• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95040111424
  • منبع : نمایندگی زنجان

یک مقام مسوول:

مصرف آب در محصولات گلخانه‌ای، یک‌دهم کشت در فضای باز است

مصرف آب در محصولات گلخانه‌ای، یک‌دهم کشت در  فضای باز است

ایسنا/زنجان مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که امروزه تولید محصولات کشاورزی به روش‌های گلخانه‌ای بسیار مقرون به صرفه است، گفت: مصرف آب در محصولات گلخانه‌ای، یک‌دهم کشت در فضای باز است.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: گرایش به احداث گلخانه و کشت‌های گلخانه‌ای مزایای فراوانی دارد و خوشبختانه امروزه گسترش تولیدات گلخانه‌ای یکی از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود؛ چراکه بهره‌وری منابع و امکانات تولید در محیط گلخانه در مقایسه با فضای باز، سطح بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

این مسئول با بیان این‌که در مواجهه با بحران منابع آبی، کشت‌های گلخانه‌ای مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، ادامه داد: افزایش قابل توجه بهره‌وری آب، مهم‌ترین مزیت تولیدات گلخانه‌ای محسوب می‌شود؛ در واقع احداث گلخانه و تولید محصولات مختلف با تکیه به روش‌های علمی و مهندسی، گامی اساسی برای مصرف بهینه آب به شمار می‌رود و منتج به افزایش 10 برابری عملکرد محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با محصولات کشت‌شده در فضای باز می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که با مدیریت اصولی مسایل فنی و تجهیزات گلخانه، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در فضای باز به ازای تولید یک کیلوگرم ماده خشک (بسته به نوع محصول) حدود 300 تا 500 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی‌ که این میزان در فضای گلخانه به 30 لیتر و یا حتی کم‌تر کاهش می‌یابد.

اوجاقلو با اشاره به این‌که در حال حاضر، سطح گلخانه‌های استان زنجان به 27 هکتار می‌رسد، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، سهمیه احداث گلخانه استان برای امسال، 10 هکتار است و برای این منظور، پرونده متقاضیان از طریق شهرستان‌ها تشکیل و پیگیری خواهد شد. علاوه بر این، سهم استان در طول سال‌های 1395 تا 1404 به ترتیب 10، 15، 20، 25، 30، 35، 40، 41 و 42 هکتار برای دو سال متوالی است. طوری که در مجموع، سطح گلخانه‌های استان طی این سال‌ها به 300 هکتار خواهد رسید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، گسترش سطح گلخانه‌ها را منوط بر تقویت فرهنگ بهره‌گیری از گلخانه در کشاورزی، انجام اقدامات ترویجی، ارایه خدمات حمایتی به بهره‌برداران و فراهم‌کردن زیرساخت‌های صادراتی عنوان کرد و گفت: ارایه تسهیلات کم‌بهره به تولیدکننده‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در همین راستا، نرخ تسهیلات ارایه‌شده به فعالان عرصه تولیدات گلخانه‌ای از 18 به 16 درصد کاهش پیدا کرد ولی برای استقبال بیش‌تر و تحقق سطوح پیش‌بینی‌شده ضروری است که نرخ بهره از این میزان نیز کم‌تر شود.

این مسئول با بیان این‌که کاهش هرچه بیشتر نرخ تسهیلات برای متقاضیان احداث گلخانه در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور و بحران روزافزون آب، احداث گلخانه و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha