• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040113162
  • خبرنگار : 71089

نخست‌وزیر ترکیه: دنبال توسعه روابط با سوریه و عراق هستیم

نخست‌وزیر ترکیه: دنبال توسعه روابط با سوریه و عراق هستیم

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد آنکارا به دنبال گسترش روابط دوستی در خارج و داخل است و یکی از اهداف بزرگ ما گسترش روابط به بهترین شکل ممکن با سوریه و عراق و دیگر کشورهای همسایه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه با اشاره به روابط کشورش با سوریه گفت: مطمئن باشید که به روابط عادی خود با سوریه باز خواهیم گشت. ما به این روابط احتیاج داریم و حتی دیر هم برای از سرگیری روابط با دمشق اقدام شده است. دیگر باید رقابت منطقه‌ای را کنار بگذاریم زیرا نمی‌توان در برابر وضعیت انسانی به وجود آمده در منطقه چشمانمان را ببندیم.

وی درباره مبارزه با داعش گفت: "زمانی که هنوز دنیا درباره گروه تروریستی داعش اطلاعاتی نداشت ترکیه موانع لازم را اتخاذ کرده و حتی گام‌های مربوطه را برداشته و در همین راستا لیست‌های از افراد مظنون را به اشتراک گذاشته بود."

ییلدیریم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اعطای تابعیت به پناهجویان سوری گفت: در چند روز گذشته شاهد برخی اظهارات "شرم آور" در کشور بودیم. بار دیگر برخی در ترکیه تحت مخالفت با رئیس جمهور، بذرهای نفرت در کشور می‌پاشند. ما می‌دانیم که مردم از ما می‌خواهند سیاست‌هایی را که شایسته ترکیه است دنبال کنیم. ممکن است برخی روی برگرداندن از انسان‌هایی که بی‌خانمان بوده و مظلوم واقع شده‌اند مناسب بدانند اما حزب عدالت و توسعه نمی‌تواند این چنین کند.

وی ادامه داد: برخی مساله اعطای تابعیت را به موضوعات نامربوط ربط می‌دهند. چنین رفتارهایی بار دیگر نشان داد که دغدغه این افراد آینده سوری‌ها نیست. اعطای تابعیت تنها توسط ما کشف نشده است. سال‌ها در طول تاریخ بشریت چنین اقدامی انجام می شده است. کشورهایی افرادی را به تابعیت می‌پذیرند. استانداردها و شرایط لازم در این باره وجود دارد. به طور حتم هر کسی که این شرایط را داشته باشد می‌تواند شهروندی آن کشور را به دست آورد. اما مشارکت در برخی از جرایم مشخص و عملیات تروریستی و برخی مسائل دیگر باعث می‌شود تا آن افراد نتوانند شرایط لازم را به جا آورند.

ییلدیریم ادامه داد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند مثل اینکه سوری‌ها دیروز وارد کشور شده‌اند این در حالی است که این پناهجویان سوری چهار سال است که در ترکیه زندگی می‌کنند و ما به آنها اجازه اقامت داده‌ایم، لذا این گونه جنجال‌ها در این باره بی‌معنی است.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات برخی از احزاب اپوزیسیون درباره مبارزه حزب حاکم با تروریسم گفت: از این تریبون می‌خواهم رقبای سیاسی خود را مورد خطاب قرار دهم. تروریسم تنها نباید مساله حزب عدالت و توسعه باشد بلکه باید دغدغه اصلی حزب "مردم جمهوری خواه"، حزب "جنبش ملی‌گرا" و حزب "دموکراتیک خلق" نیز باشد.

ییلدیریم افزود: خواسته ما این است که یکپارچه شویم و تفاوت‌هایمان را به عنوان یک ثروت مهم تلقی کنیم. ما حاضریم که از همه احزاب سیاسی حمایت کنیم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که راه ترکیه را مسدود کند. این الزام وجود ندارد که همه ما صاحب یک تفکر یکسان باشیم زیرا داشتن یک تفکر یکسان باعث ایجاد رژیم دیکتاتوری می‌شود.

وی با اشاره به درگیری‌های ارتش کشورش با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) اعلام کرد: نیروهای ترکیه مناطق وسیعی از شبه نظامیان پ.ک.ک پاکسازی کرده‌اند و به عملیاتشان ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha