• شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۵ / ۰۶:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95040109716
  • خبرنگار : 71548

رقابت با شبکه‌های اجتماعی به هر قیمتی

رقابت با شبکه‌های اجتماعی به هر قیمتی

برخی رسانه‌ها با به‌کارگیری عباراتی چون «شنیده می‌شود»، «گفته می‌شود»، «گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است» و ... همچنان سعی دارند اولین رسانه‌ای باشند که خبرهای مربوط به اتفاقات مهم یا بعضاً بی‌اهمیت را منتشر کنند تا از رقابت با شبکه‌های اجتماعی جا نمانند.

اینکه رسانه‌های رسمی تا چه اندازه باید خودشان را همگام و همراه شبکه‌های اجتماعی بدانند و اینکه آیا به طور کلی این شبکه‌ها می‌توانند رقیب رسانه‌ها محسوب شوند یا نه، سوالاتی است که بسیاری از اهالی رسانه و کارشناسان این حوزه درباره آن نظرات مختلفی دارند.

سعید خال در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: یکی از مسائلی که علاوه بر دربرگیری، سرعت انتشار و ارزش‌های دیگر خبری در روزنامه‌نگاری حائز اهمیت محسوب می‌شود، موضوع منبع خبر است؛  هرچه منابع خبر معتبرتر باشند، یقیناً درستی و صحت خبر بیشتر است؛ اما با این حال گاهی مشاهده می‌شود عباراتی نظیر «گفته می‌شود»، «شنیده می‌شود»، «به استناد یک منبع آگاه» و ...در  خبرها استفاده می‌شوند که از لحاظ حرفه روزنامه‌نگاری اصلاً معتبر نیستند.

او ادامه داد: البته گاهی نیز پیش می‌آید که رسانه‌ها یک خبر دقیق را دارند و صحت آن را از یک منبع معتبر می‌گیرند، ولی آن منبع حاضر نمی‌شود که نام او در خبر منتشر شود؛ در این شرایط رسانه‌ها مجبور هستند که از عبارت یک منبع آگاه برای انتشار خبر استفاده کنند؛ اما به طور کلی مسلم است که اگر رسانه‌های رسمی برای اینکه بتوانند خودشان را به اخبار برسانند، به شبکه‌های مجازی استناد کنند،  کاری ۱۰۰ درصد غیرحرفه‌ای انجام داده‌اند.

این استاد روزنامه‌نگاری با تاکید بر اینکه اغلب اخبار منتشر شده در گروه‌های مجازی کذب هستند، یادآور شد: برای یک رسانه رسمی خیلی ریسک بالایی می‌طلبد که از فضای مجازی، خبری را منتشر کند.  

خال با اشاره به سرعت‌عمل بالای فضای مجازی در انتشار اخبار متذکر شد: گاهی نیز ممکن است برخی اخبار که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، صحت داشته باشند و به دلیل سرعت بالا خیلی زودتر از خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها عمل کنند؛ در این شرایط یقیناً رسانه‌هایی مثل صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات از این اخبار عقب می‌مانند.

او با اشاره به جا ماندن رسانه‌های رسمی در انتشار اخبار درگذشت حبیب محبیان - خواننده فقید کشورمان - گفت: در فوت این هنرمند شاهد بودیم که فضای مجازی بسیار جلوتر از صداوسیما و سایر رسانه‌های رسمی عمل کرد. با این وجود معتقدم استناد کردن بدون منطق و بدون پایه رسانه‌های زیر بنایی به شبکه‌های مجازی کاری بسیار خطرناک و غیرحرفه‌ای است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha