• شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95050101028
  • منبع : نمایندگی مرکزی

نماینده اراک:

محیط زیست جولانگاه مسائل سیاسی شده است

محیط زیست جولانگاه مسائل سیاسی شده است

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: موضوع آلودگی هوای اراک جولانگاه فعالیت‌های سیاسی و جناحی شده و این در حالی است که با سلامت مردم نمی‌توان بازی سیاسی کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر کریمی در جلسه شورای اداری شهرستان اراک گفت: حاشیه‌سازی و رویکردهای سیاسی نباید باعث شود استان از توانمندی‌های مدیریتی محروم شده و حاشیه‌سازی تبدیل به غرض‌ورزی‌های سیاسی و جناحی شود.

وی ضمن انتقاد از برخی صنایع به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در خصوص کاهش آلایندگی، افزود: مردم شهرستان اراک از آلاینده بودن صنایع بسیار ناراحت هستند و یکی از مطالبات جدی آنان تلاش همه جانبه و جدی مسئولان جهت کاهش آلودگی هواست.

کریمی ادامه داد: طرح کاهش آلودگی هوای اراک در سال 86 به تصویب رسید، اما با گذشت این مدت زمان عزم و اراده جدی مسئولان استان برای اجرایی کردن مصوبات را شاهد نیستیم و پیشرفت قابل توجهی در این حوزه دیده نمی‌شود.

نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی اثبات کرده است که میزان بیماری‌ها نسبت به حد نرمال بیشتر است و این مهم غیرقابل انکار است. این مسائل باید مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه امری بالاتر از سلامتی مردم وجود ندارد.

کریمی با بیان اینکه امروز برخی صنایع آلاینده مدعی مردم و مسئولان شده و میلیاردها تومان جهت اثبات غیرآلاینده بودن خود هزینه کرده‌اند، افزود: اینها دنبال چه هستند؟ اگر واقعا آلاینده نیستند بررسی علمی انجام دهند. کدام بررسی علمی آلاینده نبودن این صنایع را اثبات کرده است و کدام بررسی علمی پتروشیمی را از فهرست آلاینده‌ها خارج کرده است؟

وی افزود: فشار سیاسی و رسانه‌ای آلومینیوم سازی و وادار کردن مردم به سکوت در قبال آلاینده بودن به چه قیمت و برای چه هدفی است. آیا این اقدامات چیزی جز اثبات آلاینده بودن آنهاست؟

وی تصریح کرد: تکاپوها برای حذف آلودگی‌ها شفاف و روشن است و مقرر بود صنعت آلومینیوم خطوط قدیمی را اصلاح و آندسازی را به خارج از شهر انتقال دهد، این تصمیمات در جلسات متعدد کارگروه‌های کاهش آلودگی هوای اراک مشهود است، سوال این است که تا چه میزان این تصمیمات اجرایی شده‌اند؟

کریمی اظهار کرد: مقرر بود تا پایان شهریورماه 91 خطوط قدیمی تعطیل شوند و خطوط آندسازی تا تیرماه 91 به محل جدید انتقال یابند، اما بر خلاف گفته‌های مسئولان این صنعت مبنی بر اینکه این انتقال 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، به واقع شاهد چنین پیشرفتی نیستیم.

کریمی گفت: 10 سال از ورود تجهیزات آندسازی می‌گذرد و جعبه‌های آن در انبار خاک می‌خورد.

وی افزود:‌ مسئولان این صنعت طی این سال‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و بی‌توجه به اینکه چه کسی پاسخگوی تکالیف انجام نشده سال‌های گذشته است، رفتاری طلبکارانه از خود بروز می‌دهند.

محیط زیست جولانگاه مسائل سیاسی شده است

کریمی با بیان اینکه امروز محیط زیست هم جولانگاه مسائل سیاسی شده و آن‌چنان که باید و شاید از محیط زیست دفاع نمی‌کنند، تاکید کرد: باید موضوع آلودگی هوا به طور واقعی و عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، همچنین مردم باید خروجی‌ها را ببیند و علت تاخیرها در این حوزه را نیز بدانند.

وی تاکید کرد: تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و سلامت مردم را نباید قربانی مسائل سیاسی کرد.

وی افزود: شهرستان اراک به عنوان مرکز استان مرکزی قطعا سهم بالایی در همه شاخص‌های عملکردی اعم از جمعیت، برخورداری از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی و تعداد بالای شهر و روستا دارد.

کریمی با بیان اینکه  باید سهم شایسته‌ای به شهرستان اراک اختصاص یابد، تصریح کرد: اختصاص سهم 27 درصدی از اعتبارات تملک دارایی تناسبی با سهم شهرستان اراک به لحاظ جمعیت و مشکلات مبتلابه و وسعت آن ندارد و روند نزولی این موضوع باید بازنگری شود.

نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: اراک پیشانی استان مرکزی است و در حوزه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. این مهم منافاتی با محرومیت‌زدایی از سایر مناطق استان و دیگر شهرستان‌ها ندارد و آنها نیازهای خاص خود را دارند.

کریمی ادامه داد: صنعت یکی از محورهای هویتی این استان را تشکیل می‌دهد و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری سه موضوع خروج از رکود  اقتصادی استان، توجه به امر اشتغال و توجه به موضوع فرهنگ باید در این استان مورد عنایت ویژه قرار گیرد. توجه دست اندرکاران برای تقویت این هویت امری ضروری است.

وی بیان کرد: از آنجاکه صنعت در حوزه اقتصادی برای اراک هویت بخش است، انتظار می‌رود این هویت روز به روز بالنده‌تر و پویاتر شده و توسعه بیشتری را در آن شاهد باشیم در حالیکه شرایط مطلوبی را در اراک مشاهده نمی‌کنیم و زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعتی اراک که لازمه جذب سرمایه‌گذار است بسیار محدود هستند.

کریمی گفت: امروز با مسئله حقوق‌های عقب افتاده کارگران روبرو هستیم و تجمع گاه به گاه آنان در مقابل استانداری نشان از وضعیت حاد استان در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: اگر از پرداختن به مسئله واحدهای صنعتی استان غافل شویم، علاوه بر اینکه در بلندمدت شاهد از دست دادن این هویت صنعتی خواهیم شد بلکه در کوتاه مدت نیز با مشکلات حاد کارگری و اقتصادی در منطقه مواجه می‌شویم.

کریمی تصریح کرد: در راستای مقابله با این مشکلات صیانت از فرصت‌های شغلی موجود در صنایع به مراتب واجب‌تر از ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران است.

وی افزود: کارگری که ماه‌ها حقوق نگرفته باشد با ده‌ها مسئله دیگر همچون مسائل اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، مسائل خانوادگی و... مواجه می‌شود. امروز هیچکس نمی‌تواند نقش مسائل اقتصادی را در حوزه فرهنگی اجتماعی انکار کند.

در شرایط ولنگاری فرهنگی قرار داریم

کریمی با اشاره به مقوله فرهنگ در استان، ادامه داد: امروز ما در شرایط ولنگاری فرهنگی قرار داریم و نابسامانی و بی مسئولیتی فرهنگی گریبان‌گیر ما شده است.

وی افزود: از آنجاکه شهرستان اراک از ابتدا محل مهاجرت افراد مختلف در کشور بوده است، استقرار فرهنگ‌های متنوع و رشد خرده فرهنگ‌های متعددی را در آن شاهد هستیم. این شرایط باعث ناهمگونی فرهنگی در اراک و گم شدن هویت اصیل فرهنگی تاریخی اراک در این فضا شده است.

کریمی با بیان اینکه توجه به هویت فیزیکی شهر امری ضروری است، بر سازماندهی بافت اراک و توجه به بناهای تاریخی شهر تاکید کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر فضای فیزیکی فضای فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا هویت فرهنگی خود را نیز حفظ کنیم. عدم وجود فضاهای فرهنگی تفریحی سالم برای جوانان و خانواده‌ها و اقشار مردم یکی از مسائلی است که موجب ولنگاری فرهنگی در هر منطقه‌ای می‌شود.

این نماینده مجلس با مطرح کردن این پرسش که چرا باید شاهد گذراندن اوقات فراغت مردم در بلوارها و میدان‌ها باشیم، ادامه داد: کانون‌های تفریحی ورزشی همچون دره گردو در اراک وجود دارد اما مورد توجه مسئولان نیست. طی سال‌های اخیر پروژه گردشگری دره گردو دست به دست شده و هنوز تولیت رسمی و قانونی این مجموعه را به شهرداری نداده‌اند.

وی تصریح کرد: در اراک جمعیت دانشجویی بالاست، اما باید به مسئله تامین امکانات فرهنگی اجتماعی و... برای این قشر از جامعه توجه شود. وجود دانشگاه‌ها برای شهر یک فرصت است و باید تلاش کنیم ارتباط صنعت و دانشگاه و در مجموع اقتصاد شهرستان و استان را توسعه داده و تقویت کنیم.

ضرورت برنامه ریزی برای تامین آب شرب روستاها

کریمی با جدی خواندن مسئله بحران آب در استان گفت: باید توجه ویژه به این مهم را در دستورکار ویژه خود قرار دهیم و در خصوص تامین آب شرب روستاهای اراک از همین حالا برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها همچون شازند شاهد نشست دشت ناشی از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها هستیم که ادامه این روند برای تاسیسات عظیم صنعتی موجود در شهرستان عواقب سنگینی را به همراه خواهد داشت.    

کریمی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات مردم به دلیل ناهماهنگی در دستگاه‌ها و تاخیر در اجرایی کردن اقدامات در دستور کار است.  


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha