• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۵ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95040108389
  • خبرنگار : 71191

چشمه «دیگ رستم» طبس، میراثی طبیعی که ملی شد

چشمه «دیگ رستم» طبس، میراثی طبیعی که ملی شد

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرد: چشمه معدنی «دیگ رستم» باقیمانده از دوره‌ی نئوژن در 240 کیلومتری طبس بعد از روستای نایبند و در فاصله 10 کیلومتری به سمت راور با شماره 326 در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، فرهاد نظری افزود: دوره‌ی نئوژن یکی از تقسیمات دوران سوم زمین‌شناسی (نوزیستی یا سنوزوئیک) است که بازه زمانی در حدود ۲۰ میلیون سال‌ را در بر می‌گیرد. این چشمه که آب آن از نوع گوگردی است، یکی از چشمه‌های معدنی مشهور در شمال استان کرمان و جنوب خراسان است که به «دیگ رستم» شهرت دارد.

او درباره‌ی دمای آب این چشمه افزود: حرارت این چشمه در محل جوشش آن بسیار بالاست. اما پس از طی حدود 200 متر که گرمای خود را از دست می‌دهد، به داخل استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد. از این چشمه به دلیل حرارت و املاح موجود در آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر  سطحی وسیع پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی از نوع بازالت است که در سفرنامه‌های جهانگردان نیز به آن اشاره شده، گفت: در این منطقه آتشفشانی دیده نمی‌شود و این سنگ‌ها به دلیل جابجایی گسل نایبند در اواخر دوران دوم زمین‌شناسی به بیرون پرتاب و در سطح وسیعی از زمین پراکنده شده است.

نظری درباره وجه تسمیه این چشمه به نام «دیگ‌رستم» گفت: نامگذاری این چشمه به دلیل صدای قُل‌قُل آبی است که در حفره‌های لابلای سنگ‌های آتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی به گوش می‌رسد و انسان را به یاد دیگ جوش آب می‌اندازد. از آنجا که در باور بیشتر مردم ایران چیزهای عجیب که نمی‌توانستند دلیلی برای آن پیدا کنند، نام‌های اسطوره‌ای مانند «سلیمان»، «جمشید» و «رستم» به خود می‌گرفت، این چشمه نیز در نزد مردم محلی به نام دیگ رستم نامیده شده است.  

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی این چشمه با امکاناتی مانند رستوران، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق روزانه پذیرای گردشگرانی است که با هدف استفاده از این چشمه به این منطقه سفر یا از این مسیر عبور می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha