• شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95040109954
  • خبرنگار : 71402

در نشست ورشو؛

متحدان ناتو به پرداخت هزینه‌های نظامی بیشتر متعهد شدند

متحدان ناتو به پرداخت هزینه‌های نظامی بیشتر متعهد شدند

مقام‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به رهبران اروپا برای هزینه‌ نظامی بیشتر فشار وارد آوردند؛ گرچه تامین مالی در حال افزایش است اما به گفته مقام‌ها، کاهش هزینه‌ها شکافی جدی به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، هزینه‌های نظامی متحدان اروپایی ناتو به موضوعی سیاسی در آمریکا تبدیل شده و خصوصا پس از موضع‌گیری روسیه شدت یافته است. هم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان و هم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند که کشورهای اروپایی به اندازه کافی هزینه نمی‌کنند.

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که متحدان ناتو بار دیگر متعهد شده‌اند که دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای حوزه‌های دفاعی هزینه کنند. استولتنبرگ با اشاره به هشت میلیارد دیگر از هزینه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال 2016 گفت که ائتلاف "دشواری‌ها را پشت سر گذاشته است."

اروپا با پایان جنگ سرد هزینه‌های نظامی را کاهش داد و گفت که تهدید روسیه کاهش یافته است. برنامه‌های ریاضت اقتصادی هم بودجه‌های کشورهای اروپایی را کاهش داد و هزینه‌ روی تولید و توسعه سلاح‌ها عموما منفور است. با توجه به این شرایط مقام‌ها می‌گویند که ناتو نمی‌تواند نیرو مستقر کند و یا از مرزهایش دفاع کند.

در همین حال دبیرکل ناتو اعلام کرد، سیستم دفاع موشکی بالستیک در اروپا اکنون عملیاتی شده است. این سیستم شامل کشتی جنگی، رهگیرهای دفاع موشکی دوربرد و رادارهایی است که در اراضی تحت کنترل نیروهای ائتلاف مستقر شدند.

استولتنبرگ گفت: امروز ما تصمیم گرفتیم تا قابلیت‌ عملیاتی اولیه سیستم دفاع موشکی بالستیک ناتو را اعلام کنیم. این بدان معناست که کشتی‌های آمریکایی مستقر در اسپانیا، رادار در ترکیه و سایت رهگیر در رومانی اکنون قادرند تا تحت فرماندهی ناتو و کنترل ناتو با یکدیگر همکاری کنند.

دبیرکل ناتو مدعی شد که سامانه مذکور ماهیتی "کاملا دفاعی" دارد و "هیچ تهدیدی علیه بازدارندگی هسته‌ای استراتژیک روسیه" محسوب نمی‌شود. این در حالی است که ناتو برای ارسال بازدارندگی جدید به شرق اروپا در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014 آماده می‌شود. روز جمعه این بازدارندگی توسط رهبران ناتو تایید شد و آنها رسما آماده اعزام نیروهای چند ملیتی به حوزه بالتیک و لهستان شدند.

دبیرکل ناتو در نشست ورشو به خبرنگاران گفت: این گردان‌ها تقویت شده و چند ملیتی خواهند بود. آنها به وضوح گفته‌اند که حمله به یکی از متحدان حمله به کل ائتلاف محسوب می‌شود. با این حال ما گفته‌ایم که به دنبال جنگ سرد جدیدی نیستیم؛ دنبال یک رقابت تسلیحاتی جدید نیستیم و به فکر رویارویی جدید نیستیم. ما همزمان با تقویت بازدارندگی و حوزه‌های دفاعی خود، به برقراری گفت‌وگو با روسیه ادامه می‌دهیم. روسیه بزرگترین همسایه ماست و نمی‌توان و نباید آن را منزوی کرد. ائتلاف مایل به پیگیری مذاکره با مسکو است و این تصمیم در نشست روزهای آتی روسیه – ناتو به آنها اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha