• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040108043
  • خبرنگار : 71402

تمایل اردن به حصول توافق هسته‌ای با آمریکا

تمایل اردن به حصول توافق هسته‌ای با آمریکا

رئیس کمیسیون انرژی اتمی اردن گفت کشورش مایل به حصول توافق همکاری هسته‌ای با ایالات متحده آمریکاست. این اظهارات در پی بن‌بست دیرینه بر سر غنی‌سازی اورانیوم و تمایل دو طرف برای سازش مطرح می‌شود.

به گزارش ایسنا، خالد طوقان، رئیس کمیسیون انرژی اتمی اردن در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: چنین توافقی به اردن اجازه دستیابی به فناوری آمریکا از جمله در زمینه رآکتورهای کوچک مدولار (SMRs) را می‌دهد و این رآکتورها به خوبی با برنامه انرژی هسته‌ای نوپای کشور همخوانی دارند.

رآکتورهای کوچک مدولار (SMRs) نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هدف از به کارگیری آنها تولید انرژی جایگزین انعطاف‌پذیر است. رآکتورهای کوچک براساس تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دسته از رآکتورهای قدرت گویند که توان الکتریکی تولیدی آن‌ها کمتر از 300  مگاوات است.  رآکتورهای مدولار به صورت پیش ساخته به محل مورد نظر حمل شده و نصب می‌شوند. بدین ترتیب عملیات ساخت در محل انجام نمی‌شود و امنیت مواد هسته‌ای و امنیت بیشتر می‌شود.

در حال حاضر محور برنامه هسته‌ای اردن، توافق 10 میلیارد دلاری با روسیه است که قرار است تا سال 2025 دو رآکتور بزرگ هسته‌ای بسازد. طوقان اذعان کرد که تامین مالی این طرح هنوز نهایی نشده است و به همین دلیل اردن به دنبال شریک سوم است. او گفت: احتمال ساخت دو رآکتور 70 تا 75 درصد است نه 90 درصد.

به گفته طوقان، حتی اگر قرارداد با روسیه به شکست بینجامد اردن همچنان برنامه هسته‌ای خود را پیگیری می‌کند اما ممکن است که به دنبال ساخت رآکتور بزرگی نباشد و تنها به رآکتورهای کوچک مدولار اکتفا کند. این مقام تاکید کرد: در هر صورت، توافق با آمریکا می‌تواند مهم باشد. برای ما مهم است که آمریکا ما را همراهی کند. حتی اگر رآکتورهای ما را روسیه بسازد، ما در آینده به رآکتورهای کوچک مدولار برای آب شیرین‌کن در آینده نیاز داشته باشیم.

اردن حدود یک دهه گذشته برنامه هسته‌ای را با هدف مدیریت وضعیت وخیم انرژی خود دنبال کرد. اردن باید سوخت‌های فسیلی خود را برای تامین 98 درصد برق صادر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha