• شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95040114465
  • خبرنگار : 71012

جایگاه نشریات تخصصی تئاتر بررسی شد

ایران 40 روزنامه رسمی دارد

ایران 40 روزنامه رسمی دارد

«طبق آمارهای به دست آمده، ایران دارای ۳۶۰۰ فقره نشریه رسمی است که از این تعداد ۴۰ روزنامه رسمی را شامل می‌شود، در حالی که این آمار در کشور آمریکا فقط ۱۰ روزنامه رسمی دارد.»

این مطلب را امیرحسین رسائل از فعالان یکی از نشریات فرهنگی هنری کشور عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، برنامه «پرده آخر» با موضوع »بررسی جایگاه ماهنامه‌ها و مجلات تخصصی تئاتر « و با حضور امیرحسین رسائل (عضو مجموعه شبکه آفتاب)، مرجان سمندری (دبیر تحریریه و خبرنگار مجله نمایش)، حسین فرخی (مدیر مسئول ماهنامه سینماوتئاتر)، مجید امرایی (مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی تئاتر) و خیام وقارکاشانی (مدیرمسئول ماهنامه باران) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

در این برنامه حسین فرخی با اشاره به عدم رضایت از فعالیت‌های ماهنامه تخصصی سینما و تئاتر، گفت: ماهنامه سینما و تئاتر در حال حاضر نزدیک به ۲۳ سال است که منتشر می شود، به طوری که این ماهنامه را می توان اولین ماهنامه ی سینما و تئاتر کشور دانست.

وی با بیان این که انتشار ماهنامه سینما و تئاتر فقط به خاطر علاقه عوامل به این کار انجام می گیرد، اظهار کرد: امروزه شرایط اجتماعی ایران بسیار تغییر پیدا کرده است، به طوری که در ابتدای کار اگر پیش بینی فضای مجازی رسانه ای را به این شکل داشتیم مسلما کار انتشار ماهنامه را شروع نمی کردیم.

مدیرمسئول ماهنامه سینماوتئاتر با اشاره به هزینه های بسیار انتشار ماهنامه در ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه از کار نشر در حوزه‌ی ماهنامه‌ی تخصصی تئاتر حمایتی از سوی دولت انجام نمی‌گیرد؛ این حمایت‌ها به حدی پایین است که نمی‌توان ماهنامه را به صورت منظم و ماهانه به چاپ رساند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود نشریه تخصصی تئاتر با کیفیت مطلوب در کشور، افزود: ماهنامه تئاتر و سینما در حال حاضر با کیفیتی بسیار خوب و مطلوب به چاپ می‌رسد، که طبیعتا این کار هزینه‌های انتشار یک نشریه را به صورت فزاینده ای افزایش می دهد، از این رو به راحتی می توان گفت که اگر عشق و علاقه در پشت این فعالیت و هزینه های نباشدنشریه ای چاپ نخواهد شد.

حسین فرخی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از نشریه‌های تخصصی تئاتر، گفت: حمایت دولت از نشریه های تخصصی باید به گونه ای باشد، که علاوه بر تیم رسانه ای و انتشارات، مخاطبان این نشریات نیز مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

در بخش دیگر این برنامه امیرحسین رسائل با اشاره به تفاوت فعالیت های مجموعه شبکه آفتاب با نشریات تخصصی تئاتر، گفت: نشریه شبکه آفتاب نسبت دیگر تشریات تخصصی تئاتر در کشور، نشریه‌ای جوان و نوپا است.

وی درباره بازار موجود برای مطبوعات تخصصی تئاتر در کشور، اظهار کرد: با توجه به اوضاع نابسامان نشریات تخصصی در کشور، نشریه آفتاب در بخش تبلیغات مطبوعاتی فعال است، اما می‌بینیم که تامین هزینه‌های مالی نشریه از این راه نیز قابل قبول نیست.

عضو مجموعه شبکه آفتاب با اشاره به مسیر دوگانه اقتصادی نشریات در دنیا افزود: در تمام دنیا نشریات مختلف از دوراه فروش و یا جذب آگهی بیشتر تامین هزینه می شود که هر کدام از این راه ها نیز حد و اندازه ی خود را دارد.

وی با اشاره به عمده مشکلات نشریات مختلف در ایران، خاطرنشان کرد: در اکثر مواقع می بینیم دولت با نظر حاکمیتی در پروسه‌های مجوز و یارانه فرصت عرضه و تقاضا را از نشریات می‌گیرد و در کنار این با تخصیص یارانه نشریه‌های مختلف را در بازار رقابتی رها می‌کند.

در ادامه این برنامه مرجان سمندری با بیان این که مجله نمایش تنها مجله تخصصی رسمی و دولتی کشور است، گفت: بر خلاف آن چیزی که ما تصور می‌کنیم، ما همه چیز داریم فقط برای این که داشته باشیم؛ به طوری که امروزه علاوه بر عدم وجود مجله خصوصی مطلوب در کشور، حتی مجله دولتی خوبی را هم نداریم.

وی درباره مباحث اقتصادی مجله تخصصی نمایش اظهار کرد: مجله دولتی نمایش، با وجود دولتی بودن و حامیان دولتی تفاوتی چندانی با مجلات خصوصی نداشته و تمام مباحث اقتصادی آن به نحوه مجلات خصوصی صورت می گیرد.

دبیرتحریریه مجله نمایش همچنین در ادامه اضافه کرد: با دولتی بودن نشریه در ایران، تمام مشکلات موجود در نشریه رفع نمی شود، بلکه علاوه بر این کار نشریات دولتی شاید سخت تر از نشریات خصوصی باشد.

در ادامه برنامه مجید امرایی با اشاره به تاریخ نشریات تخصصی تئاتر در کشور، گفت: ۱۰۶ سال پیش ماهنامه ای با عنوان تئاتر توسط میرزا رضا طباطبایی نائینی منتشر می شد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اولین یاداشت این ماهنامه ی قدیمی تئاتر در کشور، اظهار داشت: میرزا رضا طباطبایی در اولین یاداشت مجله ی تئاتر می آورد که، امیدواریم این تئاتر ما نیز به سایر جراید کمک کند تا اخلاق ملت به تدریج اصلاح شود؛ این که نام این جریده را تئاتر گذاشته ایم مراد ما شرح و بیان رفتار قدما، سلاطین و امرا و وضع گفتار و کردار پاره ای از اولیای امور و قائدین جمهور است.

مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی تئاتر درباره این یادداشت خاطرنشان کرد: هدف انتشار تمام نشریات ما همین حرفی است که در چند جمله میرزا رضا طباطبایی آمده است.

در بخش دیگر این برنامه خیام وقارکاشانی درباره نشریه باران یا همان باران نامه، گفت: ما همواره سعی داشتیم تا نشریه‌ای داخلی را داشته باشیم که سمت و سوی تخصصی داشته باشد، اما بر اساس شنیده ها گویا هنوز به نقطه ی مشکلات و پیچیدگی های آن نرسیده ایم.

وی همچنین با بیان این که باران نامه یک نشریه درون سازمانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به تمام مشکلات اقتصادی باران نامه همواره سعی داشته‌ایم تا از طریق راه‌های مختلفی که هیچکدام ربطی به نهادهای دولتی ندارد، کار نشریه را پیش ببریم.

مدیرمسئول ماهنامه باران درباره ادامه فعالیت‌های ماهنامه باران اظهار کرد: با شرایط پیش‌آمده و با شرایط کنونی به نظر نمی‌آید که بتوانیم در بازار مطبوعات و نشریات دوام زیادی داشته باشیم.

برنامه «پرده آخر» هر جمعه از ساعت ۱۶ الی ۱۷ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha