• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040112297

عبدالجبار کاکایی:

ترویج کتاب در فضای مجازی از نمایشگاه‌ موثرتر است

ترویج کتاب در فضای مجازی از نمایشگاه‌ موثرتر است

عبدالجبار کاکایی می‌گوید ترویج کتاب‌خوانی در فضای مجازی از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب موثرتر است.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شیوه‌های نوین تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی در عصر پیشرفت تکنولوژی اظهار کرد: ظهور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور ما که با نوعی مقاومت و در ادامه رهاشدگی همراه بود، سیر صحیحی را در پیش نگرفت، چراکه نوع ارتباطات ما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به سمت پرس‌وجو در احوالات شخصی و ارتباطات خانوادگی و عشیره‌ای رفته و به این صورت مردم را از زندگی واقعی دور کرده است.

او کارکرد علمی و فرهنگی را بهترین شکل استفاده از شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: خلاء برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در این شبکه‌ها به خصوص در حوزه کتاب، نسل جدید و همه افرادی را که با ابزار هوشمند امروزی سر و کار دارند به سمت مختصرخوانی و تیترخوانی برده و به نوعی می‌توان گفت که آنها را از کتاب دور کرده؛ اما از طرفی دیگر این موضوع فرصت و امکانی در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان یک کتاب را به مخاطبان گسترده‌ای معرفی کنیم؛ امکانی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده است.

کاکایی با تأکید بر استفاده از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی افزود: یکی از معدود فعالیت‌های هدفمندی که در کشور ما در جهت کارکرد علمی و فرهنگی شبکه‌های مجازی راه‌اندازی شده، «پویش کتاب‌خوان مجازی» است که طی فراخوانی از عامه مردم و همچنین فعالان فرهنگی دعوت کرده تا تجربیات مطالعاتی و یا معرفی یک کتاب را به صورت خلاقانه در قالب یک فیلم کوتاه که با استفاده از تلفن‌های همراه گرفته می‌شود، به اشتراک بگذارند.

این شاعر یکی از عوامل ترغیب‌کننده به خرید و مطالعه کتاب‌ را داشتن اطلاعات اولیه صحیح از آن است دانست و گفت: ارائه این اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی توسط افراد معتمد و شناخته‌شده در حوزه فرهنگ، می‌تواند هدف‌گیری درستی در جهت معرفی آثار مناسب برای مطالعه نسل جوان باشد، به خصوص افرادی که با خواندن و مطالعه انس دارند. اما اگر ارائه این اطلاعات با کارهای خلاقانه و ابتکاری نیز همراه شود، حتی می‌تواند افرادی را هم که میانه‌ای با کتاب ندارند به مطالعه ترغیب کند.

او در ادامه بیان کرد: می‌توان از بستر فضای مجازی برای تشریح انگیزه مطالعه و اینکه مطالعه چه ارزش افزوده‌ای به مردم می‌دهد استفاده کرد تا رفته رفته شاهد ایجاد گفتمان کتاب‌خوانی در این بستر باشیم. به اعتقاد من این گونه فعالیت‌ها برای تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تأثیر به مراتب گسترده‌تری نسبت به برپایی نمایشگاه‌های کتاب دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha