• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95040111400
  • خبرنگار : 71503

جادوی چوب‌های رنگی با فرم‌های ایرانی

جادوی چوب‌های رنگی با فرم‌های ایرانی

چوب‌های رنگی و هنرهای دیگر مثل سوخت چوب، نقره‌کوبی، معرق و منبت را با خراطی ترکیب می‌کند و همین ویژگی‌های کارش، هنر او را با هنر هنرمندان دیگر متفاوت کرده است.

یاسر یامی - هنرمند رشته خراطی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی کارش توضیح داد:‌ بعد از آن‌که دو سطح چوب را رنده و ضخامت آن را به یک شکل درآوردیم، آن را در زاویه‌های مختلف برش می‌دهیم و روی هم پرس می‌کنیم. پس از آن‌که عمل خراطی را روی آن انجام دادیم، به یک ظرف تبدیل و کارهای دیگری مانند نقره‌کوبی، معرق و منبت هم به آن اضافه می‌شود.

او ادامه داد: گل‌های کارشده روی ظرف‌ها با برش چوب خلق می‌شود. سپس با ابزار خاصی به آن‌ها فرم می‌دهیم و قسمتی از کار را خالی و گل‌ها را روی آن جایگزین می‌کنیم. سپس سطح چوب‌ها را با یک روغن که ضد آب است، می‌پوشانیم. گاهی نیز روی برخی کارها نقاشی می‌کشیم.

یامی اظهار کرد: بهترین آثار در زمینه خراطی، در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ایتالیا و استرالیا انجام می‌شود. ما هم سعی کرده‌ایم در ایران بهترین کار را انجام دهیم که کیفیت آن مثل آن کشورها باشد. کارهای ما از طرف شورای جهانی صنایع دستی در چین و از میان ۶۰ کشور، لوحی برای نوع‌آوری و خلاقیت گرفت.

این هنرمند بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم بیشتر روی فرم‌های ایرانی کار کنیم و بُز شوشتر و طرح چوگان را روی کارهای‌مان پیاده کنیم. دوستان دیگری هم که در این زمینه با ما مشارکت دارند، جزو بهترین‌ها هستند و نشان درجه یک هنری دارند. در این کار، همسرم نیز کمک می‌کند و سوخته‌کاری روی چوب را انجام می‌دهد.

او با بیان این‌که برای ساخت برخی گلدان‌های چوبی بیش از ۴۰ ساعت وقت صرف کرده است، درباره ظرفی که آن را با ۱۵۰۰ تکه چوب ساخته است، گفت: این ظرف را با کنار هم قرار دادن تکه‌های چوب ساختم و آن را خراطی کردم.

این هنرمند اظهار کرد: نمونه کارهایی که ما در ایران تولید می‌کنیم، به چهار برابر قیمت، در آمریکا فروخته می‌شود. مثلا ظرفی را که قیمت آن در ایران ۵۶۰ هزار تومان است، به داور یونسکو به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروختم، زیرا نمونه کارهای ما در کشور آن‌ها با همین قیمت عرضه می‌شود و آن‌ها نیز استقبال خوبی می‌کنند.

یاسر یامی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران و متولد سال ۱۳۶۰ است. او از سال ۱۳۷۶ روی چوب کار می‌کند. این هنرمند از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معرق چوب کار می‌کرد و هشت مقام کشوری نیز در زمینه معرق گرفته است. این هنرمند تا کنون موفق به دریافت چند نشان ملی شده است و در رقابت بین‌المللی صنایع دستی کشور چین در سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت نشان نقره شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha