• جمعه / ۲۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95040114006
  • منبع : نمایندگی مرکزی

الگوگیری از باغ ایرانی در طرح باغستان سرچشمه محلات

ایسنا/مرکزی در صورت موافقت شهرداری و انتخاب پیمانکار طرح منظر باغستان سرچشمه محلات همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایسنا در جلسه معرفی طرح معماری منظر باغستان سرچشمه محلات با حضور فرماندار، مسوولان، کارشناسان، متخصصان معماری و طراحان مجموعه برگزار شد.

سید احمد سجادی، فرماندار شهرستان محلات در این جلسه گفت: مهمترین دغدغه شهرستان این است که با توجه به ورود روزانه خیل کثیر گردشگران با آغاز به کار عملیات اجرایی معماری منظر سرچشمه اخلال در روند گردشگری شهرستان به وجود نیاید و مسافران ورودی با توجه به ساخت و سازهای گسترده سرخورده و مایوس نشوند.

وی خواستار برگزاری پنل تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان محلی و طراح مجموعه به منظور رفع نگرانی ها شد که شهردار محلات قول مساعد جهت تشکیل این جلسه در اسرع وقت داد.

جلال آقارضایی، شهردار شهر محلات در ابتدا در خصوص روند انتخاب طراح و ناظر این طرح گفت: شهرداری و شورای محلات به منظور ساماندهی هسته مرکزی سرچشمه محلات از یک سال پیش طرحی را مصوب و پس از رایرنی های فراوان و بررسی روزمه شرکت های مختلف سرانجام به اتفاق آرا پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر  را برای اجرای این طرح انتخاب کردند و مقرر شد "سرچشمه محلات" به عنوان نگین شهر محلات ساماندهی و طرح باغستان سرچشمه اجرا شود.

دکتر منصوری، رئیس پژوهشکده هنر و معماری نظر نیز گفت: طراحی محوطه های بیرونی ساختمان مانند حیاط منازل، پارک ها، محوطه های پیک نیک، پیاده روها، پارک ها و تفرجگاه های ساحلی و گورستان ها از پروژه های قابل تعریف در حوزه معماری منظر است.

وی، قدمت این معماری نوین را در دنیا در حدود 50 سال و در ایران 15 سال عنوان کرد و افزود: این نوع معماری اکنون در دانشگاه های کشور و در مقاطع فوق لیسانس و دکتری برای فارغ التحصیلان رشته معماری قابل دسترسی و تلمذ است و با وجود نوپا بودن این رشته اکنون پروژه های مهمی در سطح کشور توسط متخصصین این رشته در حال اجراست.

رئیس پژوهشکده هنر و معماری نظر با اشاره به پتانسیل های پارک سرچشمه گفت: منشاء به وجود آمدن شهر محلات، سرچشمه آن بوده است و وضعیت کنونی این پارک زیبنده این شهر نیست. آب کم و درختان در حال مرگ باعث از بین رفتن بعد تاریخی این پارک و چنارستان شده است و اکنون به دلیل مدیریت غلط و ضعیف در دوره های گذشته و تفکرات سنتی، این باغ ایرانی به یک پارک با سردرگمی و آشفتگی معماری بدل شده است.

منصوری رویکرد و استقبال فعلی از این پارک را به لحاظ اجتماعی و روانشناختی مناسب ندانست و گفت: پس از بررسی های فراوان کارشناسان این پژوهشکده به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر این پارک تفرجگاه و گردشگاه قشر متوسط رو به پایین جامعه است و قشر مرفه و طبقه اول اجتماع به دلیل عدم مدیریت صحیح آن را ترک کرده و کمتر از امکانات این پارک استفاده می کنند، در حالی که باید کاری کرد که همه اقشار جامعه از این منظر زیبا استفاده بهینه داشته باشند.

این کارشناس معماری از تغییر هویت سرچشمه محلات خبر داد و گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر محلات به دنبال نجات این پارک است و پس از تفاهم کلی و مفهومی استارت پروژه زده شده و آماده انتخاب پیمانکار است.

منصوری با اشاره به بعد تاریخی این مجموعه و تشریح پل قدیمی این پارک گفت: جایی که ناصرالدین شاه با هیات همراه در آن اقدام به گرفتن عکس می کند قطعا موقعیت اجتماعی و تاریخی مهمی در زمان خودش داشته که به مرور زمان از بین رفته است و این پژوهشکده قصد دارد تا این هویت تاریخی و اجتماعی را به این مجوعه برگرداند .

وی، مهمترین اهداف این طرح را احیای منظر طبیعی – تاریخی سرچشمه با اقتباس از الگوی باغ ایرانی، ارتقاء شان و منزلت اجتماعی بازدید کنندگان و توسعه بهره وری اقتصادی و اجتماعی از آن برشمرد و گفت: در طرح جدید پس از لحاظ کردن اهداف در نظر گرفته شده بسیار سعی شده تا گزندی به حقابه روستاییان زده نشده و آب جهت آب نماسازی از دریاچه پایین دست پارک پمپاژ شده و در سطح شهر توزیع شود.

پروژه باغستان سرچشمه محلات در صورت فراهم شدن شرایط نهایتا در چهار فاز اجرا خواهد شد و قرار است به دنبال اجرای این طرح سرچشمه محلات با اقتباس از الگوی باغ ایرانی به یکی از باغستان های منحصر به فرد سطح کشور بدل شود تا ضمن استفاده از فضاهای طبیعی محیطی آرام و خاص برای گردشگران فراهم شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha