• شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95040114460
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

کشف اسکلت انسان و سفالینه‌هایی از دوران ساسانیان در خلیل‌آباد

کشف اسکلت انسان و سفالینه‌هایی از دوران ساسانیان در خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد از دستگیری جویندگان گنج در این شهرستان خبر داد.

حمیدرضا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در این اقدام سه نفر از حفاران غیر مجاز آثار تاریخی و فرهنگی دستگیر شدند، افزود: این سودجویان که در داخل طویله‌ای به قصد بدست آوردن اشیای تاریخی اقدام به حفر چاه کردند با هوشیاری نیروی انتظامی دستگیر شدند.

وی با اعلام اینکه این افراد جهت طی مراحل قانونی به مقامات قضایی تحویل داده شدند، بیان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده و به همت پلیس اطلاعات، حفاظت و آگاهی خلیل‌آباد و کاشمر، سه نفر از حفاران غیر مجاز که اقدام به حفاری غیر مجاز نمودند دستگیر شدند.

محمودی با بیان اینکه در بررسی‌های اولیه مقداری اسکلت انسان و سفالینه‌هایی از محل تاریخی به دست آمد که گویای تاریخی بودن منطقه است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی باستان‌شناسان، سفالینه‌های به دست آمده از محل حفاری، متعلق به دوران ساسانیان و اشکانیان است.

وی با اشاره به اینکه اشیای به دست آمده جهت بررسی دقیق‌تر، با توجه به حساسیت موضوع به لحاظ قدمت تاریخی منطقه، به آزمایشگاه اداره کل استان ارسال می‌شود، بر لزوم تجهیز یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان تاکید کرد و افزود: افزایش همکاری‌های دستگاه‌های مختلف می‌تواند به کاهش فعالیت‌های حفاران غیر مجاز در این شهرستان منجر شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد از ظرفیت‌های مهمی در حوزه تاریخ و میراث فرهنگی برخوردار است، اظهار کرد: هم‌اکنون 11 اثر ثبتی و بیش از 50 اثر حفاظتی در شهرستان خلیل‌آباد وجود دارد و همه موظف به حراست از میراث فرهنگی و آثار و بناهای تاریخی این شهرستان کهن هستیم.

وی پیشینه تاریخی خلیل‌آباد را از دوران شاه عباس صفوی ذکر کرد و افزود: اگرچه بر اثر زلزله این منطقه ویران شده، اما بعدها شخصی به نام خلیل‌خان که در این منطقه حکومت می‌کرد ‌قلعه‌ای بنیان کرد و نام آن را "خلیل آباد" قرار داد.

محمودی گفت: وجود آتشکده و قلعه‌دختر در کوه‌های شمال‌غربی این شهرستان تمدن چند هزار ساله، پیشینه و غنای تاریخی خلیل‌آباد را نشان می‌دهد.

وی چهار امامزاده در روستاهای جابوز، میرآباد، ارغا و شوراب را از جمله اماکن متبرکه این شهرستان دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha