• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 95040111517
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سنگ نگاره های تاریخی تمندان یادگار تاریخ چند هزار ساله تفتان

سنگ نگاره های تاریخی تمندان یادگار تاریخ چند هزار ساله تفتان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مسوول انجمن حافظان سبز تفتان گفت: سنگ نگاره های تمندان نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می شوند که از کهن ترین آثار هنری وتاریخی به جا مانده از گذشتگان این منطقه بوده که رمز و رازهای فروانی در آنها نهفته است.

مرتضی تمندانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: زمانی که خط ونگارش وجود نداشته انسان ها برای بیان مطالب خود نقوش بسیار زیبایی را با ظرافت وخلاقیت خاصی بر روی سطوح سنگ ها حک می کردند و از این طریق شیوه زندگی و آیین ‌و رسوم خود را به دیگران منتقل می کردند.

وی در رابطه با نقوش این سنگ نگاره ها اظهار داشت: این سنگ نگاره ها با تابلو های زیبا مربوط به صحنه هایی از شکار  و بز کوهی است که در طرح ها و اندازه های گوناگون و مضامین یکنواخت طراحی شده اند.

تمندانی خاطر نشان کرد: بعد از نقش بز کوهی بیشترین فراوانی نقوش مربوط به نقش انسان هایی است که در حالت سوارکاری، تیر اندازی و کمان داری بر روی سنگ ها حک شده است.

وی ادامه داد: اکثر این نقوش بر روی سنگ های گرد ایجاد شده و شباهت نزدیکی به نگاره های سراوان و سرباز دارد.

مسوول انجمن میراث فرهنگی تمندان با اشاره به اینکه سنگ نگاره های از اهمیت خاصی در مطالعات جوامع بشری در عصر شکار برخوردار هستند افزود: کار مطالعه و پژوهش بر روی سنگ‌ نگاره های تمندان با موضوع پایان نامه توسط دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال انجام است و به زودی به پایان می رسد.

تمندانی از مسولان میراث فرهنگی خواست اقدامات لازم را برای ثبت این آثار ارزشمند انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: سنگ نگاره در جوار ارتفاعات بیرک واقع در ایرندگان خاش، حاشیه تفتان و به ویژه در روستاهای کوشه و تمندان خاش وجود دارد.

تمندانی گفت: روستای تمندان یکی از روستا های باستانی شهرستان خاش است و وجود آثار تاریخی فراوان در این روستا بیانگر قدمت و سکونت چند هزار ساله بشر در این منطقه است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha