• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95040110611
  • منبع : نمایندگی گلستان

رکود چه بلایی بر سر دامداریهای گلستان آورد؟

رکود چه بلایی بر سر دامداریهای گلستان آورد؟

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به علت به وجود آمدن مشکلات فراوان برای دامداری ها اظهار کرد: در برنامه توسعه چهارم و پنجم اهداف ما در 2 قالب بود، یکی افزایش تولید شیر و دیگری افزایش کیفیت شیر. در هر دو زمینه خوب پیش رفتیم و در نهایت توانستیم تولید کشور را به هدفی که برای ما در نظر گرفته بودند برسانیم.

رحمت الله سمیعی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مشکلات از آنجا آغاز شد که مصرف، همزمان با افزایش تولید، افزایش نیافت و در نتیجه آن تولید مازاد ایجاد شد. این تولید مازاد یا باید از کشور خارج شود یا تدبیری دیگر برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: مصرف شیر در جامعه نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش نیز یافت که این اتفاق باعث ایجاد رکود در خیلی از دامداریها  شد. کاهش تولید شیر و یا کاهش قیمت شیر شرایطی را برای دامدار ایجاد می کند که دیگر تولید برای او اقتصادی نخواهد بود.

سمیعی در خصوص اقدامات انجام شده توسط جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداریها توضیح داد: ما از چند سال قبل تاکنون به دنبال پیاده سازی طرحی هستیم تا بتوانیم به عنوان یک اولویت، قیمت تمام شده شیر را کاهش دهیم. همچنین در دومین اقدام به دنبال آن هستیم تا نژادهایی را در سطح استان وارد کنیم که تطابق پذیری  و مقاومت بیشتری نسبت به نژادهای موجود داشته باشند. این نژادهای جدید، نژادهای 2 منظوره خیلی خوبی هستند و به نظر من چشم انداز خیلی خوبی برای صنعت گاوداری ترسیم می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این موضوع که دامداریهای خیلی بزرگ نیاز به مدیریت خیلی قوی نیز خواهند داشت عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه، ایجاد یک مزرعه بزرگ نیاز به مدیریت عالی و منابع زیاد دارد، بنابراین در حال حاضر بیشتر به دنبال آن هستیم که دامداری ها را در ابعادی ایجاد کنیم که با شرایط مدیریتی و توان اقتصادی فرد هم خوانی داشته باشد. در میان سرمایه گذارانی که برای ایجاد مزارع بزرگ به ما مراجعه می کنند به دنبال افرادی هستیم که توانمند باشند و در این زمینه سخت گیری هایی را نیز انجام می دهیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم تر آن است که یک دامداری بتواند بخشی از علوفه مورد نیاز خودش را تامین کند و در این شرایط است که دامداری یک فرایند اقتصادی خواهد شد.


سمیعی در خصوص تعداد گاوداری ها در سطح استان گفت: در حدود 340 واحد گاوداری شیری در سطح استان وجود دارد که بیشتر از 240 مورد از آنها در حال حاضر فعال هستند. در مجموع، 25 درصد از تولید شیر از محل دامداری‌های صنعتی و 75 درصد از تولید شیر در حوزه دامداری های روستایی قرار می گیرد  همچنین در حدود 310 هزار تن شیر در سال گذشته در سطح استان تولید شد. تقریبا 50 درصد از تولید شیر در داخل استان مصرف می شود و مابقی عمدتا در قالب فرآوری، از استان خارج میشوند. روزانه نیز نزدیک به 120 تن شیر خام از استان خارج می شود.

سمیعی خاطر نشان کرد: یکی از اقلام مهم صادراتی استان، لبنیات است. نزدیک به 40 میلیون دلار در سال صادرات لبنیات داریم که یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی در سطح استان است که جای مانور دارد.


وی درخصوص ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و صنایع تبدیلی گفت: یکی از پروژه هایی که ما به دنبال آن هستیم ایجاد زنجیره تولید است، یعنی دامداری، کارخانه لبنی و کشاورزی این 3 واحد در کنار هم قرار بگیرند و یک زنجیره تولید ایجاد کنند تا ارزش افزوده محقق شده بین خود اعضای این زنجیره توزیع شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد: برنامه دیگر ما در این زمینه آن است که دامداری ها را به یک کارخانه و یا یک مرکز جمع آوری شیر متصل کنیم تا آن ها را به صورت خوشه ای داشته باشیم. همچنین موضوع دیگری که در سطح استان به دنبال آن هستیم بحث یارانه های صادراتی است تا  شیر مازاد بر نیاز را از استان و کشور خارج کنیم تا بتوانیم قیمت شیر را به یک تعادل برسانیم.

سمیعی یا اشاره به موضوع توزیع شیر در مدارس گفت: اگر به مدارس به عنوان ابتدایی ترین نقطه برای فرهنگ سازی برای مصرف شیر نگاه کنیم به این نکته می رسیم که در سال های قبل در رابطه با این موضوع دقت نشده است و در نتیجه شیر توزیع شده در مدارس با کیفیت نبوده است. اگر شیر کیفیت نداشته باشد، یا دانش آموزان فقط بخشی از شیر را می خورند و یا اینکه از مصرف شیر زده می شوند بنابراین در اولویت جدیدمان به دنبال آن هستیم شیر با کیفیت در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. اگر بتوانیم شیر را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم، هم کمک شایانی در آینده به سلامت جامعه کرده ایم و هم توانسته ایم مصرف لبنیات را در کشور افزایش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات  شرکت تکنام و اخبار منتشره در خصوص کشتار گاوها در گلستان گفت: یکی از واحدهای تولیدی خوب در سطح استان بود که این شرکت توانسته بود یک توده ژنتیکی جدید را از کانادا وارد کشور کند و در همین راستا نیز برنامه های خوبی در زمینه اصلاح نژاد پیاده کرده بود. این دامداری نیز مانند بسیاری از دامداری‌ها در سال های 89 و 88  به دلیل مشکلاتی که در بحث بازار و افزایش پیدا نکردن قیمت شیر و در کنار آن افزایش قیمت عوامل تولید، روی داد، دچار مشکل شد. مدیران این دامداری با بعضی از افراد دیگر، درگیر مسائل و مشکلات مالی شدند و ما اطلاع نداریم تا چه اندازه این مشکلات، ناشی از مشکلات خود دامداری بوده است.

سمیعی ادامه داد: این اختلافات مالی باعث کش و قوس های فراوان در حوزه قضایی شد و نزدیک به 2 سال است که این کش و قوس ها ادامه داشت که نهایتا خود فرد طلبکار، دام ها را برمی دارد و از دامداری خارج می کند. 263 تا از این دام ها از استان خارج شده‌اند. این دام ها برای کشتار از استان خارج نشدند بلکه فقط به بعضی از دامداری های خارج از استان فروخته شدند که ما نیز پیگیر این مسئله هستیم تا مشخص کنیم این گاو ها به کجا منتقل شده اند. مابقی دام ها نیز به 3 تا از دامداری ها در سطح استان منتقل شدند. در مجموع دامهای این دامداری که بسیار به آن امید داشتیم به دلیل مشکلات مالی، در سطح 4 دامداری پراکنده شدند.

وی با بیان اینکه گاو ها در حال حاضر شرایط بهتری دارند اظهار کرد: به این گاو ها رسیدگی لازم انجام می شود و بنا بر اطلاعاتی که ما بدست آوردیم، در حال حاضر نیز تصمیمی برای فروش دام ها در گاوداری‌های داخل استان وجود ندارد و فقط قصد فروش دام هایی که از شرایط مناسبی برخوردار نیستند وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: آمار رسمی از تلفات این دام ها در طی این انتقال به ما داده نشده است، اما قطعا در جابجایی این تعداد دام ممکن است تلفاتی ایجاد شود، اما گزارشی از تلفات تعداد زیادی دام به ما داده نشده است. هنگامی که دامها در همان دامداری نیز بودند به دلیل مشکلات مالی شرکت، شرایط تغذیه ای خوبی نداشتند، اما در حال حاضر در مکان هایی که دام ها منتقل شدند شرایط تغذیه بهتر شده و بنا بر آخرین گزارش ما این دامداری ها در حال تجهیز خود هستند تا شرایطشان بروز شود و بهبود پیدا کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha