• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95050107240
  • منبع : نمایندگی ایلام

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان :

نرخ اجاره‌بها در ایلام بالاست

نرخ اجاره‌بها در ایلام بالاست

ایسنا/ایلام رییس اتحادیه مشاورین املاک استان ایلام گفت: با وجود اینکه خانه‌های خالی زیادی در ایلام وجود دارد اما نرخ اجاره‌بها همچنان بالاست.

اردشیر حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متأسفانه اجاره‌بها در ایلام همچنان گران است که قسمتی از موضوع به سود بالای بانکی تسهیلات بخش مسکن برمی‌گردد و هیچ دارنده مسکنی حاضر نیست کمتر از مبلغ اقساط بانکی، ملک خود را در اختیار کسی قرار دهد.

حاتمی با اشاره به اینکه اجاره‌بها آیتم‌های مختلفی دارد و بازپرداخت تسهیلات بخش مسکن باید بلندمدت باشد، گفت: سود حاصله از سپرده‌های مردم در بانک‌ها با اجاره‌بها همخوانی ندارد و به همین دلیل بازار تعادل خود را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شاید رونقی اتفاق بیفتد ولی این رونق با افزایش قیمت همراه نخواهد بود، تصریح کرد: بخشی از قیمت املاک در ایلام کاذب بوده و خرید و فروش برای برخی‌ها سهل و آسان است و این موضوع قیمت را افزایش داده است.

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات بخش مسکن این است که انبوه‌سازان دارای قدرت و صلاحیت‌دار در استان به حاشیه رفته و آن ساخت‌وساز ایمن به خوبی اتفاق نمی‌افتد، دولت هوای انبوه‌سازان تراز اول ما را ندارد چون هیچ نوع مشوقی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 سال است که در بخش مسکن فعالیت دارم، افزود: اگر از 10 و یا هرچند نفر در ایلام آماری گرفته شود که انبوه‌سازان ایلام را معرفی کنید افراد مشخص و محدودی را نام خواهند برد که برای همه شناخته‌شده هستند.

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان اضافه کرد: متأسفانه این افراد که هم علم و هم سرمایه لازم را دارند در حاشیه قرار گرفته‌اند.

حاتمی با بیان اینکه در شهر ایلام اگر در جایی مانند بانگنجاب، دولت با نرخ تعادلی زمین در اختیار انبوه‌ساز قرار دهیم و تسهیلات بخش مسکن مستقیم در اختیار آن‌ها قرار گیرد می‌توان شاهد رونق در این حوزه بود، عنوان کرد: باید مشوق‌هایی مانند کاهش سود تسهیلات بانکی برای انبوه‌سازان در نظر گرفته شود و در کنار آن نیز بازپرداخت تسهیلات باید حداقل 20 ساله باشد تا این عوامل در کنار هم وضعیت مسکن را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من اگر این آیتم‌ها از طریق دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود بهترین عمل انجام‌گرفته و رکود از بین خواهد رفت و مردم نیز از این فضیه سود خواهند برد.

رییس اتحادیه انبوه‌سازان ایلام یادآور شد: دولت می‌تواند این کمک را در حق استان ایلام داشته باشد و با توجه به نیاز هر منطقه؛ مصوبه‌ای بگذراند که کمکی در حق مردم مانند اوایل انقلاب و دو دهه گذشته که زمین شهری به مردم دادند، صورت گیرد.

حاتمی به وجود خانه‌های خالی در شهر ایلام اشاره و تصریح کرد: مسکن‌های مهر که توسط افرادی غیرمتخصص ساخته شدند دارای مشکلاتی است. چون اکثریت آن‌ها قسط‌بندی نشده‌اند و نباید فراموش کرد که قسط هر کدام از آن‌ها 320 هزار تومان است و چون 2 تا 3 سال از دوره مشارکتشان می‌گذرد الآن با جرایم سنگینی مواجه شده‌اند و به 400 هزار تومان رسیده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که کسی که یک مسکن مهر با آورده 50 میلیون تومان می‌خرد آیا می‌تواند آن را ماهانه 300 هزار تومان اجاره دهد؟ پس نتیجه می‌گیریم عامل گرانی اجاره‌بها در درجه اول دولت است چون اقساط تسهیلات بخش مسکن کوتاه مدت است و بازپرداخت آن‌ها به خانوارها فشار می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha