• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95040111592
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد مطرح کرد:

تشریح دلایل گسترش آتش‌سوزی در برج سلمان مشهد

تشریح دلایل گسترش آتش‌سوزی در برج سلمان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی ‌معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: متاسفانه برج سلمان فاقد پایان کار بوده است و به همین دلیل در مباحث ایمنی برج کنترل صورت نگرفته است.

‌به گزارش ایسنا- ‌خلیل‌الله کاظمی امروز 21 تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح جزئیات حادثه شب گذشته در برج سلمان مشهد در محل شهرداری مرکز برگزار شد، با بیان اینکه از ساعت دو نیمه شب نیز عملیات پاکسازی و شست‌وشوی خیابان‌ها در این ناحیه صورت گرفت، عنوان کرد: طبق اطلاعاتی که به دست آمده این ساختمان هنوز پایان کار را دریافت نکرده و کارشناسان نسبت به بحث‌های ایمنی این برج کنترل نداشته‌اند به دلیل این که پایان کار دریافت نکرده بودند.

وی اظهار کرد: یکی از بیشترین و مهم‌ترین نگرانی‌ها در هنگام حوادث علاوه بر بحث کمبود امکانات یا عدم توانایی در اطفای حریق، حضور مردم است.
کاظمی اضافه کرد: وقوع چنین حوادثی از چند جنبه مورد بررسی است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ازدحام جمعیت است که این امر موجب می‌شود آتش‌نشانان نتوانند فعالیت‌های خاص خود را انجام دهند یا گاها این فعالیت‌ها با تاخیر و مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: حضور شهروندان در هنگام این حوادث ترافیک سنگینی را ایجاد کرده و از دسترسی نیروهای امدادی به محل حادثه جلوگیری می‌کند.
 
کاظمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها حضور مردم در هنگام چنین حوادثی مانند حادثه شب گذشته در برج سلمان ممکن است خطراتی را برای آنان به همراه داشته باشد به طور مثال پس از اطفای حریق کامل برج سلمان مشاهده شد که قسمت‌هایی از نمای کامپوزیت این برج تا فاصله 500 متری پرتاب شده و احتمال اینکه این بخش‌ها با مردم اصابت کرده و موجب بروز آسیب می‌شد، وجود داشت.
 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین انجام عملیات توسط آتش‌نشانان و استقرار خودروهای آتش‌نشانی نیز احتمال هرگونه حادثه را افزایش می‌دهد به طور مثال فشار آب داخل لوله‌های خودروهای آتش‌نشانی بسیار بالاست و هر لحظه امکان دارد این لوله‌ها از محل خارج شود و اگر آب با آن فشار به فردی برخورد کند، می‌تواند خسارتی حتی تا مرحله فوت ایجاد کند.
 
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته دغدغه خود را در حوزه‌های ساختما‌ن‌های بلند مرتبه اعلام کردیم و مطرح شده است که برج‌ها باید در مجموعه خودشان حداقل‌های مربوط به سیستم اطفای حریق را داشته باشند.
 
کاظمی اضافه کرد: در سایر کشورهای جهان نیز همین طور است و چنین مجتمع‌هایی باید در داخل مرکز خود تمهیداتی را برای اطفای حریق داشته باشند.
 
استاندارد نبودن نمای برج سلمان عامل گسترش حریق بود

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد افزود: یک نگرانی دیگر در نماهای مربوط به این ساختمان‌هاست که معمولا نوع نما استاندارد نیست و این امر موجب تشدید حریق می‌شود که عدم استاندارد نمای برج سلمان نیز عامل گسترش حریق بود.
 
وی خاطرنشان کرد: البته تعدادی از سازندگان نسبت به حساسیت آتش‌نشانان به چنین ضوابطی توجه دارند و مصوبات شورا نیز در این زمینه الزامات سخت و قانون‌مندی را به وجود آورده است.
 
کاظمی گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی از ماشین‌آلات خاص اطفای حریق با اعتباری بیش از 13 میلیارد تومان خریداری شد و در شب گذشته در مهار حریق بسیار کمک‌کننده بود.
 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد عنوان کرد: به دلیل اینکه علاوه بر آتش‌سوزی برج احتمال ریزش آن نیز وجود داشت آتش‌نشانان بلافاصله بعد از اطفای حریق اقداماتی را برای سرد کردن بدنه برج در دستور کار قرار دادند.

کمترین خسارت را در بخش تجاری برج سلمان داشتیم
 
وی با اشاره به اینکه طی بازدید صبح امروز از محل حادثه، مشاهده شد که در مجتمع تجاری کمترین خسارت را داشته‌ایم، تصریح کرد: تنها یک واحد تجاری حدود 80 درصد دچار حریق شده بود و یک واحد دیگر نیز حدود 30 درصد دچار آتش‌سوزی شده بود و مابقی واحدهای تجاری طبقات خسارتی نداشته‌اند؛ تعدادی از واحدهای اداری نیز دچار حریق شده‌اند.
 
کاظمی گفت: نگرانی دیگر در خصوص آتش‌سوزی برج سلمان وجود پارکینگ در مجاورت برج بود، همچنین ساعت وقوع حریق زمان اوج ترافیک شهر و حضور مر دم در داخل این برج و در واقع ساعتی بود که بیشترین حجم خودرو در داخل پارکینگ قرار داشت.
 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد اضافه کرد: در صورتی که خودروهای داخل پارکینگ این برج دارای مخزن CNG بودند و حریق به آنجا سرایت می‌کرد، قطعا انفجار بزرگی رخ می‌داد، اما در زمان رسیدن به محل حادثه علاوه بر تخلیه مجتمع از مردم، پارکینگ ضلع جنوبی این برج نیز از خودروها تخلیه شد و پس از آن نسبت به قطع برق و گاز این ناحیه اقدام شد.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ساعت 19:52 حادثه اعلام و 19:56 زمان رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه بوده است و ساعت 23:30 دقیقه نیز زمان اطفای حریق کامل برج بود و پس از آن نیز عملیات کاوش طبقات شروع شد.
 
تعدادی از آتش‌نشانان بر اثر استشمام دود ناشی از حریق مصدوم شدند

معاون خدمات شهری  و محیط زیست شهرداری مشهد در خصوص تعداد مصدومان این حادثه، اظهار کرد: سه یا چهار نفر از آتش‌نشانان به دلیل استشمام دود ناشی از حریق در طبقات، مصدوم شدند که برای آنان اقداماتی درمانی صورت گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: در بعضی از حوادث مانند حادثه شب گذشته در برج سلمان امکان استفاده از هلیکوپتر نیز نبود؛ به دلیل اینکه وزش باد ممکن بود موجب کنده شدن قسمتی‌ از نما و پرتاب شدن آن بشود بنابراین خسارت خیلی بیشتری را به همراه داشت.
 
کاظمی گفت: اقدام خوبی که در طی سال‌های اخیر توسط آتش‌نشانی مشهد صورت گرفته است، شبیه‌سازی اطفای حریق در ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها بوده که در حال حاضر حدود 60 درصد ساختمان‌ها به این ترتیب شبیه‌سازی شده‌اند.
 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، زمان رسیدن به محل حادثه، زمان اطفای حریق و ... از جمله شاخص‌های آتش‌نشانی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 46 ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد وجود دارد و حدود 280 دستگاه خودرو نیز در اختیار داریم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر زمان رسیدن به محل حوادث حدود چهار دقیقه است و در حوزه نیروی انسانی نیز طی سال‌های اخیر سه مرحله جذب نیروی انسانی به بدنه مجموعه داشته‌ایم.
 

با تعداد استاندارد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مشهد فاصله داریم

کاظمی افزود: تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی استاندارد برای مشهد 60 ایستگاه است و به همین دلیل تا حد استاندارد هنوز فاصله داریم، اما امیدواریم تا پایان سال 97 بتوانیم تعداد ایستگاه‌ها را به حد نصاب برسانیم.
 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهر متولی آن فرمانداری است نه شهرداری، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تجاری در سطح شهر مشهد پایان کار ندارند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha