• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95040110884
  • منبع : نمایندگی زنجان

مبارزه با ملخ مراکشی در 12 هکتار از اراضی زنجان

مبارزه با ملخ مراکشی در 12 هکتار از اراضی زنجان

ایسنا/زنجان مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: در طول سال زراعی جاری، 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت مبارزه با آفت ملخ مراکشی قرار گرفت.

رباب شب‌خیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر لزوم مقابله و کنترل آفت ملخ مراکشی، اظهار کرد: برای مبارزه با آفت مذکور، کارشناسان از نیمه دوم اسفند پارسال عملیات کانون‌یابی را آغاز کردند و متعاقب آن، از 24 اسفند زمینه برای کانون‌کوبی فراهم شد؛ در واقع ملخ مراکشی آفتی عمومی است و وظیفه کنترل آن بر عهده دولت است.

این مسئول با بیان این‌که امسال تراکم آفت ملخ مراکشی نسبت به سال زراعی گذشته بیشتر و هجوم‌شان نیز خطرناک‌تر بود، ادامه داد: شرایط نامناسب اقلیمی و گرم‌شدن زودهنگام هوا در اسفند پارسال باعث شد که ملخ مراکشی فعالیت خود را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کند. این در حالی است که آفت مذکور به صورت عمده در اراضی کشاورزی شهرستان طارم مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌گیری از طعمه مسموم و سمپاشی برای مقابله با آفت ملخ مراکشی، تصریح کرد: مقابله و کنترل این آفت در سطح استان، هر سال به طور میانگین به 450 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

شب‌خیز همچنین با بیان این‌که آفت ملخ مراکشی دراستان زنجان عمدتا در شهرستان طارم مشاهده می‌شود، تصریح کرد: امسال عملیات مبارزه و کانون‌کوبی علیه این آفت با بهره‌گیری از سمپاش‌های مختلف و طعمه مسموم، در سطحی بالغ بر 12 هزار هکتار انجام گرفت.

 پوره‌ها و حشرات کامل آفت ملخ مراکشی از قسمت‌های سبز گیاه تغذیه می‌کنند و گیاهان زراعی مختلف، علی‌الخصوص غلات میزبان این آفت هستند. برخی سال‌ها نیز، جمعیت قابل توجهی از این ملخ در کانون‌های دایمی مشاهده می‌شود و کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی موظفند که بلافاصله بعد از مشاهده شکل‌گیری گله در کانون‌ها، برای مقابله اقدام کنند.

مناطق زیست این ملخ نیز دامنه کوه‌های البرز و زاگرس، شمال شرق، غرب، جنوب و جنوب غربی کشور عنوان شده و در مناطق مرکزی به ندرت دیده می‌شود.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha