• شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 95040114592
  • منبع : نمایندگی قزوین

"تله‌سیژ" قزوین دافعه یا جاذبه گردشگری

"تله‌سیژ" قزوین دافعه یا جاذبه گردشگری

ایسنا/قزوین شهر قزوین،‌ شهری دارای ظرفیت بالای گردشگری است که تأسیس مراکز رفاهی و تفریحی می‌تواند در جذب توریست و گردشگر تأثیرگذار باشد،‌ در این میان استاندارد بودن مراکز رفاهی و تفریحی مسئله‌ای است که قبل از راه‌اندازی باید به صورت جدی پیگیری شود تا شاهد حوادثی تلخ نباشیم.

به گزارش ایسنا در راستای طرح تحول و پیشرفت شهر قزوین و  به منظور توسعه قطب گردشگری قزوین، جذب گردشگر و افزایش خدمات رفاهی، در تاریخ 27 اسفند سال  92، فاز نخست «مجمتع ورزش‌های زمستانی و کوهستانی کامان و زرشک» با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در مساحت یک هزار و ۴۵۰ متر مربع، با حضور استاندار وقت قزوین و مسئولین شهری افتتاح شد.

افتتاح تله‌سیژ قزوین، علی‌رغم هزینه‌های صورت گرفته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تأییدیه‌های انجام شده با خوش‌شانسی همراه نبود و حادثه‌ای در اولین روز افتتاح تله‌سیژ، همگان را نسبت به استفاده از این خدمت تفریحی با نگرانی‌هایی همراه کرد.

مهدی معتمد عکاس ایسنا در این خصوص می‌گوید: بنا به وظیفه و رسالت خبری برای تهیه گزارش تصویری مراسم همراه چند نفر از همکاران عازم محل افتتاح شدیم، بعد از افتتاح، نه تنها استاندار بلکه شهردار هم حاضر به استفاده از تله سیژ نشدند و محل را ترک کردند.

وی ادامه می‌دهد: ما که سوژه‌های اصلی را از دست داده بودیم تصمیم گرفتیم هم خودمان این پدیده جدید را امتحان کنیم و هم اینکه از چند مدیر شهرداری که سوار بر این وسیله هستند چند عکس بگیریم، اصلاً به این نکته فکر نمی‌کردیم که ممکن است طرحی در قزوین راه اندازی و افتتاح شود که استاندارد نیست و حتی ممکن است جان افرادی را به خاطر نقص فنی بگیرد.
 

‌معتمد تصریح می‎‌کند: روز بسیار سردی بود و وزش شدید باد تحمل سرما آن هم در ارتفاع نزدیک به 15 متر را بسیار سخت کرده بود، از همان ابتدای سوار شدن از این کار پشیمان شدیم چون نه لباس مناسب این سرما را داشتیم و نه آنطور که فکر می‌کردیم، کسی سوار این وسیله شد و به آن اعتماد کرد.


وی تأکید می‌کند: بعد از طی شدن یک نیم دور و گرفتن چند عکس، هنگام برگشت فهمیدیم که تنها پنج نفر سوار بر تله‌سیژ مانده‌اند و آن هم ما هستیم، بقیه دقایقی بعد از افتتاح بلافاصله مراسم را ترک کرده بودند، بعداً فهمیدیم عوامل مراسم ‌حتی آتش نشانان همگی به قزوین برگشته‌اند و یکی از دلایلی که مدت زیادی در آسمان معلق بودیم همین بود.

عکاس ایسنا ادامه می‌دهد: زمان درج شده در فایل تصاویر که حین حادثه تهیه کرده‌ایم نشان می‌دهد که نزدیک به سه ساعت آنجا و در آن شرایط گیر افتاده بودیم، بدون هیچ دلیل و توضیحی که بدانیم چه اتفاقی رخ داده و قرار است چه شود.

وی خاطرنشان می‌کند: بعد از نجات پیدا کردن و برگشتن امید به زندگی، یکی از دوستان آتش‌نشان به ما گفت که ما اخطار داده بودیم این طرح به هیچ عنوان قابلیت بهره برداری ندارد و با این شرایط قطعاً موجب بروز حوادث خواهد شد، مشکل فنی چیزی بود که از همان ابتدای نجات ما، علت حادثه عنوان شد.

منیژه شعبانی یکی از افرادی است که بارها سوار تله‌سیژ شده است، وی در گفت‌و گو با ایسنا می‌گوید: سوار شدن به تله‌سیژ کار هیجان‌انگیزی است، چرا که دستگاه از مناطقی عبور می‌کند که احساس می‌کنی کابل دستگاه پاره می‌شود، اما هیچوقت اتفاقی نمی‌افتد.

وی تصریح می‌کند: اپراتور دستگاه نیز هنگام سوار شدن هیچ تذکری نمی‌دهد و فقط می‌گوید حفاظ را ببندید، ‌حفاظ هم میله‌ای مانند کمربند است، مسیر سربالایی و سر پایینی‌های خطرناکی دارد که همین امر به هیجان‌انگیز بودن تله‌سیژ اضافه می‌کند.

سید الهام زینی از دیگر افرادی است که از تله‎‌سیژ استفاده کرده است، اما وی که برای اولین بار سوار تله‌سیژ شده است، معتقد است دستگاه ایمنی لازم را ندارد و دیگر سوار آن نمی‌شود.

محسن شفیعی نیز معتقد است: هیجان و سرمای هوایی که حین سوار شدن بر تله‌سیژ دارد، غیرقابل توصیف است و سوار شدن بر تله‌سیژ جزء تفریحاتش به شمار می‌رود و هیجان بیشتر را در ناامنی می‌داند.

به گزارش ایسنا، حدود دو سال و نیم از افتتاح این مرکز می‌گذرد که حادثه سقوط دو خانم از تله‌سیژ زبان به زبان گشت و افراد مختلف، مدعی شدند که دستگاه دارای استاندارد لازم نیست و از اول هم حق بهره‌برداری نداشته است.

شرط کافی برای بهره‌برداری از تجهیزات تله‌سیژ داشتن پروانه استاندارد است

این در حالی بود که مدیر مجتمع رفاهی تله‌سیژ باراجین قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که تاکنون بیش از 160 هزار نفر از این دستگاه استفاده کردند و مشکلی برای کسی پیش نیامده است و حادثه سقوط بی‌سابقه بوده است و علت اصلی سقوط را بی‌توجهی به تذکرات اپراتور بیان می‌کند.

محمودرضا طاهری مدیرکل استاندارد استان قزوین که بعد از این حادثه دستگاه تله‌سیژ را غیراستاندارد دانست، در این خصوص به ایسنا می‌گوید: تجهیزات تله‌سیژ از استاندارد ایران گواهینامه ندارد، در مورد استانداردهای دیگر نظری ندارم، اما شرط کافی برای بهره‌برداری از تجهیزات تله‌سیژ داشتن پروانه استاندارد است و از مردم تقاضا دارم وقتی از تجهیزات بازی و تفریحی استفاده می‌کنند از بهره بردار، پروانه استاندارد را مطالبه کنند.

وی تصریح می‌کند: اگر متولی استاندارد در استان ما هستیم از نظر ما تله‌سیژ دارای استاندارد نیست، مسئولان تله‌سیژ مدعی هستند که استاندارد اروپا دارند، باید توجه شود که طبق کدام قانون باید تله‌سیژ استاندارد اروپا داشته باشد، چون هیچ اروپایی به ایران نمی‌آید که دستگاه بخواهد مجوز استاندارد اروپایی بگیرد.

تله کابین قزوین ساخت شرکت "پوما" فرانسه است و دارای سیستم ایمنی بسیار مطلوبی است

به گزارش ایسنا در تاریخ 29 آبان ماه سال ۱۳۹۲، دو بازرس از کشور اتریش برای تاییدیه‌ عملیات اجرایی این پروژه در راستای راه‌اندازی خط تله سی‌یژ کامان با استفاده از موتور ترمیک، از این پروژه بازدید کردند؛ «هوبرت اشکوفر» بازرس اتریشی نیز در این بازرسی با اشاره به اینکه ساخت و نصب تله سی‌یژ و برند بسیار خوب است، تأکید کرد: چشم‌انداز این منطقه بسیار عالی است و با توجه به ارتفاع منطقه و آب و هوای مناسب، نصب تله‌سی‌یژ در این مکان در بهترین موقعیت قرار دارد.

شاهرخ عطایی در این زمینه می‌گوید: اجباری شدن دریافت استاندارد ملی برای بالابرهای کوهستانی از طریق سازمان ملی استاندارد از تاریخ 1393/1/1 اعلام شد که تاکنون برای هیچ‌یک از دستگاه‌های بالابر کشور گواهی ملی بهره‌برداری صادر نشده است؛ مراجع ذیربط باید در مورد تأخیر در ارائه تأییدیه بالابرها در سطح کشور پاسخ دهند.

وی ادامه می‌دهد: تله کابین قزوین ساخت شرکت "پوما" فرانسه است و دارای سیستم ایمنی بسیار مطلوبی است که بعد از اینکه نقشه‌ها و مطالعات اولیه انجام شد مجوز نظام مهندسی ساختمان در بحث تأیید فنداسیون و بارگزاری‌های انجام شده، اخذ کردیم.

وی تأکید می‌کند: در مرحله تکمیل شدن بخش مکانیکال کار نیز کابل بافته شده دستگاه کیفیتی تحت عنوان "اینتروان روسیه" بازرسی و تأییده صادر می‌شود، ‌همچنین قبل از افتتاحیه 26/12/1392 برابر مقررات وقت تأییدیه‌ای از فدراسیون اسکی را  5 روز قبل از افتتاح دستگاه دریافت کردیم.

به گزارش ایسنا،‌ شاهرخ عطایی که به عنوان سرمایه‎‌گذار بخش خصوصی جهت توسعه شهر قزوین در بخش گردشگری و توریسم سرمایه‌گزاری کرده است، مدارک و اسناد استاندارد بودن تله ‌سیژ که از منابع مختلف داخلی و خارجی صادر شده است را در اختیار ایسنا قرار داده است و هدف خود را ارتقای سطح گردشگری قزوین بیان می‌کند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین اما می‌گوید: اگر در خصوص کابل و کابین اروپا بگوید استاندارد است یا نظام مهندسی بگوید فندانسیون استاندارد است مورد تأیید ما نیست، چرا که استاندارد تله‌سیژ، استاندارد مجموعه‌ای از تجهیزات و اپراتورها است، اپراتور باید آموزش ببیند و تجهیزات به درستی مونتاژ شود و  این مجموعه که یک فرایند است باید شرایط لازم برای ارائه خدمت را داشته باشد.
 

در کشور ایران متولی استانداردسازی فقط سازمان ملی استاندارد است


محمود رضا طاهری تصریح می‌کند: اگر مسئولان تله‌سیژ گواهی‌نامه‌ای مبنی بر استاندارد بودن و تأیید توسط مرکز استاندارد دارند مدارک خود را ارائه دهند، در کشور ایران متولی استانداردسازی فقط سازمان ملی استاندارد است و سازمان استاندارد برای این مجموعه هیچ گونه استانداردی صادر نکرده است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین یادآور می‌شود: اپراتور باید آموزش ببیند، اگر یک جای بلندی است باید نرده داشته باشد، اگر نرده نداشته باشد احتمال افتادن هر آدمی وجود دارد، اتصالات برقی مکانیکی باید درست باشد؛ در واقع برای دریافت استاندارد 100 آیتم وجود دارد که اگر یک آیتم نیز محقق نشود، پروانه استاندار صادر نمی‌شود، عدم رفع اشکالات نیز دلیل عدم صدور پروانه استاندار است.

شاهرخ عطایی در این خصوص می‌گوید: در سال 92 اجباری شدن داشتن استاندارد برای  تله‌کابین‌ها ابلاغ نشده بود، بنابراین طبق قانون ما از فدراسیون اسکی مجوز دریافت کردیم، 3 مرحله بازرسی توسط  کارشناسان شرکت اروپایی "اشکوفر"(Schupfer) انجام شد، یک مرحله اجرای فنداسیون‌ها، یک بخش مکانیکال و در مرحله سوم تکمیل بخش الکترونیکال در نهایت ما تأییدیه شرکت بازرسی جهانی را گرفتیم استاندارد 2000/9/EC  را دریافت کردیم که این استاندارد را  در کشور تنها قزوین، اصفهان و یک خط دیزین توانستند این را دریافت کنند.

وی تصریح می‌کند: در زمینه بهره‌برداری، بعد از تأیید مجوزات، ‌مسئولان فنی دستگاه و مدیر موسسه در دوره آموزشی مرتبط با بهره‌برداری و حفظ و نگهداری دستگاه از طریق فدراسیون اسکی برگزار شده بود شرکت کردند و گواهی‌نامه دریافت کردند.

تاکنون مجوز استاندارد برای هیچ بالابری صادر نشده است


عطایی خاطرنشان می‌کند: در زمینه استانداردسازی قبل از اجباری شدن استاندارد از طریق سازمان استاندار ملی کشور موضوع استاندارد برای ما اهمیت داشته و همچنان اهمیت دارد،‌ در همین شرایط که هیچکدام از استان‌های کشور موفق به اخذ گواهی استاندارد ملی نشدند، شرایط ما طبق اعلام بازرسی داخلی در کشور شرایط مطلوبی دارد.

وی تصریح می‌کرد: تا کنون مجوز استاندارد برای هیچ بالابری صادر نشده است که می‌توان دلیل آن را تغییرات چک لیست‌ها، طولانی شدن فرایند تعیین شرکت‌های دارای صلاحیت، محدودیت شرکت‌های تأیید صلاحیت دانست، این‌ها مواردی است که باید به صورت کلان بررسی شود.

به گزارش ایسنا،‌ طبق ادعای برخی از مسئولین دستگاه‌ تله‌سیژ قزوین حدود 2 سال بدون مجوز و استاندارد لازم  فعالیت داشته است و در این میان افراد زیادی از این دستگاه استفاده کرده‌اند،‌ مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که استاندارد نبودن تله‌سیژ چرا از روز اول پیگیری نشده است تا ما شاهد این حوادث نباشیم و اگر دستگاه دارای مجوز استاندارد نیست، چگونه اجازه فعالیت داشته است، اینکه یک دستگاه بالابر دارای چه ویژگی‌هایی باشد که بتواند پروانه استاندارد دریافت کند، همچنان سوال خیلی از افراد است که نقص قانون یا عدم توجه به این موضوع است.

عطایی تصریح می‌کند: تا مورخه 1395/4/21 هیچگونه ابلاغ و اخطاری که حاکی از غیرمجاز بودن فعالیت تله‌کابین قزوین باشد به ما نرسیده است،‌ در این مدت صرفاً یک جلسه با کارشناسان استاندارد داشتیم که طی آن مقرر شد که بازدید مرحله دوم را برای استاندارد اعلام کنیم که برای بازرسی بیایند و اخطاری نیامده است، تنها اخطار دریافت شده نیز برای تاریخ 95/04/10 است که با تأخیر به دست ما رسیده است.

این در حالی است که طاهری می‌گوید: ایرادات طی نامه‌هایی از سال 93 برای مؤسسان فرستاده شده است که سه نامه آخر دارای شماره نامه 950-94-76 مورخ 10 تیر 95، 94-28/756 مورخ 1 بهمن 94، 94/27/123 مورخ 14 دی 94، ارسال شده است.

وی تأکید می‌کند: فرایند بررسی مشکلات در خصوص استاندارد نبودن تله‌سیژ را طی یک سال با عوامل مسئول تله‌سیژ دنبال کردیم تا این اشکالات برطرف شود،‌ استاندارد شامل موارد مختلفی است که از قفل در ممکن است شروع شود و به یک آدم آموزش ندیده ختم شود.
 

پلمب دستگاه تله‌کابین بی‌مهری نسبت به بخشی از اعتبار استان در زمینه گردشگری است


به گزارش ایسنا، بعد از حادثه سقوط و ایجاد ضایعه نخاعی برای یکی از مصدومان، برخی از مسئولین تازه فهمیده‌اند که تله سیژ قزوین استاندارد نیست و آنرا پلمپ کرده‌اند، عده‌ای پلمپ تله‌سیژ را جوسازی می‌دانند و معتقدند که استانداردسازی باید از روز اول افتتاح صورت می‌گرفت و فعالیت دستگاه بدون داشتن استاندارد قابل توجیح نیست.

مدیرکل استاندارد استان قزوین اظهار می‌کند: تله سیژ تاکنون پلمپ نشده است چرا که برای دریافت پروانه استاندارد شرکت بازرسی مشکلات موجود را مطرح می‌کند و بهره‌بردار باید این مشکلات را رفع کند، اگر پلمب باشد، نمی‌شود روند رفع مشکل را بررسی کرد، اما این مرکز حق بهره برداری نداشته است و چندین نوبت هم اعلام شده است، باید ایرادات رفع شود.

وی تصریح می‌کند: در خصوص سانحه پیش آمده باید بررسی شود که آیا این سانحه مربوط به نقص فنی است یا نه؛ خودشان عامل بروز حادثه را شخص استفاده کننده می‌دانند، اما باید بررسی شود که آیا این امکان وجود دارد که اپراتور کاری کند که این اتفاق نیافتد، به این سادگی نمی‌توانیم در مورد بروزحادثه نظر بدهیم.

اما شاهرخ عطایی مدیر مجتمع رفاهی تله‌سیژ باراجین قزوین پلمپ دستگاه تله‌کابین را بی‌مهری نسبت به بخشی از اعتبار استان در زمینه گردشگری می‌داند و می‌گوید: تله‌کابین قزوین با توجه به برند شرکت سازنده،‌ سیستم ایمنی و اقدامات انجام شده از طریق موسسه رفاهی-تفریحی کاسپین در بخش مطالعات اولیه، نصب و راه‌اندازی و اخذ گواهی‌نامه‌های معتبر بهره‌برداری داخلی و خارجی در کشور در موقعیت مطلوبی قرار دارد.

عطایی تأکید می‌کند: مقصرین حادثه سقوط بعد از انجام کارشناسی‌های لازم در آینده نزدیک مشخص می‌شود و شرایط ایمنی دستگاه تله‌کابین قزوین مجدد سنجیده می‌شود و ایمنی تله‌کابین برای همه محرز می‌شود.، نقص فنی که منجر به بروز این حادثه شده باشد، نداشتیم و ‌سقوط بر اثر صندلی و کابل نبوده و اینها از ایمنی بالایی برخوردار است و مناسب سازی صورت گرفته است.

وی یادآور می‌شود: این دستگاه در کشور مقصد خود این همه مناسب‌سازی نداشته است، اما اینجا مناسب‌سازی به نحو احسن صورت گرفته است، همچنین اپراتورها روزانه مستقر می‌شوند و آموزش و اطلاع‌رسانی برای اپراتورها که شامل نحوه سوار کردن و پیاده کردن است، ارائه می‌شود که آموزش پیچیده‌ای نیست، مجموعه مسئول خط و مسئول برق دارد که تذکرات فنی را یادآوری می‌کنند و آموزش می‌دهند و در نهایت رعایت مسائل به کاربران برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، بروز چنین حوادث ناگواری در استان به عنوان دافعه گردشگری محسوب می‌شود و دامن زدن به این موضوعات جز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نتیجه‌ای ندارد، از مسئولین انتظار می‌رود با تعامل و همکاری و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روند استانداردسازی را تسهیل نمایند تا نگرانی مردم و مسئولین خاتمه یابد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha