریگزار زرین از طرح‌های با اهمیتی است که با توجه به اخذ مجوزهای اولیه آن، باید مورد توجه بیشتر مسئولان شهرستان قرار گیرد.

براساس این گزارش، هم‌اکنون مقرر شده است که اداره منابع طبیعی شهرستان واگذاری زمین این طرح را طبق دستورالعمل کمیته ملی گردشگری پیگیری کنند و براساس دستور فرماندار مسائل زیست محیطی این طرح بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha