• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95040113102
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

بررسی وضعیت "سینما ایران" کاشمر؛

شهری بدون سینما، مردمانی بدون رویا

شهری بدون سینما، مردمانی بدون رویا

ایسنا/خراسان رضوی "سینما ایران" کاشمر سال‌هاست در گوشه‌ای از خیابان خرداد بلااستفاده افتاده و حسرت تعطیل شدن 20 ساله‌اش بر دل جوانان این شهر مانده است.

به گزارش ایسنا، نه از دست‌فروشان که با سر و صدا، فروش آدامس و تخمه بساطشان را فریاد کنند، خبری است و نه از جمعیتی که قبل از ورود به سینما دور آنان حلقه‌زده و بر قیمت اجناس چانه بزنند. حتی اثری از بلیط فروش در باجه نیست. امروز خیلی‌ از جوانان این شهر به دلیل تعطیلی 20 ساله تنها سینمای شهرشان از دیدن فیلم بر روی پرده جادویی ناکام مانده‌اند و سوال این‌جاست که چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟

اگر امروزه برای بسیاری از افراد رفتن به سینما به امری بسیار عادی تبدیل شده و افراد به صورت انفرادی، خانوادگی و یا دوستانه برای پر کردن مفید وقت خود به سینما می‌روند ولی متأسفانه در شهر کاشمر به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می‌شود. خبر تعطیلی سینمای کاشمر حتی برای فریدون جیرانی و لاله اسکندری که کاشمری هستند هم نگرانی ایجاد کرد.

لاله اسکندری چندی پیش در گفت‌وگو با پایگاه خبری آوای کاشمر، با ابراز تأسف از این‌که سینمای کاشمر فعال نیست، عنوان کرد: نکته تأسف‌بار در اغلب شهرها، عدم فعالیت سینماست. اگر بتوانم قدمی برای راه‌اندازی مجدد سینمای کاشمر بردارم باتوجه به اشتیاق جوانان به این امر، حتماً انجام می‌دهم.

این سخنان در حالی گفته شد که در روزهای ابتدایی سال 93 فرماندار وقت کاشمر از تحویل تنها سینمای کاشمر از سوی هلال احمر به شهرداری، بعد از سال‌ها و بازگشایی آن در هفته‌های آینده خبر داد اما از  این وعده دو سال گذشت و خبری از بازگشایی سینما نشد، ناصر نبی‌زاده، معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی نیز بهسازی سالن سینمایی کاشمر را از برنامه‌های این معاونت در سال جاری دانسته و قول داده بود که این مهم تا پایان سال با همکاری شهرداری این شهرستان انجام می‌شود.

اختلافات شهرداری و هلال احمر بر سر زمین سینما دیر حل شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا تعطیلی سینما را یکی از آسیب‌های جدی به حوزه فرهنگ دانست و افزود: متأسفانه بخشی از تعطیلی سینما به خاطر عدم همراهی و فاصله گرفتن مخاطبین از فضای سینما و پناه بردن به شبکه خانگی و ویدئو کلوپ‌ها و بخشی به خاطر اختلافات هلال احمر با شهرداری بر سر ملک بود که بسیار دیر حل شد.

جواد روشندل با اظهار تأسف از اینکه وقتی فیلمی هنوز بر روی پرده بود همزمان روی شبکه خانگی هم بود و قانون کپی رایت بسیار کم رعایت می‌شد و در شبکه‌های خانگی قارچ‌گونه رشد می‌کرد، اظهار کرد: این عامل موجب شده بود مردم با هزینه کمتر و هم‌زمان یک فیلم را ببینند.

وی با بیان اینکه برای تجهیز سینما پیشنهاداتی از سوی ارشاد مطرح شد و استفاده از قانون یک‌سوم از تمام هزینه‌ها که در وزارت فرهنگ و ارشاد برای بازسازی یا ایجاد سینما از محل اعتبارات دولت مطرح شده بود را ابلاغ کردیم، عنوان کرد: آنچه تاکنون مشکل ایجاد کرده پیشرفت فیزیکی پروژه است که به خاطر مشکلات مالی شهرداری به کندی پیش می‌رود.

نیازمند حضور سرمایه‌گذاران هستیم

شهردار کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر سرمایه‌گذاری برای تکمیل پروژه سینمای کاشمر اعلام آمادگی کند در بازه زمانی 20 ساله به روش سرمایه‌گذاری مشترک آماده همکاری هستیم.

جعفر سلیمانی با اشاره به اینکه بعد از تحویل گرفتن سینما از هلال احمر به دلیل فرسودگی سالن، سازه، شکاف و نشست دیوارها، ساختمان قابل استفاده و مرمت نبود، افزود: بعد از برداشتن نازک‌کاری با دیوارهای شکسته با ارتفاع 6 متر و قطر 50 سانت مواجه شدیم که پس از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که باید دیوارها سبک‌سازی و مجدد مقاوم‌سازی شوند.

وی افزود: در سال اول فکر می‌کردیم با 150 تا 200 میلیون تومان بتوانیم بنا را به سرانجام برسانیم اما خسارت‌های وارد شده به این بنا بیش از این بود.

سلیمانی با اشاره به اینکه طرح مربوط به دکوراتیو، بدنه سینما و مبلمان تهیه شده و باید به سمت نازک‌کاری مجموعه برویم سپس تجهیز صورت خواهد گرفت، گفت: امیدوارم علی‌رغم همه مشکلات در سال جاری پروژه سینمای کاشمر به سرانجام برسد.

وقتی حرف از نداشتن سالن سینما به میان می‌آید و عنوان می‌شود که برخی از شهرهای کوچک سالن سینما ندارند برخی تعجب می‌کنند اما واقعیت این است که هنوز برخی از مردم هستند که سالن سینما برای دیدن فیلم در شهرهای خود ندارند،  متأسفانه عمده توجه به سینما در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز شده و این در حالی است که ایران تنها تهران و یا چند شهر بزرگ نیست.

امیدواریم در سالی که پیش روی سینمای ایران است، عدالت فرهنگی در شهرها حاکم شود و همه مردم ایران در نقاط مختلف از حقِ داشتن حداقل یک سالن سینمایی برخوردار شوند.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha