• شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 95050100852
  • منبع : نمایندگی کردستان

کارشناس گیاهان دارویی تشریح کرد:

کردستان می‌تواند خاستگاه طلای سرخ باشد؟

کردستان می‌تواند خاستگاه طلای سرخ باشد؟

ایسنا/کردستان ‌کارشناس گیاهان دارویی در استان کردستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه زاگرس، استان کردستان می‌تواند خاستگاه کشت و کار گیاه زعفران باشد.

‌دکتر محمد سیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ‌با اشاره به شرایط آب هوایی حاکم بر استان اظهار کرد: در حال حاضر حدود 782 نوع گونه گیاهی در سطح استان کردستان وجود دارد که از این میزان 169 نوع آن دارویی و خودرو است.

وی با تاکید بر اهمیت کشت و کار و کشاورزی بر توسعه اقتصادی منطقه، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان کردستان زعفران به عنوان گیاهی دارویی، صنعتی و زراعی می‌تواند در سطح استان به خوبی پرورش و توسعه یابد.

این کارشناس گیاهان دارویی عدم وجود آموزش مناسب در زمینه کشت و کار زعفران در استان کردستان را یک خلاء دانست و بیان کرد: متاسفانه هیچ اطلاعات و آموزشی در این راستا برای کشاورزان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زعفران در بحث زراعی، گیاهی با صرفه‌ی اقتصادی بالاست، عنوان کرد: منطقه غرب کشور و زاگرس با داشتن گونه‌های وحشی زعفران می‌تواند خاستگاه مناسبی برای کشت و کار گونه زراعی آن نیز باشد.

سیبی، ادامه داد: زعفران در ارتفاع 1300 تا 2300 متر از سطح دریا و دمای 18- درجه تا 40+ درجه سانتی گراد قابلیت رشد دارد که استان کردستان و به طور تقریبی تمامی شهرستان‌های آن این قابیلت را دارد.

وی افزود: طی چند سال اخیر کشت زعفران به صورت پایلوت در سه شهرستان سقز، کامیاران و بیجار انجام شد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت ارگان‌های ذی‌ربط هیچ آمار رسمی در مورد وضعیت کشت و میزان عملکرد برداشتی آن وجود ندارد.

این کارشناس گیاهان دارویی اعلام کرد: طبق آمار نامه کشاورزی سال 1393 معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، استان‌های غربی کشور مانند استان لرستان طی یک سال حدود 5 کیلو و 700 گرم، استان همدان سه کیلو و 800 گرم و استان کرمانشاه سه کیلو و 900 گرم در هکتار محصول زعفران دارند، این میزان در استان خراسان رضوی نیز که استانی پیشرو در زمینه کشت و کار است، حدود سه کیلوگرم در هکتار استن، لذا بر اساس این آمار استان کردستان نیز می‌تواند این پتاسیل را داشته باشد.

وی تاکید کرد: کشت و کار زعفران در سطح استان کردستان نیازمند آموزش از طریق صدا و سیما، ‌برپایی کلاس‌های ترویجی توسط سازمان جهاد کشاورزی، ارائه تسهیلات و وام‌های کم بهره به کشاورزان و حمایت استانداری است که در صورت تحقق، این مهم می‌تواند نقش مهمی بر توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: دانشگاه‌ها نیز می‌توانند با متمرکز کردن پایان نامه رشته‌های مربوطه و انجام تحقیقات بیشتر در این راستا، اطلاعات و داده‌های علمی را در اختیار کشاورزان قرار دهند.   

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha