• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040116913
  • خبرنگار : 71477

هشدار دوباره اتحادیه اروپا به ترکیه درباره احیای مجازات اعدام

هشدار دوباره اتحادیه اروپا به ترکیه درباره احیای مجازات اعدام

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از رئیس جمهور ترکیه خواستند تا به قوانین و حقوق بشر در رسیدگی به پرونده کودتاچیان ناکام احترام بگذارد و هشدار دادند، احیای مجازات اعدام احتمالا به درخواست عضویت آنکارا در این بلوک پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا پس از صرف صبحانه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل، در بیانیه‌ای مشترک کودتای اخیر ترکیه را محکوم کردند اما نسبت به اظهارات علنی روز یکشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه هیچ تعللی در استفاده از اشد مجازات وجود ندارد، هشدار دادند.

این وزرا با  اشاره به قوانین اتحادیه اروپا که اساس این بلوک را تشکیل می‌دهد، گفتند: اتحادیه اروپا خاطرنشان می‌کند که رد صریح مجازات اعدام یکی از شروط اساسی الحاق به این بلوک است.

تمامی 28 وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا از جمله بوریس جانسون، وزیر امور خارجه جدید انگلیس که طرفدار بریگزیت است و برای اولین بار در نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کردند، با این بیانیه موافقند.

آلمان، اتریش و فرانسه نیز به طور جداگانه هشدار دادند که احیای مجازات اعدام که ترکیه در سال 2004 میلادی آن را منسوخ کرد، تمامی سال‌ها مذاکره در خصوص عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا را که از سال 2005 آغاز شد نابود می‌کند.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: اعمال مجدد مجازات اعدام از مذاکرات موفقیت آمیز برای پیوستن به اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند.

در همین حال فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: ترکیه یکی از کشورهای امضا کننده کنوانیسیون حقوق بشر اروپا است که مجازات اعدام را در سراسر این قاره منع می‌کند.

لغو مجازات اعدام در قلب سیاست اتحادیه اروپا قرار دارد. بروسکل در تلاش است تا توافق شکل گرفته در مارس سال جاری میلادی را با هدف پاداش دادن به آنکارا برای جلوگیری از سیل مهاجران به یونان نهایی کند و براساس آن شش میلیارد یورو (6 / 6 میلیارد دلار) برای کمک به 7 / 2 میلیون آواره سوری در ترکیه اختصاص دهد، مذاکرات درباره الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را از سر بگیرد و لزوم صدور ویزا برای ترکیه‌ای‌هایی که قصد سفر به اروپا را دارند لغو کند.

این در حالی است که مقامات ترکیه هشدار داده‌اند، اگر اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌های خود در این توافق ناکام بماند، مسیر مهاجرت را مجددا باز می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha