• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95040113523
  • منبع : مطبوعات

کار عجیب بانک‌ها با حساب‌های مُردگان

کار عجیب بانک‌ها با حساب‌های مُردگان

بستن حساب بانکی مردگان یکی از دشوارترین کارهای اداری و تشریفاتی در ایران است. البته این مسأله هیچ ربطی به قانون ندارد و این‌بار گناه بستن حساب مردگان تا حدودی به گردن قوانین دست‌وپاگیر اداری است!

به گزارش ایسنا، روزنامه «شهروند» در ادامه می‌نویسد: بانک‌ها به محض اطلاع از مرگ مشتریان خود، دارایی آنها را مسدود کرده و از تحویل بلافاصله آن به بازماندگان خودداری می‌کنند. آنها به بازماندگان مشتریان خود اعلام می‌کنند دارایی متوفی پس از کسر مالیات بر ارث و فرآیند انحصار وراثت پرداخت می‌شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که فرآیند انحصار وراثت برخی متوفیان گاهی بسیار طولانی شده و تا دو - سه‌ سال نیز طول می‌کشد.

طولانی‌شدن فرآیند انحصار وراثت مشتریان هیچ برنده‌ای جز بانک‌ها ندارد و دارایی متوفیان به راحتی در شبکه بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که برخی مشتریان اعلام می‌کنند بانک‌ها به محض اطلاع از مرگ مشتریانشان، سود سپرده‌های آنها را قطع می‌کنند و منفعت دارایی مردگان بدون هیچ هزینه‌ای به بانک‌ها می‌رسد.

این درحالی است که حقوقدانان و کارشناسان مالیات به «شهروند» می‌گویند بانک‌ها کوچک‌ترین حقی برای مسدودکردن سپرده مردگان ندارند و باید موجودی حساب متوفیان را بلافاصله به بازماندگان پرداخت کنند.

این کارشناسان معتقدند اقدام بانک‌ها مصداق بارز خیانت در امانت است و با استفاده از جهل قانونی شهروندان انجام می‌شوند.

حقوقدانان به «شهروند» می‌گویند: مشتریان بانک‌ها می‌توانند علیه این اقدام بانک‌ها شکایت کنند و حتی اگر این کار با بخشنامه و آیین‌نامه‌های بانک مرکزی انجام می‌شود، علیه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند.

پول‌ها را به حساب درگذشتگان می‌ریزیم

یکی از کارمندان بانک صادرات درباره جزئیات سرنوشت حساب بانکی مشتریان پس از مرگشان، به «شهروند» توضیح می‌دهد: اگر فوت صاحب حساب به اطلاع بانک نرسد، بانک با متوفی مانند سایر مشتریان برخورد می‌کند و سود سپرده مطابق با قرارداد قبلی پرداخت می‌شود اما اگر بانک از فوت مشتری آگاه شود، بلافاصله حساب مسدود و موجودی آن به حسابی به نام سپرده درگذشتگان واریز می‌شود.

او ادامه می‌دهد: مالیات این سپرده مطابق با ماده ٣٤ و ٣٥ قانون مالیات‌های مستقیم و تحت عنوان مالیات بر ارث پرداخت می‌شود و باقی‌مانده موجودی تا زمان انحصار وراثت دراختیار بانک می‌ماند.

این کارمند بانک درباره این‌که به حساب درگذشتگان سودی تعلق می‌گیرد یا خیر، می‌گوید: به سپرده درگذشتگان سودی تعلق نمی‌گیرد و پس از انحصار وراثت موجودی حساب به بازماندگان پرداخت می‌شود.

تنها یک میلیون تومان برای کفن و دفن مرده می‌دهیم

رئیس یکی از شعب بانک مسکن نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد: قانون بانکی در این زمینه وجود ندارد اما به‌طور معمول بانک‌ها تا حدود یک‌ میلیون تومان از موجودی سپرده را بلافاصله پس از مرگ مشتری به بازماندگانش پرداخت می‌کنند که این مبلغ با عنوان هزینه کفن و دفن پرداخت می‌شود اما برای تعیین تکلیف مابقی موجودی حساب به شیوه‌های مختلف عمل می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اگر متوفی در زمان افتتاح سپرده، برای یکی از بازماندگانش حق برداشت از حساب قایل شده باشد که آن بازمانده می‌تواند موجودی حساب را دریافت کند اما اگر این اتفاق نیفتد و تنها متوفی حق برداشت از حساب را داشته باشد، چند حالت ایجاد می‌شود. در حالت اول بین وراث اختلافی وجود ندارد؛ در نتیجه آنها می‌توانند یک تفاهمنامه تنظیم کنند و دراختیار بانک بگذارند تا بانک موجودی حساب را به بازماندگان پرداخت کند اما اگر بین وراث اختلاف باشد، بانک موجودی حساب را تا زمان انحصار وراثت نگه می‌دارد و پس از تعیین تکلیف قانونی آن را به بازماندگان پرداخت می‌کند.

مشتریان شکایت کنند

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که حقوقدانان اقدام بانک‌ها را کاملا غیرقانونی توصیف کرده و معتقدند؛ مشتریان می‌توانند علیه بانک‌ها شکایت کنند و حتی درصورت لزوم شکایت خود را در عالی‌ترین سطوح قضائی یعنی دیوان عدالت اداری مطرح کنند.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری به «شهروند» می‌گوید: این مسأله قانون‌شکنی محض است و مصداق خیانت در امانت به شمار می‌رود، زیرا بلافاصله پس از فوت افراد، بازماندگانش مالک دارایی او به شمار می‌روند و بانک هیچ حقی ندارد. مالکیت بازماندگان را به رسمیت نشناسد و باید بعد از احراز هویت بازماندگان، دارایی متوفی را تحویل دهد.

او ادامه می‌دهد: من تصور نمی‌کنم این اقدام بانک‌ها براساس قانون مصوبی باشد زیرا اگر این قانون از دستور کار مجلس گذشته باشد، صددرصد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند و اگر این اقدام بانک‌ها براساس آیین‌نامه داخلی باشد، هیچ‌گونه وجه قانونی ندارد و افراد می‌توانند علیه بانک‌ها شکایت کنند. حتی اگر این اقدام مبتنی بر دستور یا بخشنامه شورای پول و اعتبار باشد، بازماندگان صاحب سپرده می‌توانند شکایت خود را علیه بانک مرکزی تنظیم کنند و به دیوان عدالت اداری ارایه دهند.

بانک‌ها از جهل قانونی مشتریان سوءاستفاده می‌کنند

محمد شیروی خوزانی وکیل و مشاور حقوقی بازار سرمایه نیز به «شهروند» می‌گوید: بانک هیچ حقی ندارد که اموال افراد را بلوکه کند و ید تصرف برای خود قائل شود. سپرده افراد نزد بانک به امانت است و پس از فوت مالک، بانک حق ندارد کوچک‌ترین تأخیری در بازگرداندن مال به بازماندگان مرتکب شود.

او ادامه می‌دهد: این‌که سهم ارث چگونه تقسیم شود، به بانک‌ها ارتباطی ندارد و آنها موظفند با احراز هویت بازماندگان، دارایی را به آنها تحویل دهند. همچنین آنها باید مطابق قراردادی که با متوفی تنظیم کرده‌اند، تمام سود و مزایای سپرده را همانند باقی مشتریان بپردازند. بنابراین، این‌که کسی فوت کند، تغییری در قرارداد بانک‌ها ایجاد نمی‌کند و بانک موظف است تا زمانی که بازماندگان سپرده را طلب نکرده‌اند، مفاد کامل قرارداد با مشتری را به جا آورند و سود سپرده را پرداخت کنند.

شیروی تأکید می‌کند: جهل قانونی و ناآگاهی‌های حقوقی موجب شده است از شهروندان ایرانی سوءاستفاده‌های زیادی انجام شود که با کمی مطالعه و اطلاع از مفاد قانون می‌توان جلوی بسیاری از این مسائل را گرفت.

اداره مالیات بانک‌ها را وکیل و وصی نکرده

عباس نادری کارشناس مالیات نیز در این‌باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: در بانک‌ها حسابی به نام بستانکاران موجود است که در این حساب، وجه طلبکاران بانکی واریز می‌شود. این وجوه به‌طور معمول درفعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری بانک‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد زیرا طلبکاران می‌توانند در هر زمانی طلب خود را مطالبه کنند. سپرده متوفیان به این حساب واریز می‌شود و سازمان امور مالیاتی، مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی را از این حساب دریافت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: بانک‌ها هیچ مسئولیت قانونی برای دریافت مالیات از سپرده‌های متوفیان ندارند و حتی اگر تمام سپرده مشتری فوت‌شده را به بازماندگانش بپردازند، در پروسه انحصار وراثت کلیه اموال منقول و غیرمنقول و ازجمله دارایی‌های نقد افراد درنظر گرفته می‌شود و این دارایی پس از کسر مالیات بر ارث بین بازماندگان تقسیم می‌شود.

این کارشناس مالیات تأکید می‌کند: بنابراین بانک‌ها حتی به بهانه دریافت مالیات نمی‌توانند از تحویل دارایی بانکی متوفی به بازماندگانش خودداری کنند.

مدیران بانکی پاسخ نمی‌دهند

در این میان واکنش بانکی‌ها به موضوع بلوکه‌کردن حساب مردگان جالب است. بسیاری از مدیران عالیرتبه بانکی از پاسخگویی به این پرسش طفره رفتند و تماس «شهروند» با مدیران عامل بسیاری از بانک‌ها به بن‌بست خورد. البته بانک مرکزی هم در پاسخگویی به این مسأله دست‌کمی ‌از بانک‌های تحت نظارت خود نداشت و نه‌تنها دفاتر اعتباری و حقوقی بانک مرکزی حاضر به پاسخگویی نشدند که تماس با روابط ‌عمومی بانک مرکزی از دسترسی به مدیرانش دشوارتر به نظر می‌رسید.

تلاش مکرر خبرنگار «شهروند» برای دسترسی به مدیر روابط عمومی بانک مرکزی بی‌پاسخ ماند و تنها مسئول ارتباط با رسانه این بانک به «شهروند» اعلام کرد، تصور نمی‌کند اقدام بانک‌ها برای انسداد حساب مردگان براساس بخشنامه یا دستورالعملی از سوی بانک مرکزی باشد اما توضیحات دقیق‌تر مشروط به پاسخگویی مدیری است که در جلسه به‌سر می‌برد و زمان مشخصی برای دسترسی به او نمی‌توان تعیین کرد.

با این وجود، غلامحسن تقی‌نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد تنها مدیر بانکی است که حاضر می‌شود د راین‌باره با «شهروند» گفت‌وگو کند. او در این‌باره می‌گوید: چند وقتی است رسانه‌ها بانک‌ها را برای موارد مشابه این موضوع زیر سوال می‌برند اما مگر حجم سود ناشی از این‌گونه اقدامات چقدر است که بانک‌ها مرتکب خلاف شوند؟ بانک‌ها به اندازه کافی دردسر و گرفتاری دارند و مشکلاتشان آن‌قدر بزرگ است که با این اقدامات مسائلشان رفع و رجوع نمی‌شود.

او در واکنش به این‌که بلوکه کردن حساب مردگان حتی برای دریافت مالیات صورت قانونی ندارد، توضیح می‌دهد: بانک‌ها خلاف مقررات کاری انجام نمی‌دهند. درباره مسأله مالیات چیزی نمی‌دانم اما درباره انحصار وراثت، بانک‌ها پرداخت سپرده را مشروط به تعیین تکلیف قانونی می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۱۹:۰۵

اقدام بانکها کاملاً مطابق با نص صریح ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم بشرح ذیل است: "ماده 34 -اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از أخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون, اموال و دارایی های متوفی را به وراث یا موصی له تسلیم کنند و یا به نام آنها ثبت و یا معاملاتی راجع به اموال و دارایی های مزبور انجام دهند : 1- بانکها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری, شرکتها, مؤسسات, نهادهای عمومی غیردولتی و سایر اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که وجوه نقد یا سفته یا جواهر و یا هر نوع مال دیگر از متوفی نزد خود دارند."

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۲۰:۱۰

پس دولت چه کاره است؟مجلس چه کا؟قوه قضاییه چه کاره است؟

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۲۱:۰۹

موضوع جالبی بود.باتشکرازایسنا

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۰۳:۵۸

حتی اگر شخصی فوت کند تا زمانیکه سپرده ای نزد بانکی باشد باید سود سپرده تمام وکمال به حساب سپرده گزار واریز شود واینکه بانکها با اطلاع از فوت شخصی سپرده را مسدود مینمایند خلاف مقررات بانکی در ایران و جهان است /بانکه تفسیر به رای به نفع خود مینمایند شخصی اگر 200 میلیارد تومان سپرده داشته باشد ماهیانه حدود 3/5 میلیارد تومان سود سپرده میشود یعنی برای فقط10 ماه 35 میلیارد تومان سود سپرده که بانکها آنرا بنفع خود مصادره میکنند

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۱۲:۰۹

سلام واقعا باید چه نتیجه ای گرفت !برای یک کشور اسلامی بد هست . بیچاره مردم

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۱۳:۳۵

بنام خدا باسلام وعرض ادب ، اولا اقای نتاج مدیر عامل بانک قوامین است. بنا بنوشته یکی از نشریات بانک مرکزی ، مانعی تدارد که مشتری هم در مقایل از بانک طلب اسناد بکند که اینرا 99درصد مردم نمی دانند ( نشریه گزیده های اقتصاد)در واقع همین یک طرفه قرارداد بستن بانکها با مشتریان خود تضییع مسجل حق مردم است ، که شما نمی توانید فرم تیپ بانکها را برهم بزنید، درحالیکه این قرار دادها بعدها برای مردم ایجاد مشکل اساسی میکند ، از شما برای دفاع از حق مصرف کننده تشکر میکنم .ارادتمند

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۶

سلام. فکر نمیکنم این طور باشد. چگونه بانک مطمئن شود کسی دیگری جز افرادی که به بانک مراجعه کرده اند ارث بر نیست. تنها با حصر وراثت، آگهی روزنامه و ثبت احوال و ... این امر محقق می شود.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۱۷:۵۰

بانکها تو کشور تنها به فکر منافع خودشان و لاغیر. خدمت به مردم و اعتماد به آنها و ... اراجیفی است که بتونند مردم را به دام بیاندازند.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۵ ۱۲:۱۹

بانک ها تمام قوانین شان به نفع خودشان است و هیچ گاه سود و منفعت مشتریان را در نظر نمی گیرند مثلا یکی از موارد آن سودی که به مشتریان می دهند بابت سپرده گذاری و سودی که می گیرند بابت دادن وام به مشتریان و از این قبیل موارد .

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۵ ۲۰:۳۳

از سایت وزینی مانند ایسنا بعید هست چنین متنی بدون تحقیق منتشر کنه

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۰۸:۲۴

با سلام پرداخت از حساب هر مشتری را قانون معین کرده است 1- حسابهای جاری که به آن سود تعلق نمی گیرد در صورت اطلاع بانک آن هم با اخذ نامه کتبی از ارگانها یا ورثه مسدود و به حساب مانده های مطالبه نشده متوفی منتقل تا به ورثه قانونی پرداخت شود 2- حسابهای پس انداز چه بدون سود و چه سرمایه گذاری تا ارائه مدارک و مستندات ورثه بدون دستبرد و انتقال به حسابی دیگر همانگونه مثل بقیه سپرده ها باقی می ماند مگر اینکه با ارائه نامه کتبی یک یا چند ورثه فقط جلو پرداخت های احتمالی از کارت و دفترچه گرفته می شود

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۰۸:۲۸

- البته اگر وراث اعلام نمایند که امکان براشت وجه به واسطه داشتن کارت متوفی و یا دفترچه وجود دارد بانکها نسبت به انسداد پرداخت وجه اقدام میکنند تا با مراجعه وراث و ارائه مدارک قانونی نسبت به پرداخت اصل و سود طبق انکه قانون تعیین کرده اقدام نمایند بقیه مطالب ارائه شده مقاله ناشی از کم سوادی و یا بیسوادی مسئولین بانکهاست که الان دامنگیر سیستم بانکی است

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۰۸:۴۲

مدیران ارشد، بانکداران و جامعه پزشکی ما سه قشری هستند که خیلی رند و بی نزاکت شدند. البته از قبل اینگونه بوده است. یک مشکل فرهنگی و ریشه ای است که باید قوه قضائیه آنرا ریشه کن نماید. انشا.../

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۰:۳۳

كدام حقوقداني است كه به شما گفته بايد بلافاصله پس از مرگ بانك بايد موجودي حسابش را به بازماندگان بدهد؟ مطابق كدام قانون و كدام ماده؟؟؟؟ بانك از كجا مي داند كه كي بازمانده كي است؟؟ بسيار بسيار متاسفم. كه در سايت خبرگزاري رسمي كشور چنين اطلاعات نادرستي به خورد ملت داده مي شود. اينطور كه پيش رود سنگ روي سنگ بند نمي ماند. از دست اين فضاي مجازي وبازاراطلاعات درهم ريخته اش!!!!!