• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95050103234
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

موزه مردم‌شناسی "شیخ حسن جوری" در نیشابور ایجاد می‌شود

موزه مردم‌شناسی "شیخ حسن جوری" در نیشابور ایجاد می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی موزه مردم‌شناسی "شیخ حسن جوری" در روستای جور شهرستان نیشابور ایجاد خواهد شد.

دبیر نکوداشت "شیخ حسن جوری" عصر روز گذشته چهارم مردادماه در حاشیه برگزاری نخستین نکوداشت این عالم فرزانه در روستای جور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: همان‌طور که در متون ذکر شده است، شیخ حسن جوری در روستای جوری یا جور از توابع نیشابور به دنیا آمد. روستای جور در زمان خود روستای مهم و بزرگی بوده و از دو بخش جور علیا و سفلی تشکیل شده بود. این روستا مدارس بزرگی داشته و محدثان بزرگی را نیز به عالم اسلام تقدیم کرده است.

احمدرضا سالم عنوان کرد: اولین بار پیشنهاد برگزاری این همایش توسط اداره میراث فرهنگی داده شد که پس از گذشت 600 سال از شهادت شیخ حسن جوری، برای اولین‌بار این بزرگداشت و یادمان در زادگاهش برگزار شود. پس از مطرح شدن آن، مردم، شورا و دهیاری از این پیشنهاد بسیار استقبال کردند و این مراسم کاملاً مردمی انجام گرفت البته حمایت دستگاه‌های اجرایی شهرستان و مدیران نیز بی‌دریغ بود.

وی افزود: موزه مردم‌شناسی شیخ حسن جوری در همین روستا ایجاد خواهد شد و بناست در یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های این روستا این موزه احداث شود و با وجود این‌که هنوز موزه شکل نگرفته است، مردم اشیای زیادی را تحویل داده‌اند.

سالم اظهار کرد: دبیرخانه دائمی همایش شیخ حسن جوری نیز تشکیل و هرساله این مراسم برگزار خواهد شد. البته برای سال آینده فراخوان مقالات خواهیم داد و این همایش به‌صورت کاملاً جدی و علمی برگزار می‌شود. امسال برای اولین‌بار این همایش برگزار شد و علت شتاب در برگزاری این بود که چون به روایتی، تاریخ شهادت شیخ حسن جوری را در چهارم مرداد داشتیم، نمی‌خواستیم این مناسبت را از دست دهیم.

وی گفت: پیشنهاد دادیم این روز در تقویم محلی نیشابور درج شود تا در آینده نیز به همت مسئولان این تاریخ را به‌عنوان روز شیخ حسن جوری در تقویم کشور به ثبت برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha