• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95050103225
  • منبع : نمایندگی گیلان

کاهش کیفیت برنج، دستاورد آتش زدن کاه و کلش در گیلان

کاهش کیفیت برنج، دستاورد آتش زدن کاه و کلش در گیلان

ایسنا/گیلان علاوه بر کاهش درآمد کشاورزان به‌علت آتش‌زدن کاه‌ و کلش به جای فروش آنها، کاهش کیفیت برنج از دیگر نتایج منفی اقدام به این کار ناپسند است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سوزاندن کاه و کلش مشکلاتی هر سال در این موقع از فصل سال بوجود می‌آورد.

«قربانعلی محمدپور» مدیرکل حفاظت زیست گیلان با بیان این‌که سوزاندن ضایعات کشاورزی علاوه‌بر آلودگی هوا و مشکلاتی که برای سلامت تنفس مردم بوجود می‌آورد باعث از میان رفتن میکروارگانیزم‌های مفید سطح خاک می‌شود، گفت: نتیجه این کار این است که حاصلخیزی خاک به مرور از دست می‌رود و ماحصل آن کاهش میزان و کیفیت محصول برنج خواهد بود.

وی افزود: نابودی منبع بزرگ کاه و علوفه دام‌ها در فصل سرد سال از دیگردستاوردهای سوزاندن کاه و کلش است. همه این‌ها در حالی است که این اقدام فقط در استان گیلان و با این وسعت صورت می‌گیرد و هر سال دامداران گیلانی مجبور هستند تا از استان‌های مجاور علوفه وارد کنند.

«عشوری» رئیس محیط‌زیست صومعه‌سرا نیز با بیان این‌که هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند فقط به صرف داشتن باورهای غلط در خصوص از بین رفتن لارو آفات برنج با سوزاندن کاه و کلش در این سطح وسیع چنین اقدامی صورت گیرد، گفت: متأسفانه این باور غلط به‌شدت غلبه کرده است و باید مدیران ذی‌ربط برای اصلاح این تفکر ناثواب تمام تلاش خود را جزم کنند.

وی خاطرنشان کرد: نابودی خاک، آلودگی هوا، نابودی حشرات مفید برای کشاورزی، از میان رفتن منابع غذایی دامی، بروز مشکلات عدیده تنفسی برای کودکان و سالمندان و ده‌ها مشکل دیگر تنها گوشه‌ای از معایب این اقدام نادرست در سوزاندن ضایعات کشاورزی است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست صومعه‌سرا گفت: جلوگیری از ورود دستگاه‌های برداشت محصول فاقد بویلر یا بسته‌بندی‌کننده کاه و کلش به حوزه شهرستان با هماهنگی پلیس راه و ادارات مربوطه انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که با کسانی که نسبت به سوزاندن کاه و کلش اقدام می‌کنند برخورد قضایی، صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند و جلوگیری از آلودگی هوا، از جمله اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در ساله‌های اخیراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha