• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95040112331
  • منبع : نمایندگی سمنان

زیبایی‌های فراموش شده شب‌های سمنان

زیبایی‌های فراموش شده شب‌های سمنان

ایسنا/سمنان شهردار سمنان با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی شهر تاریخی سمنان گفت: سمنان به‌ واسطه قرار گرفتن در حاشیه کویر و شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص، می‌تواند شب‌های زیبایی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حسین موسوی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه شب‌های سمنان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بسیار متعدد و متنوع با فقدان این زیبایی‌ها دست‌به‌گریبان است و از نبود آن رنج می‌برد.

وی با اذعان به اینکه زیبایی شب از منحصر به فرد ترین ویژگی‌های شهرهای حاشیه کویر است، تصریح کرد: سمنان به‌دلیل عدم برخورداری از روشنایی‌های لازم و عدم نورپردازی شهری و... از نبود این زیبایی و ظرفیت پنهان رنج می‌برد.

شهردار سمنان با بیان اینکه شهر باید طراوت داشته باشد، تصریح کرد: یک شهر زیبا و مدرن، شهری انسان‌محور است نه شهری"خودرومحور". با این وجود در شهرسازی سمنان کمتر به این ویژگی‌ها توجه شده است.

موسوی به لزوم بهره‌مندی کالبد شهری از سرزندگی در شب اشاره کرد و گفت: وجود بازارچه‌ها، مراکز دیدنی فعال، مراکز خرید و... می‌تواند به زیبایی شب‌ها در سمنان کمک کند. ظرفیتی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

وی با اذعان به اینکه بهره‌برداری از شب‌های سمنان صورت نمی‌گیرد به لزوم توجه به محوریت انسان" در شهرسازی امروز اشاره و خاطرنشان کرد: سمنان در حال حاضر یک شهر"کارمحور" است و همین سبب شده که کمتر به ظرفیت‌های پنهان این شهر توجه شود.

مدیریت ارشد شهری سمنان به قدمت بالای شهر تاریخی سمنان اشاره و تصریح کرد: ساختار شهر سمنان از گذشته‌های دور به واسطه قرار گرفتن بر سر راه ابریشم و نزدیکی به مراکز عمده سیاسی بر بنیان یک شهر سیاسی و معبر و محل گذر استوار شده که این ویژگی در دوران معاصر نیز بواسطه اتصال تهران و مرکز ایران به خراسان همچنان در سمنان حفظ شده است.

موسوی با اشاره به چرایی بنای نخستین این شهر به جاری شدن آب چشمه گل‌رودبار در جهت شمالی-جنوبی حاشیه کویر اشاره کرد و گفت: این مهم در کنار شکل‌گیری استخرها و "آب‌پخش‌کن‌های" قدیمی در این شهر کم‌کم سمنان را به سمت یک باغ‌شهر سوق داده که همچنان این ویژگی در بخش مهمی از شهر و برخی مناطق پیرامونی آن مشهود است.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته سمنان به عنوان یک شهر صنعتی معرفی شده افزود: شهر سمنان به دلایل مختلفی کمتر توانسته که به آن جایگاهی که در خور آن است دست بیابد و مهمترین عامل این عدم‌توانایی را نیز باید در نبود رونق اقتصادی در آن جست‌وجو کرد.

شهردار سمنان به وجود آثار تاریخی متعدد، امامزادگان و بقاع متبرکه متعدد، بافت تاریخی، باغ‌های پیرامونی شهر و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر اشاره و اظهار کرد: رویکرد ما برای آینده این شهر باید به سمت و سوی جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم باشد.

وی از آمادگی مدیریت شهری سمنان برای همکاری در این راستا خبر داد و افزود: متاسفانه از گذشته‌های دور نیز از ظرفیت آب‌ها و روان‌آب‌هایی که از مناطق شمالی به سمت سمنان سرازیر می‌شود کمتر استفاده شده است.

شهردار مرکز استان ادامه داد: باید با هدایت برنامه‌ریزی شده این روان‌آب‌ها و جاری کردن آنها در حواشی برخی معابر بر طراوت شهر افزود.

موسوی، عدم وجود روشنایی و نور کافی را یکی از مهمترین مشکلات شهر سمنان ارزیابی کرد و گفت: مهمترین ویژگی یک شهر کویری شب‌های زیبا و آسمان پرستاره آن است که برای استفاده از این ظرفیت نیازمند مدیریت فضا، نورپردازی و استفاده درست از روشنایی هستیم.

وی از شهر به مثابه یک موجود زنده نام برد و گفت: باید برای حفظ، نگهداری و تداوم زندگی در شهر برنامه داشت.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha