• جمعه / ۱۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040109500
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک شاعر:

کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه‌ کودک حال خوبی ندارد

کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه‌ کودک حال خوبی ندارد

یک شاعر و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه‌ کودک و نوجوان حال و روز خوبی ندارد و برای جلوگیر از آسیب‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی مردانی به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان (18 تیر) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌ کودک و نوجوان با توجه به روانشناسی و نیازسنجی مخاطب منتشر می‌شود تا برای مخاطب جذابیت لازم را ایجاد کند.

وی افزود: یکی از اهدافی که در حوزه‌ نشر کتاب مورد توجه قرار می‌گیرد اهمیت موضوع برای خود شاعر یا نویسنده است که بتواند نظر خود را در ارتباط موضوع مورد نظر به رشته تحریر درآورد.

مردانی خاطر نشان کرد: در راستای نشر، دغدغه‌هایی بین نویسنده، شاعر و مخاطب وجود دارد که این دغدغه‌ها دست‌مایه‌ اصلی برای نوشته است.

وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم اثرگذاری بر مخاطب را مورد ارزیابی قرار دهیم باید منتقدان در عرصه‌ نشر کتاب انتقادات سازنده و به‌جای خود را اعلام کنند تا بتوانیم نقدهای واردشده را بهبود بخشیم.

مردانی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال‌های طولانی است که رسانه‌ها، صداوسیما، مسئولان اجرایی و مقامات سیاسی بر ضرورت کتاب‌خوانی تأکید می‌کنند اما توفیقی در حوزه‌ نشر و بالا بردن میزان مطالعه نداشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی در دانش‌آموزان  نقش مؤثری را ایفا کند گفت: آنچه در جامعه امروز شاهد آن هستیم کتاب‌زدگی دانش‌آموزان است.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: این کتاب‌زدگی ناشی از آن است که کودک و نوجوان از زمانی که به مدرسه وارد می‌شود باید حجم وسیعی از کتاب‌های درسی را مطالعه کند، بی آن که بداند این کتاب‌ها در آینده چه نقشی بر زندگی  او خواهد داشت.

وی تأکید کرد: پیشرفت تکنولوژی و ورود فضای مجازی به جمع خانواده‌ها اثرگذاری‌های متفاوتی داشته چرا که هنوز فرهنگ درست استفاده از این فضاها در جامعه ایجاد نشده است.

مردانی خاطرنشان کرد: فضای مجازی با در اختیار گذاشتن اطلاعات گسترده و با عمق کم به مخاطب موجب می‌شود مخاطب تمایلی به خواندن کتب مکتوب پیدا نکند و همین امر سبب می‌شود تا مخاطب احساس کند در همه‌ زمینه‌ها صاحب‌نظر است و سرانه‌ مطالعاتی کاهش پیدا کند.

این کارشناس ادبی کانون پرورش فکری با بیان اینکه نویسندگان و شاعران در حوزه کودک در درجه اول باید متوجه اهمیت و ارزش کار خود باشند گفت: مسئولان نیز وظیفه‌ معرفی لذت‌بخش بودن خواندن کتاب به کودکان را برعهده دارند.

وی یاد آور شد: در جامعه امروز دغدغه‌های مسئولان و خانواده‌ها فرهنگی نیست بلکه آنچه به عنوان دغدغه مطرح می‌شود مرتبط با اقتصاد و سیاست است.

مردانی اظهار کرد: تابستان فرصت مناسبی است تا کودک و نوجوان به خواندن کتاب‌های غیر درسی بپردازد اما در این زمان نیز خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان خود در کلاس‌های درسی می‌پردازند و همین امر موجب می‌شود تا کودک به خواندن کتاب تمایل نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزو یکی از معدود ارگان‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان مسیر را به درستی طی می‌کند گفت: میزان اثرگذاری و رسیدن این مجموعه به اهداف خود نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

این شاعر  با اعلام اینکه 17 کتابخانه‌ ثابت در حوزه‌ کودک و نوجوان در سطح استان وجود دارد گفت: به جهت اینکه فرهنگ‌سازی لازم در این حوزه صورت نگرفته بسیاری از خانواده‌ها نیز از این کتابخانه‌ها مطلع نیستند.

او تصریح کرد : وضعیت کتاب‌خوان‌ها در کشور تأسف آور است و این در حالی است که در کشوری با این میزان جمعیت باید تیراژ کتاب رقم‌های میلیونی داشته باشد که این امر بسیار معدود اتفاق می‌افتد.

مردانی اظهار کرد: باید دغدغه‌ها و بسترهایی را در حوزه‌ کتاب‌خوانی ایجاد کنیم تا خانواده‌ها به کتاب به عنوان یک عنصر اصلی برای تربیت و ادامه‌ زندگی فرزندان خود نگاه کنند.

این کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: در جامعه امروز خانواده‌ها قدر و ارزش کتاب را نمی‌دانند و حاضر هستند تا هزینه‌های گزافی را در حوزه پوشاک و خوراک و وسایل الکترونیکی بپردازند ولی در قبال خرید کتاب پولی پرداخت نکنند. 

مردانی در پایان گفت: باید فرهنگ‌سازی مطالعه کتاب در ابتدا در خانواده‌ها صورت گیرد به گونه‌ای که والدین مدت زمانی از وقت خود را صرف مطالعه کتاب کنند تا کودک کتاب خواندن را یک وظیفه بداند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha